k-h-s Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 DC OS HSM for Canon Japanphoto har et tilbud på denne. Til 1499kr. Skal kjøpe canon eos 550D. Burde jeg bare droppe kitlinsa å kjøpe dette istedenfor? Er jo mye mer lyssterkt. Og kommer til å ta en del bilder der jeg trenger lyssterkt objektiv. Eller er dette et dårlig objektiv? Leste litt og det stod at dette var et bedre objektiv en kitlinsa, spesielt for de som skulle ha Canon kamera. Også prøvd kittlinsa, men liker den ikke. Føles veldig plastisk, og ikke noe særlig bra lysstyrke. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg ville heller spart pengene og byttet ut kit-objektivet med noe som har fast blender 2.8. Den du nevner er bare 2.8 på 18mm, så det er vel marginal forskjell fra kit-objektiv. Hvis du kjøper brukt så behøver det ikke bli så mye dyrere. f.eks. denne Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Så det er ikke noe vits å kjøpe? Jeg selv treger ikke 2.8 over hele remsa. Men mulighet for å bruke 2.8 på 18mm Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg ville spart pengene til noe annet. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Ok, jeg tenkte dette ville være en ganske grei forbedring i forhold til kit linsa. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 tviler på det, men det er sikkert noen her inne som kan mer om dette objektivet enn meg. Personlig ville jeg gått for tamron eller sigma 18-50 f2.8 eller sigma 17-70. Sistnevnte gir deg større brennviddeomfang og f2.8 på 17mm. Den koster heller ikke så mye brukt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 tviler på det, men det er sikkert noen her inne som kan mer om dette objektivet enn meg. Personlig ville jeg gått for tamron eller sigma 18-50 f2.8 eller sigma 17-70. Sistnevnte gir deg større brennviddeomfang og f2.8 på 17mm. Den koster heller ikke så mye brukt Er enig med deg at de alternativene du nevner er mer fornufitge å bruke penger på. Jeg hadde lenge Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 (den uten OS) og det var et trivelig objektiv. Tamron 17-50mm f/2.8 er en sikker vinner. Ihvertfall utgaven uten VC. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Er det ikke vært for den ekstre lysstyrken heller? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Den ekstra lysstyrken er én ting - de med ekstra lysstyrke har gjerne også skarpere og bedre optikk. Grunnen til at vi anbefaler 18-55 IS over 18-55 er ikke IS i seg selv, men at førstnevnte har bedre og skarpere glass.. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Skjønte ikke helt jeg. Virka nesten som om du motsa deg selv i samme seting? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 La meg omformulere: "Bedre lysstyrke er digg, og glasset er sannsynligvis bedre også, så det er mange grunner til å kjøpe det glasset som har bedre lysstyrke." 18-55 IS er bare et eksempel på at vi anbefaler å kjøpe objektivet med best glass. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Hvilket objektiv er det beste til en ok pris da? Går det å få et som ha 2-8 hele vegen? Ca 18-50/55mm. Til mellom 2000kr - 3000kr som er bra? Kan strekke noe opp i pris, men ikke altfor mye over 3 000kr. Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hva med å teste et Canon EF 50mm f/1.8 II? Da får du lyssterk optikk med en anvendelig brennvidde til en overkommelig pris. Personlig bruker jeg kun fastoptikk nå. Jeg trodde jeg ville savne en zoom da jeg handlet mine objektiver, men etter å ha brukt min 35mm f/1.8 en god stund nå, så savner jeg ikke zoom til hverdagsbruk. Fordelen med fastoptikk (slik jeg ser det, veldig subjektivt dette) er at en får god lysstyrke til en grei pris. En blir også litt mer bevisst på utsnitt da en må bruke bena noe mer i stedet for å bruke zoom. Her er en test til 50mm dersom det skulle være interessant: http://www.photozone.de/canon-eos/160-canon-ef-50mm-f18-ii-test-report--review Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Fast objektiv er ikke noe alternativ egentlig. Jeg har prøvd, men det passer ikke helt. For de som ikke evnt skjønte det, det objektivet skal brukes som et standard objektiv en stund istedenfor kit objektivet. Lenke til kommentar
voffen Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg har 450D og har aldri angret på at jeg kjøpte Tamron 17-50 2.8. Det er et kjempekjøp så jeg ville spart 3-400,- til og kjøpt det! Skal du ha noe som er bedre koster det deretter... Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Tamaron som jeg også hadde sett meg ut Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Dette var da en gammel tråd . Gikk for kit zoomen til canon i begynnelsen, men byttet til Tamron 17-50 f2.8 etter kort tid. Blir vell et bytte igjen til L optikk om en stund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå