Gå til innhold

Får ikke bootet opp i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei!

Har da en pc som har stått tilkoblet til tv'en en stund nå. Etter som tiden gikk ble harddisken bare mer og mer fylt, så jeg bestemte meg for å kjøpe meg en ny harddisk.

Den som stod i, kjørte ubuntu 9.10 og er på 500GB, den nye jeg kjøpte er på 1TB. Da bestemte jeg meg for å installere Windows XP på den gamle disken, og så ha Ubuntu på 1TB disken.

Jeg satte inn disken, installerte ubuntu på den, og det gikk bra. Alt fungerte, fikk opp valg av hva slags disk jeg ville bruke osv. Så installerte jeg Windows XP på den andre 500GB disken. Etter dettte har den bare ville starte opp i Windows. Det kommer ikke opp noe GRUB, og om jeg går inn i bios og velger Ubuntu disken til å starte, så ender det med en sort skjerm, og det blinker en hvit understrek, slik: _ (blink, blink)

Noen idee om hva som har skjedd? Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu 9.10 og senere bruker grub2 som er ganske annerledes enn den i guiden, og EasyBCD tror jeg er kun for Vista sin bootloader.

En enkel løsning kan være å trykke en hurtigtast under POST-screen for å velge hvilken harddisk du skal boote fra om BIOS-en din støtter det.

Den avanserte løsningen lurer jeg også på fordi jeg ikke kan velge hvilken harddisk jeg skal boote fra i min BIOS. Derfor må jeg koble fra strømmen til linux-disken når jeg vil starte Windows :(

Lenke til kommentar

Har hatt litt trøbbel med noe lignende selv. Har en harddisk som kjører IDE, en annen på SATA. Ubuntu på den ene, Windows på den andre (prøvde XP og 7). Ville overhodet ikke fungere. Det endte med at jeg først hadde Ubuntu installert på ene disken, så koblet jeg den av, installerte WinXP på den andre disken (kun denne koblet på altså), så trykker jeg F8 ved boot og velger disk. Begge booter som normalt, med hver sin bootloader på hver sin disk.

Lenke til kommentar

Endtre med en ganske enkel løsning.

Ettersom jeg hadde Ubuntu 9.10 tenkte jeg at jeg bare skulle ta en clean install av Ubuntu 10.04, og etter det har går alt som en drøm!

Når jeg starter opp maskinen starter GRUB, som spør om hvilket operativsystem jeg vil bruke. Det enkle er ofte det beste ;)

Må si at det var en pain in the ass å måtte starte opp i Windows og ikke få brukt Ubuntu.

Deilig å være tilbake!

Lenke til kommentar

Årsaken til at dette skjedde var at du installerte operativsystemene i "feil" rekkefølge.

Windows vet ikke om, og vil ikke vite av andre bootloadere - så det første den gjør når du installerer, er at den wiper MBR, og dermed GRUB - uten å spørre først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...