Sports-Dude Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Lurer litt på dette med tolkning og analyse. I lærebøkene står det jo skjemaer for oppsettet av analyser og tolkninger. Men disse to begrepene går vel litt inn i hverandre? En tolkning bygger vel egentlig på en analyse. Og tolkningen er en subjektiv oppfatning av teksten, right? =P Og da er det virkemidler, tema og motiv som er viktige ingredienser vel? Har sett på eksamener fra ifjor, og det som går igjen er tolkning/analyse av dikt, noveller. Artikler og essay er også gjengangere. Og dette med sammenligning av tekster? Er det slik at man da analyserer begge tekstene og går inn i dem for å se på visse likheter og forskjeller? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Tolkning inneholder mer av din personlige mening. Analyse er et slags sammendrag eller en konklusjon om hva noe handler om. Lenke til kommentar
Seisi Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 For å oppgi kildene til de forskjellige sjangerne skal man da bare oppgi internettsiden de har blitt funnet på? http://norsksidene.no/view.cgi?&link_id=0.1044.1301&session_id=0&spraak=bm Er dette nok? Vil være på den sikre siden når det gjelder kilder, har ikke lyst til å stryke på grunn av dette.. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Man skal oppgi den nøyaktige siden man brukte. Lenke til kommentar
Hunterz Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Dagbladet: Virkemidler og begreper i lyrikken Word-dokument fra norsknettskole.no: Virkemidler i lyrikk og noveller.doc I en sammenligningsoppgave så er det vel gjerne slik at du ser på likheter og forskjeller i forhold til virkemidler, oppbygging, eventuelt litterær periode osv. Selv kommer jeg nok til å satse på å skrive en eventuell artikkel eller et kåseri, da det er det jeg er mest trygg på. Lenge siden jeg har skrevet en analyseoppgave. Endret 20. mai 2010 av Hunterz 2 Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Du må ha med dato du har hentet informasjonen også. Dette fordi det er lett å endre på info på en nettside uten å forandre urlen. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Haha, 40 brukere leser emnet! Mange stressa norsk folk Lenke til kommentar
Sports-Dude Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 "Eleven skal oppgi forfatter og fullstendig tittel på så vel lærebøker som annen litteratur. Dersom eleven bruker utskrift eller sitat fra nettsider, skal han/hun oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato." Anbefaler å bare skumlese igjennom Vurderingsveiledningen 2010 for norsk. Lenke til kommentar
Awkins Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 For å oppgi kildene til de forskjellige sjangerne skal man da bare oppgi internettsiden de har blitt funnet på? http://norsksidene.no/view.cgi?&link_id=0.1044.1301&session_id=0&spraak=bm Er dette nok? Vil være på den sikre siden når det gjelder kilder, har ikke lyst til å stryke på grunn av dette.. Like this: Sjangerlære (2010, mai 20) [online] URL: http://norsksidene.no/view.cgi?&link_id=0.1044.1301&session_id=0&spraak=bm Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ny Komprimert (zippet) mappe.zip Hvis jeg er lykkes så er sjangrene lagret som sider og internett-uavhengige i mappa her. Hvis dere ikke på denne tia har gjort det sjøl da Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg ville ikke brukt den siste tiden min på å pugge sjangere. Tror det miderne prosjekt og nasjonalromantikken er mer nyttig som siste liten pugging. Sjangertrekk bør sitte godt nok etter tre år med ordentlig norsk. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Der var det mykje. Du har jobbet "hardt" med den Kjetil_91 Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Der var det mykje. Du har jobbet "hardt" med den Kjetil_91 Ka du mein? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Nei, meiner du har gjort jobben din. Du har meste av viktig informasjon, einaste som eigentleg manglet er Litratur historien men den har du sikkert i hove Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Nei, meiner du har gjort jobben din. Du har meste av viktig informasjon, einaste som eigentleg manglet er Litratur historien men den har du sikkert i hove Seff! Er det jeg har med norskboka og alle 20 arka med for Lenke til kommentar
Sports-Dude Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg ville ikke brukt den siste tiden min på å pugge sjangere. Tror det miderne prosjekt og nasjonalromantikken er mer nyttig som siste liten pugging. Sjangertrekk bør sitte godt nok etter tre år med ordentlig norsk. Så sant, så sant. Ble veldig fokus på sjangere her nå. Det viktigste er å ha en noenlunde oversikt over litteraturhistorien, og det å plassere forfattere i litteraturhistoriske perioder osv. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Vett ikke om det har blitt nevnt i tråden(?), men disposisjon er jo alltid greit å kunne Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 http://www.dialektxperten.no/tidslinjer/TimeLineApp.swf Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Lykke til i morgen alle sammen! Gruer meg Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Takk det samme! Blir en dag uten like asså! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå