nor50 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Fikk telefon fra en kamerat med en mini-pc som antakelig er full av virus. Finnes det noe ferdig oppsett noe sted å legge på minnepinne for å kurere dette? Lenke til kommentar
jojo1717 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Kanskje ta ut harddisken og putte den inn som ekstern harddisk og la en annen pc gjennomsøke og rense virusene? Til slutt settes harddisken tilbake til mini-PC. Men det kan hende at det vil endre en del windows-filer at det blir ikke kjørbar etterpå at man må re-installere windows på nytt. Så når det er gjort - last ned en bra antivirus prg og kjør fullstendig gjennom hele pc'en. Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Beste er og legge alle programmen som er nevnt i guiden (link øverst i signaturen min) og legge de på en minepenn og poste loggene her Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Beste er og legge alle programmen som er nevnt i guiden (link øverst i signaturen min) og legge de på en minepenn og poste loggene her Vet ikke hvor langt de kommer på PC'en under oppstart. Det eneste jeg vet er at de ikke kommer på intternett i alle fall. Han kommer hit med pc'en i morgen. Kan man legge denne på en minnepinne og minnepinnen booter? http://www.ultimatebootcd.com/download.html Endret 7. mai 2010 av nor50 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 AVG har et gratis program til minnepinner hvor man bl.a kan kjøre antivirus fra. http://www.avg.com/ie-en/avg-rescue-cd Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Jeg driver og ser på bruk av linux live-cd for å kjøre offline-scan av pcer. Det skal være grei skuring å bruke en minnepinne i stedet for pc. Jeg gjør ca sånn: -Boot fra cd (ubuntu 10.04) -Kom deg på nett(går stort sett automatisk) -Installer et antivirus program (søk på 'virus' i software center så skal nr1 på lista være noe clam-AV baserte greier) -skann hele disken Opplegget har et par åpenbare fordeler: -Siden du starter fra CD så er alle virus på disken inaktive. -Du har ikke noe trøbbel med låste filer. -eller system restore katalogen for den saks skyld -ubuntu10.04 har ganske bra driverstøtte så du slipper feks å legge inn drivere på bartPE eller tilsvarende Mulige ulemper/ting jeg ikke har funnet ut av ennå: -Jeg er ikke egentlig sikker på at clam-AV er et godt verkøy for å ta windows virus -Jeg har ikke funnet linux-verktøy for å lete i registry etter autostart entries og liknende.* -dessuten er en vanlig live-CD litt 'tung' til denslags bruk. Hvis jeg får tid lager jeg kanskje en spesialtilpasset live-CD til dette formålet. Petter Nordahl Hagens Offline NT password and registry editor kan jo kanskje gjøre jobben men det trenger ganske heftig bearbeiding før det kan bli et standard-verktøy for virusfjerning. http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå