dubst Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Hei! Flere som skal opp i norsk skriftlig i år? Hva tror dere vi får om? Bjørnson har det vært mye snakk om. Andre forslag? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Analyser og tolk en novelle, er den oppgaven jeg skal ta ihvertfall. Eller en annen analyseringsoppgave. Det er vg3 du snakker om? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Det er bestandig en oppgave som ikke krever forberedelse. Så om det ikke er noe spessielt du har lyst å skrive om, er det ikke nødvendig med all verdens forberedelse i dagene i forveien. Lenke til kommentar
dubst Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 VG3 ja. Hva tror dere vi får på den såkalte "plankeoppgaven"? Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Tror dere sensor kan trekke oss ned for å velge det dubst kaller "plankeoppgaven"? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Våre tentamener har vært tidligere eksamensoppgaver, må si jeg er skuffet. Nærmest alle oppgaver legger en begrensning på elevers kreativitet. Skulle ønske at året oppgaver er så fritt som mulig med sjangere som kåseri og novelle skriving uten en fastbestemt emne Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Tror dere sensor kan trekke oss ned for å velge det dubst kaller "plankeoppgaven"? Da er det i så fall en dårlig sensor. Alle oppgavene skal telle like mye. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) VG3 ja. Hva tror dere vi får på den såkalte "plankeoppgaven"? Det er ingen plankeoppgaver (les: hvis du ønsker et bedre resultat enn 3). Endret 11. mai 2010 av Raudridder Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 jeg skal også opp i VG3 norsk. Er det noen som har noen generelle tips til eksamen eller tips til analyseringsoppgaver? Lenke til kommentar
Sports-Dude Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Har kommet opp selv. Kan kanskje være greit å ha litt oversikt over norsk litteraturhistorie? Kjennetegn/trekk ved litteraturen under de forskjellige periodene osv. I alle fall ha kontroll på analyse- og tolkningmønster og andre sjangre. En oppgave med essay eller kåseri gir jo en god mulighet for å vise kreativitet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 joda, jeg har bra kreativitet men jeg sliter med det tekniske i kåseri og essay. Angående perioder og språkhistorie så står det i studieboka fra skolen - kanskje lurt å ha det i hodet når man skriver. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Kan også være lurt å låne bøker fra de dere kjenner som har mediekunnskap. I fjor var en av oppgavene reklameanalyse, og en annen om kulturforskjeller i dag og for ~100 år siden - jeg valgte sistnevnte og hadde mer bruk for det jeg hadde lært i mediekunnskap enn i norsktimene. Reklameanalyseoppgaven var nærmest ordrett den samme som en av oppgavene i mediekunnskapboka vi brukte. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 takk for godt tips. Kan noen fortelle hva forskjellen på en tolkning og en analyse er i en eksamensoppgave? Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 En analyser er veldig mye mer detaljert. Der en tolkning kun finnner tematikken og drøfter noe rundt denne vil en analyse ta for seg mange flere virkemideler etc. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Ok. Takk, men vet noen om hvilke bøker jeg burde ta med som hjelp? Forutenom norsk fagbøkene. Lenke til kommentar
dubst Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 "Villskapens år" av Edvard Hoem. Biografi om Bjørnson. Hva heter mediekunnskaps boka du hadde Ole_ Gunnar? Lenke til kommentar
Sports-Dude Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ja, er folk i full gang med forberedelsene til norsk eksamen i morgen da? Ikke godt å si hva temaet blir, så får vel bare se over litteraturhistorien og få litt oversikt der. Ellers blir det vel bare litt "finpussing" på sjangre jeg er usikker på. =) Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Så hva gjør folk for å forberede seg`? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Har det kommet et offisielt forbredelseshefte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå