[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Tidenes mest hjernedaue oppgaver på del B, føler del A gikk sånn ok. Sleit må å skrive veldig mye på del B, valgte oppgave 1. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Etter å hatt ein lærar som i to år har sagt att hovudmålseksamen berre har langsvarstekst er det ***** irriterande og få ein kortsvar og Frustrasjonen gjorde nok at det ikkje gjekk så bra som det kunne gått... Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Etter å hatt ein lærar som i to år har sagt att hovudmålseksamen berre har langsvarstekst er det ***** irriterande og få ein kortsvar og Frustrasjonen gjorde nok at det ikkje gjekk så bra som det kunne gått... Aw, læreren vår sa at det er vanskelig å forutse hva man får på eksamen pga kunnskapsløftet. Hun fortalte at det var mulig å få en kort- og langsvarsoppgave (noe vi hadde under tentamen). Også sa hun at det var en relativ stor sannsynlighet for at vi fikk noe norrønt (da temaet ikke har vært aktuelt i flere år). Vil bare takke norsklæreren min, selv om det kunne gått bedre . Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Sir bare en ting, hvis det ikke kommer skriv en novelle, analyser og tolk en novelle, analyser og tolk en reklametekst på nynorsken så klikker jeg. Hva var foresten oppgavene? husker bare oppgave 1 som jeg valgte og den kor man skulle tolke to dikt... Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Problemet mitt var at vi hadde øvd på å skrive kortsvar, men da med virkemidler og tolkning, og da med veldig fortettet språk. Når man får en så åpen oppgave på bare 250 ord, blir det vanskelig å vite hva man skal ha med. Jeg prøvde å svare på hva oppgaven spurte om, håper det går greit nok. Del 2, valgte oppg 4. Essay med Lillelord og Saga om Gunnlaug. Når man skal ta utgangspunkt i minst 2 tekster, betyr det at man må begynne med en eller to av tekstene helt i starten? Teit å begrense et essay, jeg tok utgangspunkt i felles tema og flettet inn tekstene i essayet. Endret 21. mai 2010 av PinneVed Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Oppg 4) Skriv et essay om barns plass i de voksnes verden med utgangspunkt i minst to av tekstene (stod noe mer vrøvl om at henvisningen til tekstene skulle være tydelig). Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Veit ikke om jeg hadde det samme som dere? gikk opp som privatist på reform 94. Jeg valgte iallefall oppgave 4, språkhistorie og hvilke konsekvenser utenlandsk innflytelse hadde på språket vår. Tror egentlig jeg bommet totalt, skrev om nesten alt annet, men fikk ikke til så bra og svare på selve spørsmålet. Så dro jeg jammen meg inn jordas alder og evolusjon på slutten. Lol dette kan gå skeis. Lenke til kommentar
Alyo Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Sir bare en ting, hvis det ikke kommer skriv en novelle, analyser og tolk en novelle, analyser og tolk en reklametekst på nynorsken så klikker jeg. Hva var foresten oppgavene? husker bare oppgave 1 som jeg valgte og den kor man skulle tolke to dikt... Selveste morgan_kane tok ikke analyse av "Generasjon Kane" altså? Artig Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Heh, jeg var på dass kl 11 og skjønte at nesten alle oppgavene handla om barn. Da ga plutselig Morgan Kane-teksten mye mer mening.... Men essay er alltid gøy, bare ta i litt ekstra. Noen som vet om Morgan Kane-teksten var ment som innlegg i noen debatt eller lingnende? Jeg har vanskelig for å skrive retorisk analyse om tekster som ikke er spesielt saklige. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Hovudproblemet mitt var ikkje å få både kortsvar og langsvar, det har me hatt før. Både på sidemål og hovudmål. Problemet er når me har blitt holdt for narr, rundlurt, latterleggjort og det som verre er når me kom på eksamen. Det er problemet. Eg veit det er mange andre i klassen min som hadde gleda seg til og skrive ein kort tekst, og heim til lunsj.. Det blir nok eit fint brev til skulen i ettertid, sjølv om me alle veit at det ikkje har noko effekt... Lenke til kommentar
Helnes Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Skremmer meg at det er så mange som skrevet norskeksamen feil :S Endret 21. mai 2010 av Helnes Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Auda, jeg skrev "norsk eksamen" som overskrift på innleveringen. Definitivt ikke et godt førsteinntrykk hmf... Endret 21. mai 2010 av evilleader360 Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg klarte selvsagt å glemme og skrive hvilken oppgave jeg valgte på del B. Kan det telle negativt på besvarelsen? Blir irritert om sensoren trekker meg for det, da det bare er en forglemmelse.. Endret 21. mai 2010 av DJ2009 Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg klarte selvsagt å glemme og skrive hvilken oppgave jeg valgte på del B. Kan det telle negativt på besvarelsen? Blir irritert om sensoren trekker meg for det, da det bare er en forglemmelse.. Du stryker. Kos deg på VGS et år til da Endret 21. mai 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Alyo Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg klarte selvsagt å glemme og skrive hvilken oppgave jeg valgte på del B. Kan det telle negativt på besvarelsen? Blir irritert om sensoren trekker meg for det, da det bare er en forglemmelse.. Ikke for å virke skremmende, men etter hva jeg har hørt, finnes det eksempler på at sensorer har strøket kandidaten for å glemme oppgavenummer. Tviler på at det vil skje, men trekk må du kanskje forvente. Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Det aller værste er jo det at som privatist så må du skrive for hånd... sist jeg skrev en seriøs tekst for hånd var vel åttende klasse. PC er såååååååååååååååååå my bedre! Å kunne gå in i teksten og legge til, trekke fra, omformulere, flytte hele avsnitt på 2s er så utrolig mye letter. Det som irriterer meg mest er det at det var ikke mangel på kunnskap eller noe i den dur som fucka meg fra å gjøre det bra, men hjernedøde, uintresante og vagt formulerte oppgaver. Klisjetema til de grader også. Lærerne maser om hvordan man skal la være å gå i klisje fella og trekker poeng på stiler for klisje innhold også er det samme klisje følelse/familie/ungdom/puberteten/vokseopp tema hvert eneste år på eksamen. Endret 21. mai 2010 av [StK]Bountyhunter(BF:V) Lenke til kommentar
Alyo Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Forøvrig, her er sensorveiledning for eksamen, som ble lagt ut kl 14:00: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2010/Sensorveiledning/21%20mai/NOR1211_NOR1218_Norsk_hovedmal_Sensorveiledning_V2010.pdf Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Er det bare meg eller var årets eksamen tidenes kjedeligste. Satt og så ut vinduet første timen bare fordi jeg var så irritert. Hvilke brødhuer i utdanningsdirektoratet er det som lager disse oppgavene? Forundrer meg ikke om det er professorer i litteratur som sitter og pønsker ut hva de selv har lyst å rette. Det er så vanvittig at man får slike oppgaver på eksamen. Ikke rart eksamenskarakterene alltid er langt lavere en standpunkt. Burde bare skyte det norske skolesystemet. Når det er sagt, jeg har 5 i alle norskfag så er ikke det det står på. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg klarte selvsagt å glemme og skrive hvilken oppgave jeg valgte på del B. Kan det telle negativt på besvarelsen? Blir irritert om sensoren trekker meg for det, da det bare er en forglemmelse.. kunne vært verre tipper relativt mange bommet på filnavnet ved innlevering og glemte kandidatnummer, forsinket retting eller i verste fall forsvinner i systemet. siden de ikke er såpass oppegående at systemet renamer filene selv. Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Å herregud :S Har missa maks på oppgaven: "Sammenlign framstillingen av menn i de to tekstene. Hvilke mannsidealer gjelder for unge i dag? Skriv en artikkel." og here er kompetansemålene: Relevante kompetansemål: vurdere fortellemåter og verdier i et representativt utvalg samtidstekster sammenlignet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra flere land (Vg1) skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon (Vg3) analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer (Vg2) Jeg skrev bare en artikkel med tema mannsidealer uten særlig tilknytting til tekstene... Tolket oppgaven sånn at "Sammenlign framstillingen av menn i de to tekstene" skulle gjøres som en mental forbredelse til oppgaven. Når jeg i tilleg slet med å finne noe vettug å skrive om og endte opp på en relativ kort, men stygg tekst så er jeg redd det kan gå i dass her... :S Skal vel litt til for å stryke vel, hadde mye rett på del A ser jeg men den teller vel ikke like mye. For en dritteksamen! Endret 21. mai 2010 av [StK]Bountyhunter(BF:V) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå