[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Hei Jeg bare lurte på om det var noen som hadde erfaring med privatisteksamen i norsk(og nynorsk) i kunnskapsløftet? Hvordan foregår det? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Det heiter faktisk Hovudmål (Bokmål) og sidemål (Nynorsk). Vist du har valgt Bokmål som hovudmål. Det som ofte er forskjellen på Hovudmål og Sidemål eksamen er at på hovudmål blir det støre fokus på emne og tekst innhold en sidemål der rettskriving er fokuset. Men uansett får du 6 oppgåve og velge mellom der du skal skrive ein oppgåve. Det kan vere Analyse av eit dikt, Skrive ein Artikkel der du drøfter teksten. (Teksten ligg i eksamens hefte) Eller skrive eit kåseri osv. Kva akkurat oppgåve blir veit man ikkje før eksamen datoen. Anbefale du har kontroll på sjangrene. Angånde Muntleg blir du spurt i Norsk Pensumet. Du får Ofte analyse av ein ukjent tekst og på slutten blir det særemne ditt. Endret 7. mai 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Takker for svar! noen andre som har noe å legge til? tips til tema for særemne? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Tema? Har du ikkje levert inn leseliste? Du må levere in Leseliste for muntleg norsk eksamen. Ellers får du ikkje ta muntleg eksamen! Leselisten skal innholde: Litteratur, Språk og kommunikasjon, Særemne Eit døme på leseliste: Leseliste 1. Romaner Amalie Skram: Sjur Gabriel (1. bind av Hellemyrsfolket)* Frode Grytten: Bikubesong * Per Pettersson: Ut og stjæle hester * * Romanene må kjøpes eller lånes på biblioteket 2. Drama Henrik Ibsen: Et dukkehjem August Strindberg”Eit Draumspel” (utdrag) 3. Noveller og utdrag Mary Shelley: ”Frankenstein” (utdrag) Bjørnstjerne Bjørnson: "Faderen" Alexander Kielland: "En god samvittighet" * Amalie Skram: "Karens jul" Knut Hamsun: "Ringen" Sigrid Undset: Kransen (utdrag) Cora Sandel: "Kunsten å myrde" Torborg Nedreaas: ”Kall meg Line-mor” Rolf Stenersen: ”Ambra” Aksel Sandemose: ”En flyktning krysser sitt spor” (utdrag) Paal Helge hauge: ”Anne” (utdrag) Gerd Brandtenberg: ”Egalias døtre” (utrag) Hanne Ørstadvik: ”Kjærlighet” Frode Grytten: "Lennon #292" 4. Dikt J. S. Welhaven: "Digtets Aand" Henrik Wergeland: "Det første Haandtryk" og "Steinbrytervisen" Ivar Aasen: "Nordmannen" Aasmund Olavsson Vinje: "Ved Rondane" Arne Garborg: "Elsk" og "Til deg du hei og bleike myr" Sigbjørn Obstfelder: "Jeg ser" Kristoffer Uppdal: ”Bloddropetrall” Arnulf Øverland: "Du må ikke sove" Rudolf Nilsen: "Revolusjonens røst" Inger Hagerup: "Aust-Vågøy. Mars 1941" Halldis Moren Vesaas: "ord over grind" Rolf Jacobsen: "Byens metafysikk" Paal Brekke: "Som i en kinosal" Gunvor Hofmo: "Det finnes ingen hverdag mer" Hans Børli: "Du søkte etter en dypere mening" Jan Erik Vold: "Trikkeskinnediktet" Arild Nyquist: ”Flukt” Astrid Hjærtenes Andersen: ”Hesten står i regnet” Andre Bjerke: ”Jeg glor” 5. Essay, kåseri og andre tekster Ludvig Holberg: ”Om Ægteskapet” Knut Hamsun: "Fra det ubevisste sjeleliv" (utdrag) Hans Jæger: "Bohembud" (utdrag) Aksel Sandemose: "Janteloven" (utdrag) Arnulf Øverland: "Tungetale fra parnasset" (utdrag) Jens Bjørneboe: "Om formyndermennesket" Odd Børretzen: "Den Første Nordmann" Borghild Gramstad: "Bedre enn sex" * Øyvind Thorsen: "TV er kommet for å bli" Ingvar Ambjørnsen: "Den nye nasjonalsykdommen" Per Petterson: ”Brev fra Kjøkkelvik” 6. Norsk-islandsk felleslitteratur Eddadikt: "Trymskvida" og utdrag fra "Håvamål" Islandsk ættesaga: Soga om Gunnlaug Ormstunge 7. Dansk-norsk felleslitteratur 1600-tallet: Petter Dass: "Herre Gud! Ditt dyre navn og ære" Dorothe Engelbretsdotter: "Aftensalme" 1700-tallet: Johan Nordahl Bruun: "Norges skål" Johan Herman Wessel: "Smeden og bageren" 8. Folkedikting Eventyr: "Prinsessen som ingen kunne målbinde" " Folkevise: "Olav og Kari" (kopi) 9. Nordisk litteratur Svensk litteratur: Edith Sødergran:”Dagen svalnar” Stig Dagerman: "Att döda ett barn" Karin Boye: ”Ja visst gör det ondt” Dansk litteratur: H.C. Andersen: "Kejserens nye klæder" Tove Ditlevsen: "Umoralsk vise" Islandsk litteratur: þurídur Gudmundsdóttir: "Berre ein blom" Samisk litteratur: Nils-Aslak Valkeapaa: "Han begynte på skolen med lyst" Samisk litteratur Nils-Aslak Valkeapaa: ”Han begynte på skolen med lyst” 10. Særemne Tema/problemstilling: Minimum tre bøker. Oppgi forfatter, tittel og utgivelsesår: 1. 2. 3. 11. Norrøne tekster Dronning Ragnhilds Draum (kopi) Balder døyr Torbjørn Kolbrunarskalds død (kopi) Endret 7. mai 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 "Pensum for fag som har læreplaner fra Kunnskapsløftet: Privatister som har meldt seg opp i muntlige språkfag med læreplaner fra Kunnskapsløftet skal ikke sende inn leselister." (http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/osloskolen/privatisteksamen_vgs_/leselister/) Må jo nesten stole på utdanningsetatens offsielle sider? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Mhm, kan vere forskjeligt. I Bergen må vi levere Leseliste for norsk faget. Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Du går opp som privatist i kunnskapsgrøfta eller? for jeg vet man må levere leseliste under reform 97. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Kunskapsløfte og må levere leseliste. Lenke til kommentar
Tetriz Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg vet at dette trådet handler om muntlig, men kansje litt off-topic. Kunne noen hjelpe meg med å svare hvis det er skriftlig? Hvis oppgaven blir utgitt: En politisk ungdomsorganisasjon skal ha et møte der temaet er ”Pressen - den fjerde statsmakt”. Du er bedt om å holde et foredrag om pressens rolle som vaktbikkje på dette møtet. Ta utgangspunkt i tekstene ovenfor og skriv manuset til foredraget. Altså oppgaven kommer fra eksamen år 2007. Jeg har ikke selve teksten, men det er bare at hvis oppgaven blir gitt at jeg skal skrive manus til foredraget. Hvordan skal det gjøres da? Skal jeg følge etter en manus oppskrift, eller blir det mer som pjatte oppgave f.eks. artikkel, debattinnlegg/leseinnlegg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå