Gå til innhold

[LØST] Irreterende "bug" i Word 2007 og 2010: hopper over avsnitt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et irriterende problem når jeg skriver en stor oppgave her:

(Har åpnet i Office 2010, men har problemet med en helt annen PC og helt andre dokumentet på 2007)

Av og til når jeg endre på avsnitt, flytter på bilder osv. hopper teksten over visse deler av siden, noen som vet hva dette kommer av? Se vedlegg. post-85477-1273259175,4627_thumb.png

Har selvfølgelig prøvd å gå hvor det står "sjelden" og trykke backspace, gå hvor det står "er" og trykke delete osv. Den hopper over "er" og rett til neste side uansett hva jeg gjør.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg vet ikke nøyaktiv hva denne buggen er, men dersom sånt skjer (noe det av og til gjort i word) pleier jeg bare å kopiere hele teksten inn i notepad, så merker jeg av hele teksten i notepad og kopierer den tilbake. Da mister du formateringen og det pleier å løse sånne tullefeil. Hold shift nede når du trykker enter hjelper også noen ganger når avsnittene er mindre. Tenkte jeg bare skulle si det, sikkert noen som har bedre svar men...

Lenke til kommentar

Takk for hjelp, men har prøvd dette.

Har prøvd shift-enter osv osv, etter mye om og men klarer jeg å få det vekk, men så dukker det opp en annen plass. Ganske dumt at man må bruke 50 % av tiden til å skrive en tekst på å fikse slikt :(

EDIT: Har prøvd å åpne i Open Office, det fungerer ihvertfall ikke bra, all formatering ødelagt.

En annen irriternde bug er at når jeg flytter på bilder så hopper de av og til en side fram eller tilbake?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Her må du nok gå over både bekk og gjerde og finne et grønnere, våtere gress å bite i. Det er merkelige linjeskift her (forbundet med hotspoten) i tillegg til sideskiftet du påpeker. Dessuten er det et merkelig rutenett jeg ikke forstår poenget med, samt en 14pkt font i normal-stilen. Dette er alt for stort, normalt bruker man 10-11 pkt i brødteksten.

Alt tyder på at han som har laget denne malen bør få justert grillene i hodet samt få strammet opp noen løse skruer. Skaff en annen mal eller lag din egen.

Lenke til kommentar

Linjeskiftet som var med hotspoten var bare fra jeg hadde fikset en lignende feil lenger oppe, og glemt å fikse det. Ubetydelig.

Rutenettet er for å plassere bilder, det står under "view gridlines", er ikke med i formateringen, vises kun som hjelpelinjer i Word.

Skriftstørrelsen 14 aria/times new roman var påkrevd (pleier å være 12, denne læreren er gammal :p).

EDIT: Og hva med normalstilen? Burde jeg heller bruke Arial (headings)...?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Vanskelig å si sånn uten videre men skjer det på alle sider? Sjekk bunnmargen. Klikk også knappen med en speilvent P under Hjem -> Avsnitt og ta et nytt skjermbilde som viser hele arket. Viser om det er noen skjulte tegn etc. som forstyrrer.

Lenke til kommentar

Se bildene. Nå ser du også problemet med at bildene bytter side. Det bildet nederst til venstre hjørne var egentlig på siden før, så hoppet det plutselig til neste side.

Det bildet som originalt var der har også flyttet seg en side fremover.

EDIT: Prøvde å kopiere del etter del inn i et nytt dokument.

Har dessverre allerede mødt på lignende problemer. Legger med dokumentet, så kan dere prøve min frustrasjon: Prøv å flytt figur 8 (thingvellirområdet) opp i høyre hjørnet, og se hva som skjer.

EDIT2: Jeg merker at om jeg bruker Position (under Format) for å plassere et bilde og figurbokser, får jeg mindre problemer i teksten. Er dette en ledetråd? Det hjelper selv om jeg velger f.eks å posisjonere et bildet i høyre hjørnet for å så flytte det lenger ned manuelt osv.

post-85477-1273319040,345_thumb.png

post-85477-1273319053,5489_thumb.png

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Problemet her er at objektet (figur 8) er forankret til det første hele avsnittet på siste side. Når du drar objektet litt opp forankres det i steden til avsnittet som følger med fra forrige side og det blir kluss fordi hele forrige side (og litt til) består av et enkelt avsnitt.

Klikk Officeknappen -> Word Options -> Display og hak av for å vise objektankere. Du kan dra et objektanker til et annet avsnitt når objektet er merket for å forankre det til det avsnittet. I denne situasjonen ville jeg i tillegg delt opp teksten på nest siste side i minst to avsnitt. Når du har et enkelt avsnitt som dekker mer enn en side vil det før eller siden bli sånne konflikter med tekstbrytningen.

Lenke til kommentar

Nei. Word har ikke noe konsept for sider (i denne sammenheng). Det er et tekstbehandlingsprogram, ikke et sideombrekkingsprogram. Du /kan/ få litt mer kontroll om du setter objektet inn i en ramme. (Enklest: Sett inn en tekstboks, høyreklikk rammen -> Format Text Box -> Text Box -> Convert to frame. Høyreklikk kanten på rammen -> Format frame og eksprimenter med alternativene der.

Men det største problemet er altså at teksten må deles opp mye mer i avsnitt om du skal unngå trøbbel.

Lenke til kommentar

Som sagt: Word er et tekstbehandlingsprogram, ikke et sideombrekkingsprogram. Poenget med dette er at tekstavsnitt og objekter som hører sammen forankres til hverandre slik at de alltid havner på samme side når man gjør endringer i øvrige deler av dokumentet. Dette er "by design" og slik de fleste vil at det skal fungere i de fleste situasjoner.

Når jeg lager slike dokumenter bruker jeg gjerne tabeller (og fornuftige stiler) og har objektene in-line for å sikre mer kontroll.

Lenke til kommentar

Stilen er helt standard den, men ser at 14 i skriftstørrelse virker litt idiotisk.

Nå som jeg vet litt om objekt-ankere og slikt er det ihvertfall lettere å få bildene der de skal være, men må innrømme at jeg har vært rimelig frustrert en stund ... Allikevel, det burde være mulig å feste et bilde til en side og ikke et avsnitt.

Takker for hjelp, får erklære denne tråden som løst.

Lenke til kommentar

"Standard stil" er ikke nødvendigvis lik "fornuftig stil". Stiler er ofte alfa og omega i sånne situasjoner. Og som sagt: Word har ikke noe konsept for sider i denne sammenheng så det du ber om kommer ikke til å skje og bør ikke skje. :)

Det er avsnittene som er hovedelementene i et tekstbehandlingsprogram og alt forholder seg til dem. Du bør lage flere avsnitt for å få bedre kontroll og vurder å plassere elementene in-line i tabell-celler om du vil ha mer kontroll. Men det forutsetter at du bruker avsnitt ryddig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...