Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er egentlig "beckdrev"?

Anbefalte innlegg

Eneste jeg har hørt om det er at det svekker leddene.

Har en kompis som mener at man BARE kan ha det i ryggen. Ei veninne har fått påvist beckdrev i hele kroppen, men han nekter fortsatt for at man kan ha det andre steder enn i ryggen.

Han mener det kommer fra "back", som er rygg, men det skrives jo "back", så..

Hva er egentlig beckdrev? Hvor kan man ha det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Begynte med smerter i lysken, gikk videre til stivhet i korsryggen. På det værste (mai-september i fjor), kunne jeg ikke ta på meg mine egne sokker eller sko uten hjelp. Jeg hadde store smerter hvis jeg skulle reise meg opp fra en stol om jeg hadde sittet mer enn 5-10 minutter i den. Jeg hadde også problemer med å sove om natten. I tillegg så mistet jeg mye vekt. Jeg veide 62 kg i fjor september. Dette var med klær og joggesko på.

Nå er jeg smertefri, mykere og smidigere enn alle i min vennekrets. Vekta ligger på 77 kg uten noe særlig fett. Medisinen "humira" kombinert med MYE trening, har gitt meg kroppen og livet tilbake.

Lenke til kommentar

Begynte med smerter i lysken, gikk videre til stivhet i korsryggen. På det værste (mai-september i fjor), kunne jeg ikke ta på meg mine egne sokker eller sko uten hjelp. Jeg hadde store smerter hvis jeg skulle reise meg opp fra en stol om jeg hadde sittet mer enn 5-10 minutter i den. Jeg hadde også problemer med å sove om natten. I tillegg så mistet jeg mye vekt. Jeg veide 62 kg i fjor september. Dette var med klær og joggesko på.

Nå er jeg smertefri, mykere og smidigere enn alle i min vennekrets. Vekta ligger på 77 kg uten noe særlig fett. Medisinen "humira" kombinert med MYE trening, har gitt meg kroppen og livet tilbake.

Takk for ditt utfyllende svar og at du vil dele dette. :)

Lenke til kommentar

Sliter selv med beckterev, er et hævlete å leve med noen ganger, men smertene kommer kun i perioder på meg (Har fått påvist hos lege). Så på det værste så har jeg så vondt i ryggen at jeg ikke klarer å reise meg opp fra senga uten hjelp. Det er som skrivd over her så har jeg også vondt i korsryggen og opp mellom skulderbladene, og nakken. Har også litt vondt i brystet.

Så for å svare på spørsmålet ditt: Nei becktherev er ikke KUN i ryggen, så der tar din kompis feil.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en periode der jeg ikke klarte å reise meg opp fra senga hvis lå på ryggen. dvs jeg kunne ikke utføre den sit-ups bevegelsen, så jeg måtte rulle meg over på magen, opp til knestående, og reise meg derfra. :ph34r:

spørsmål til deg Elwani: Trener du mye? Spiser du sunt? Er du overvektig eller undervektig?

Lenke til kommentar

Trener når jeg får tid, kan være alt fra 3 ganger i uka til kun 1 gang i uken. Spiser ikke veldig sunt nei, går veldig mye i "rask" mat som taco og pizza.

Hvor vidt jeg er overvektig eller ikke er jeg ikke sikker på hvis man skal gå iforhold til standaren, men jeg er kun 1.63 høy og veier vel drøye 65 - 70 kilo, og ser på meg selv som middels overvektig hehe.

Lenke til kommentar

Det er gjennom studier bevist at kosthold kan hjelpe MYE på plagene. Smerte og kosthold hjelper faktisk mer enn medisiner.

Hvis man legger sammen kosthold, mye trening og medisiner, så skal man i utgangspunktet leve som normalt. Uten nevneverdige plager.

trening 3 ganger i uka er vel ok, så lenge det er snakk om skikkelig trening. 1 gang i uka er langt fra holdbart. Og ALLE har tid til å trene 20-30 minutter om dagen. alle sammen.

Pizza kan du lett unngå. Med tanke på mat, så er det sukker og stivelse du først og fremst skal kutte ned på.. Kutt ned på stivelse, kutt HELT ut sukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...