Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå fra lånekontrakt før lånet er satt igang?

Anbefalte innlegg

Som topic sier... er dette mulig?

Har fått invilget lån fra bank X på 1,2 mill. Vi overtar huset våres 1 juli, og i forrigårs fikk jeg lån et annet sted, grunnet bytte av arbeidssted.

Som dere sikkert skjønner har jeg fått bedre betingelser på det nye lånet. Vi har signert lånepapirer på det andre lånet, men velger nå å gå fra denne avtalen for å bruke det andre lånet med bedre betingelser.

Hvordan stiller vi i denne saken? Banken trodde ikke det gikk å gå fra kontrakten, men lånet er jo ikke satt igang og penger har ikke blitt utbetalt.

Håper noen kan hjelpe oss her, jeg mener virkelig at vi kan gå fra kontrakten lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikkje dette veldig avhengig av nøyaktig kva som står i kontrakten?

Ein avtale kan i utganspunktet brytast berre fordi det tjener den eine parten best.

Kva seier kontrakta om avsluttning av lånekontrakta?

Kva med å akseptere lånet og velge å betale eit enormt avdrag på 1,2 millioner på dag 2? Eller er du bundet opp i å ha lånet i 20 til 25 år? Er det andre avgifter som må betalast for å avslutte låneforholdet?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er tvilsomt om du har juridisk grunnlag til å gå fra en avtale bare fordi du fikk et bedre tilbud. Det er din risiko å undersøke slikt før du inngår låneavtalen.

Men: I utgangspunktet er det ingenting som hindrer deg i å innfri lånet for tidlig (dvs ta imot utbetaling og betale alt tilbake med en gang), jfr finansavtaleloven § 53. Ved fastrentelån kan du ha litt mindre flaks - her kan du måtte betale bankens rentetap, finansavtaleloven § 54. Eventuelt be om å få lånet overdratt til neste bank.

Lenke til kommentar

Banken vil nok kunne kreve tinglysningsavgift m.v. som de allerede har betalt, men selv om et lån har en nedbetalingstid på X antall år så er ikke dette en "minstetid" og følgelig så står du fritt til å betale tilbake de pengen du låner på dag 1 eller 0.

Hvis banken ikke har betalt ut tinglysningsavgift ennå så kan jeg ikke se at de har noen grunn annet enn potensielt tapt inntekt.

Jeg er kun en lekmann på dette området og har desverre ikke oversikt over lovene som gjelder, men det virker for meg som at renteutgifter ikke vil kunne kreves og heller ikke tinglysingsavgift. Jeg er usikker på hvilke gebyrer banken kan gjøre gjeldende her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...