Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forbrenner man mere ved sykdom?

OddZen

Anbefalte innlegg

Hei!

Regner med at kroppen forbrenner litt ekstra når man er syk, kroppen setter opp temperaturen og diverse andre ting.

Men har to enkelt spørsmål.

Hvor mye ekstra forbrenner man pr. dag ved f.eks en influensa, med feber, hoste, slim og mye snørr, vondt i hodet etc?

Og har paracett en virkning som senker forbrenningen igjen?

Dere kan også poste ved andre sykdommer også, hvis dere kommer over eller hvet noe =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo noen gamle kjerringråd som relaterer seg direkte til ett økt energiforbruk ved feber. Disse rådene går stort sett ut på å spise feitere mat når man har feber slik at kroppen har mer å jobbe med slik at den kan bli fortere frisk.

Om det funker i praksis se det er vel en helt annen sak.

Jeg har prøvd det ved flere anledninger men kan vel ikke akkurat si at det har vært noen mirakelkur. :hmm:

Lenke til kommentar

Man pleier som regel å gå ned i vekt når man er sjuk i alle fall.. Veit ikke om det er fordi man ikke orker å spise så mye, eller om man forbrenner mer? Jeg går nesten alltid ned 1-3 kg på en uke når jeg har feber, men vil vel tro det kun er væske.

Lenke til kommentar
Gjest Jezuz

Ja, man forbrenner mer ved akutt sykdom. Ved kronisk sykdom, på den andre siden, kan forbrenningen være redusert

Lenke til kommentar

Hei Guest_Jezuz_*! :)

Jeg ser at du, under flere navn, poster mange innlegg som ikke kvalifiserer til gjesteposting. Kravene er at det du poster om skal være sensitivt. Gjestefunksjonen vår er ikke der for at man skal slippe å registrere seg.

Tilbakemeldinger på dette innlegg skal ikke tas i tråden, men på personlig melding (som forøvrig også krever bruker).

Lenke til kommentar

Ja, man forbrenner mer når man er sjuk. Dette kan skyldes dårlig fordøyelse, stort krav til energi for kroppen, lite matlyst, etcetcetc

Men, for å avklare dette er ikke det å bli sjuk en slankemetode. Vekten vil ganske fort gå opp igjen, ettersom det ikke innebærer noen som helst endring i livsstil.

Hvor mye mer man forbrenner ved sykdom varierer jo veldig, ut fra sykdommens intensitet og massevis av småfaktorer. Paracet vil nok senke forbrenningen, ettersom feberen senkes og matlysten kommer tilbake. Hvorvidt det antall fysisk aktivitet som paracet i snitt "oppmuntrer" brukeren til samsvarer med energitapet uten paracet kan ikke være annet enn uhyre vanskelig å svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...