nikeman Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Jeg støtter det Sports-Dude skrev; repeter sjangrene. I tillegg kan det være lurt å se over ev. feil man har gjort i tidligere oppgaver (f. eks kommafeil). I og med at de andre eksamensoppgavene har lagt mye vekt på tolkning og analyse ville jeg konsentrert meg spesielt om dette. Legger ved et godt tips til måten man bør løse slike oppgaver på: HVA (Hva er det som skjer i historien?) HVA MER (Hva er det egentlig forfatteren prøver å fortelle oss?) HVORDAN (Hvilke virkemidler bruker forfatteren for at vi skal sitte igjen med sluttinntrykket HVA MER) Jeg har en følelse av at sensorene ikke har noen særlig sans for humor, så det er viktig å tenke seg godt om før man benytter seg av det. Endret 20. mai 2010 av nikeman Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Norsklærern vår sa at dette året var et Bjørnson år, vett ikke om det gjelder for alle dere, men jeg kommer hvertfall til å satse på informasjon om han. Lenke til kommentar
Sports-Dude Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ja, tolkning og analyse blir nok hovedfokuset her også. Bjørnson-år ja! Hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Hehe, kunne jo tenkes at det kunne bli temaet i år. Hvem vet? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Har dere noen gode linker til sider om hvordan tolke, analysere og/eller om sjangere? Lenke til kommentar
Sports-Dude Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Her er en grei oversikt over sjangre. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Læreren vår sa at Bjørnson ble brukt i fjor å dermed sikkert ikke i år for å komme oss i forkjøpet. Btw, angående hjelpemidler. Alt av bøker osv er lov. Hvordan ligger det ann med artikler, nettsider tidligere oppgaver osv man lagrer på dataen? Lenke til kommentar
operg Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 "Alle hjelpemidler" betyr "alle hjelpemidler". Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Men må huske kilder ellers klikker sensorene eller de som skal rette dette her. Lenke til kommentar
Sports-Dude Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Læreren vår sa at Bjørnson ble brukt i fjor å dermed sikkert ikke i år for å komme oss i forkjøpet. Ja, stemmer det. En av oppgavene innebar "Ja vi elsker" av Bjørnson, men helheten i eksamenen spilte på den norske nasjonalfølelsen og noe i den duren. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ang kilder, noen som har et skriv om hvordan dette skal være? Vi fikk bare tilbud om et kurs en kveld ingen gadd/kunne dra på. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ang kilder, noen som har et skriv om hvordan dette skal være? Vi fikk bare tilbud om et kurs en kveld ingen gadd/kunne dra på. http://www.fvgs.info/bibliotek/oppskriftkildeliste.pdf 1 Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 hey, vi som skal sitte å kjede oss i 5 timer på norskeksamen må jo stå sammen Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Nå ser jeg definitivt ikke frem til et år med påbygg. :-( Bare glad jeg ikke kom opp i år. Lykke til med norsk eksamen! Lenke til kommentar
Seisi Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hvis jeg har med eldre oppgaver som jeg selv har skrevet, hvordan skal jeg da oppgi dette som en kilde for sensoren å finne igjen senere? skal jeg bare la være å ta det med i kildelista? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Eksamen på meg også i morgen, for min del håper jeg det blir muligheten til å velge en oppgave som ikke inneholder noe form for analyse eller tolkning. 1 Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Analyse er chill om du har vansker med å skrive mye. Bare å følge oppsettet. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Analyse er chill om du har vansker med å skrive mye. Bare å følge oppsettet. Jepp, sørg for å ha med deg vg 1 boka og du kan lett sikre deg en 3-4 ved å følge eksemplene der og bruke noen av virkemidlene som er skrevet der. Lenke til kommentar
Sports-Dude Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hvis jeg har med eldre oppgaver som jeg selv har skrevet, hvordan skal jeg da oppgi dette som en kilde for sensoren å finne igjen senere? skal jeg bare la være å ta det med i kildelista? "Kilder Kilder er tekster som er tilgjengelige for andre, dvs. publiserte tekster. Dersom det er aktuelt for eleven å bruke kilder i sin besvarelse, enten fordi oppgaven krever det eller fordi eleven velger å bruke kilder, må de oppgis på en etterrettelig måte." Utdrag fra Vurderingsveiledningen 2010 i norsk. Altså, dersom den tidligere besvarelsen din er tilgjengelig for andre, er den etter definisjonen en kilde. Men besvarelsen er jo ditt eget arbeid, så jeg kan ikke se at det er nødvendig å oppgi den på kildelisten da. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Her er en grei oversikt over sjangre. Går det ann å få dette i et nedlastet dokument eller? er så slitsomt å lese 3 linjer for så å trykke på neste link... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå