KnirketeDør Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Hei. Jeg valgte oppgave 1 og konsentrerte meg kun om å sammenligne hvordan menn ble framstilt i de to forskjellige tekstene - det var jo det oppgaven spurte oss om. Ser at det er flere her som også valgte oppgave 1 som bekymrer seg for om "Generasjon Kane" inneholdt ironi? Ifølge sensorveiledningen så kan jeg vel si at dette er uvesentlig? Eller? Endret 22. mai 2010 av Flaav Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Våkna opp i dag og bekymret meg for om jeg gjorde spørsmål 6 (kåseri om generasjon og språk) riktig Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 ^Haha. Samme her. Har litt angst. Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Våkna opp i dag og bekymret meg for om jeg gjorde spørsmål 6 (kåseri om generasjon og språk) riktig Les sensorveiledningen. Den roet meg ned mange hakk Endret 22. mai 2010 av Flaav Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Valgte oppgave 1, men begynner å bli litt bekymret nå. Oppgaven var å sammenligne de to tekstene "Generasjon Kane" og Sagaen. Følte jeg sammenlignet for lite, men istedet skapte egne problemstillinger med utgangspunkt i tekstene, og brukte de to tekstene som "hjelp". Håper jeg svarte godt nok på oppgaven. En del av oppgaven var jo også "Hvilke mannsidealer gjelder idag?", denne svarte jeg på. Endret 22. mai 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Problemet med oppgave 1 sånn som jeg så det, var artikkelsjangeren. Når man skal svare på "Hvilke mannsidealer gjelder idag?" er det lett å bli usakelig med synsing og humor, noe som ikke passer inn i sjangeren. Tror et godt svar på 1) er enten veldig tørt med stor bruk av tekstene, eller begrunnes godt med mange kilder som heldigvis var med... Luringer de som lager oppgavene ja... Lenke til kommentar
operg Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Ja, jeg er også litt redd for at artikkelen min ble litt for essayaktig. Interessant siden jeg alltid har blitt kritisert tidligere for at essayene mine er for artikkelaktige. Håper sensorenes mening sammenfaller med norsklæreren min sin mening. Endret 22. mai 2010 av operg Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Skjønner ikke hvorfor jeg ikke valgte Essay oppgaven der vi skulle ta utgangspunkt i to av tekstene, eller(?), kunne skrevet om Kane og Sagaen på en friere måte. Endret 22. mai 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Skjønner ikke hvorfor jeg ikke valgte Essay oppgaven der vi skulle ta utgangspunkt i to av tekstene, eller(?), kunne skrevet om Kane og Sagaen på en friere måte. Essayet var om "barn i de voksnes verden", så da kunne du ikke hatt mannsidealer som... vent, du kunne faktisk det, om hvilke idealer som er viktige for barn når de vokser opp. Var uansett litt skummel essayoppgave slik den var formulert: "Ta utgangspunkt i to tekster" og hva som går under "barn i de voksnes verden". Jeg ble værtfall letta når jeg så det var en av de friere oppgavene i sensorveiledningen. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Problemet med oppgave 1 sånn som jeg så det, var artikkelsjangeren. Når man skal svare på "Hvilke mannsidealer gjelder idag?" er det lett å bli usakelig med synsing og humor, noe som ikke passer inn i sjangeren. Tror et godt svar på 1) er enten veldig tørt med stor bruk av tekstene, eller begrunnes godt med mange kilder som heldigvis var med... Luringer de som lager oppgavene ja... Helt enig med deg... Det å sammenlikne er ikke så vanskelig i en artikkel, men med en gang man skal starte med synsinger og som du sier det "humor", kan man fort bomme på artikkelsjangeren. Skrev derfor veldig lite på dagens mannsidealer, og sammenliknet mer dagens mannsidealer i forhold til de to tekstene. På den måten fikk jeg uten for mye synsing uten kilder begrunnet idealene. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Hva skjer hvis man stryker på eksamen? Bare ta den om igjen ved neste anledning, eller er det ikke så enkelt? Lenke til kommentar
Gokburt Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Hva skjer hvis man stryker på eksamen? Bare ta den om igjen ved neste anledning, eller er det ikke så enkelt? Du må ta den om igjen som privatist, men da får du ikke førstegangsvitnemål. Og da blir det mye vanskeligere å komme inn på de fleste studier. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Så det avhenger faktisk av en prøve om livene våre skal gå til helsikken eller ikke. Faen ta Endret 22. mai 2010 av Kjetil_91 Lenke til kommentar
operg Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 På den annen side kan du jo ta opp fag i det året du må vente for å kunne begynne på høyere utdanning, og kan da gå opp i snitt "i bytte mot" å miste førstegangsvitnemålet. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Får nå først se om e stryker eller ikkje xD Lenke til kommentar
MadsES Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hvor mye har egentlig eksamenskarakteren å si? Er den bare der for å dra opp/ned snittet? Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Den er der enten for å ødelegge livet ditt, eller gjøre det litt bedre.. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Den har like mye å si som en standpunktkarakter. Stryker du, så får du ikke vitnemål før du har tatt den på nytt (og stått). Norsk hovedmål er obligatorisk, så du må uansett opp i det, men for trekkfagene blir det ny trekking om du stryker eller ikke møter opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg valgte oppgave 3, der man skulle tolke teksten "Lillelord". Noen andre som er i samme båt? Lenke til kommentar
finkk Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Noen som tok eksamen etter reform 94, og vet hvor jeg kan finne oppgavene? Leter på Udir, men finner dem ikke under "eksamensoppgaver" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå