ZakkWylde4Ever Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Hallo hallo Det har seg slik at jeg og en kamerat driver å setter opp en gaming PC, og akkurat nå har det stoppet opp ved valget av prosessor! Vi har funnet to prosessorer fra AMD, men er usikre på hvilken som er det rette valget. Den ene har 6 kjerner og en klokkefrekvens på 2,8Ghz: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594275 Den andre har 4 kjerner, men til gjengjeld en klokkefrekvens på 3,4Ghz som er betydelig høyere enn den med 6 kjerner: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692 Hvilken er det rette valget for en god gamer PC? Burde man satse på flere kjerner eller høyere klokkefrekvens? Er glad for alle svar! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Ekspertenes tale er klar på dette punktet, 6 kjerners cpuer er for folk med spesielt behov som kjører software som klarer og dra nytte av det. Det finnes ett spill som klarer og bruke 6 kjerner pr idag og det er strengt tatt en kuriositet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Finnes to, Bad Company 2 har 6'er bruk, og siste Resident Evil. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Nå mener jeg ikke at man ikke overhodet skal velge en X6, men vurder nøye om det er noe poeng i å bruke penger på det. Jeg mener nå at de kronene vil være bedre å bruke på en bedre GPU. Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 kjøpte en 1055t mest for morroskyld, men knallcpu, det. skal teste mere når jeg får en dugelig kjøler (er på vei i posten) men min klokker til 3.7 før temperaturen sier stopp... så hvis man tør klokke litt så er det bare å bryte på med en hexcore, blir ikke noe tregere enn en rask quad Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hva med å kjøpe en slik? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594273 Da får dere både pose og sekk Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Kjøp 6x verson. Kommer altid flere spill støtter det. Og Om spillet bruker bare 2 cores slår jo turbo mode får 500mhz på 3 av 6 cores. Om man ikke overclocker den Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Finnes to, Bad Company 2 har 6'er bruk, og siste Resident Evil. I BC2 har man ingen ytelsesforskjell i praksis om man lar pc kjøre full load i bakgrunn i et annet program eller ikke. Kjøp heller et bedre skjermkort enn flere kjerner.. Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg kjøpte nettopp en amd x6 1090t. Den er knall den har H50 vannkjølingen til corsair, og ligger flott på 14c idle. den skrur ikke ner volt, eller klokkehastighet. Strømsparing AV mao. Jeg kjøpte heller 6 kjerner, og betalte 600kr (ca 2300,-) for mer (isteden for 4 kjerneren, ca 1700,-)). Den har samme ytelse i spill, o.l. Men 6 kjerner er fremtiden, da er det bedre å betale 600kr ektra i dag en å kjøpe en 4 kjerner nå, og 6 eller 8 kjerner til jul/neste år, i min menig? Valgte også GPU nøye og minne, i forhold til pris vs ytelse. Kjører denne på det nye hovedkortet til asus, crosshair iv. Knall bra sier jeg bare! Konklusjon, har du råd, ville jeg gått for 6 kjerner. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 6 eller flere kjerner er helt klart fremtiden det er det ingen som benekter. Det er antagelig så langt inn i fremtiden at de fleste har oppgradert maskin både en og to ganger før softwarebransjen får ut fingern og kommer med software som støtter dette. De som kjøpte første og andre generasjon 4 kjerner cpu har ikke hatt stor glede av alle kjernene sine, spesielt hvis du tenker på spill. Men nå er jo prisen på X6 kontra 4 kjerner fra AMD veldig lav så noe stort tap er det jo ikke snakk om. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg kjøpte nettopp en amd x6 1090t. Den er knall den har H50 vannkjølingen til corsair, og ligger flott på 14c idle. den skrur ikke ner volt, eller klokkehastighet. Såfremt du ikke har satt pc'en i et rom som holder under 10c så har du en sensoravlesningsfeil, for det er umulig å få vannkjøling under romtemperatur. Da må du over på mer ekstreme saker som enten tørris eller peltier. Lenke til kommentar
Raisorn Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Jeg er også på leting etter ny prosessor til et nytt gamer oppsett. På dette tidspunkt har jeg bestemt meg for å kjøpe 965 BE til 1400kr og heller bruke 1000 lappen jeg sparer på bedre skjermkort. Tror man får bedre spill opplevelse av det. Så kan man heller kjøpe seg ny cpu om et par år (bulldozer), og putte inn et nytt grafikkkort i crossfire (eller ett nytt kort om utviklingen har nådd langt). AM3 hovedkort skal jo støtte den nye 32mm arkitekturen. Det er i hvert fall det mest fremtidsrettede jeg har klart å komme opp med til nå. Er ute etter å bruke så lite penger som mulig og opprettholde spillbarhet så lenge som mulig. EDIT: Nå skal det sies at dette er mine prioriteringer med tanke på et forholdsvis lavt budsjett for fullt oppsett med skjerm(ca 11000) Endret 20. mai 2010 av Raisorn Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Strengt tatt så holder det jo med 2-3 kjerner for spilling så skal man ha mest bang for buck går man jo x2/x3 6 kjerner gamingpc total waste i all overskuelig fremtid Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Strengt tatt så holder det jo med 2-3 kjerner for spilling så skal man ha mest bang for buck går man jo x2/x3 6 kjerner gamingpc total waste i all overskuelig fremtid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå