Gå til innhold

Diskusjon rundt valget i Storbritannia

23 stemmer

1. 1. Hvem ville du stemt på?

• Conservative Party
      5
    • Labour Party
      5
    • Liberal Democrats
      11
    • Andre (forklar gjerne i tråden)
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel som Venstre medlem er det vel ganske selvsagt at jeg holder med Liberal Democrats :p

Følger litt med, er jo spennende at et politisk blokk-land plutselig innlemmer sentrum i politikken etter så mange år.

Det er synd stemmene ble så få til LibDem, minner jo nesten om Venstre sist valg som lå bra an en stund men som stupte ved valget.

Media har alltid mye av skylden, de store partiene får den avgjørende oppmerksomheten, dvs lyn-journalistikken som folk flest gidder å sitte å se på og "forstår."

Men men... Bare sutring fra en dårlig taper kanskje ;-)

Lenke til kommentar

Det sies at UK har et temmelig "urettferdig" valgsystem med hensyn til mandat-fordeling. Uten at jeg kjenner eksakt til hvordan systemet fungerer, så kan man i allefall se utslaget gjennom de konkrete siffrene

post-10740-1273251232,6166_thumb.png

post-10740-1273251362,6962_thumb.png

Kalkulatoren min viser da at antall stemmer bak hvert sete i parlamentet for de tre store partiene er;

Conservative 34.989 pr. sete

Labour 33.350 pr. sete

Liberal Democrat 119.788 pr. sete

Dvs. hos Liberal Demokratene koster det x3 flere stemmer vs. de andre to partiene for en plass i parlamentet.

Det virker en smule u-demokratisk? :hmm:

edit: lagt til link

http://news.bbc.co.uk/2/shared/election2010/results/

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Jeg heiet på Liberaldemokratene og håpet de ville få flere seter. Jeg er enig i Clegg sin analyse av at Britene er mer eller mindre vandt til et to-parti system, og at mange velger mellom Conservative og Labour under dette valget som foregår midt i en økonomisk krise. I tillegg synes jeg Liberaldemokratene endelig fikk et gjennomslag via tv-debattene; det hjalp virkelig å bringe frem det de står for, og for deres egen del har det hele tiden vært problematisk.

Det jeg personlig håper på er en ett til to-års koalisjon mellom de konservative og liberaldemokratene med premisset om at valgsystemet deres reformeres. Jeg tror ikke lib dems kommer til å vinne et kommende valg, men mtp. at de har fått høyere andel stemmer nå enn på over 70 år , dvs. hele 23%, så mener jeg at ved et nytt valgsystem så vil de få en mektigere posisjon i Commons som de virkelig fortjener.

Med unntak av Europapoltikken dems (til tross for at de ironisk nok er villig til å holde en folkeavstemning om Storbritannias medlemskap i EU), så synes jeg liberaldemokratene har en oppriktig, fornuftig, ansvarsfull og forfriskende politikk. 23% av det britiske folket, om ikke fler, ønsker at liberaldemokratene skal kunne få en posisjon til å være av betydning i parlamentet.

Jeg er på den andre siden glad at Labour tapte mandatet sitt, og jeg håper dette leder til et lederbytte for partiets del. Med unntak av Darling er jeg ikke imponert over Labours fremstebenksparlamentarikere, mens både de konservative og liberaldemokratene har et utrolig godt team sånn sett. Labour har fortsatt en politikk og ideologi som mange briter støtter seg opp imot, men den nåværende ledelsen er særdeles ineffektiv. In any case håper jeg på at liberaldemokratene kan få en viktig minister i en forhåpentligvis kommende koalisjonsregjering, og mitt håp vil være Vince Cable som Chancellor of the Exchequer, skjønt tror jeg ikke toriene vil gå med på det. Som sagt håper jeg på at et nytt valgsystem vil være i orden til neste valg slik at liberaldemokratene kan få de setene partiet fortjener i forhold til stemmene de har fått.

Selvfølgelig er siden min tatt av hensyn til mitt ellers liberale ståsted som Venstremedlem, men jeg mener virkelig at Storbritannia trenger en frisk pust enten med en koalisjonsregjering bestående av de konservative eller liberaldemokratene, eller bare liberaldemokratene alene.

Lenke til kommentar
Det sies at UK har et temmelig "urettferdig" valgsystem med hensyn til mandat-fordeling. Uten at jeg kjenner eksakt til hvordan systemet fungerer

Ja, ganske søkt at Liberal Democrats får 23% av stemmene, men under 9% av setene.

Det henger sammen at de bruker et system med flertallsvalg i enmannskretser, mens vi i det norske systemet bruker proporsjonal representasjon i flermannskretser.

Britenes fremste argument i forhold til et slikt system er at det produserer mer effektiv regjering basert på ett parti – som igjen har absolutt flertall bak alle sine beslutninger i parlamentet. Samtidig er systemet kritisert fordi det er mindre demokratisk siden mange stemmer går til spille, og samt at et slikt system bidrar til manglende kontinuitet i politikken. Det siste betyr at hver gang det er et regjeringsskifte så endres den politiske kursen radikalt. I motsetning til dette er det norske systemet mer demokratisk, samt at det produserer mer kontinuitet og stabilitet i tilfelle regjeringsskifte, fordi systemet resulterer som oftest i koalisjonssamarbeid i regjeringen siden ingen partiet har absolutt flertall etter valget.

Vårt system baserer seg på at representantplassene skal fordeles forholdsmessig mellom partiene/gruppene etter stemmetallet som tilfaller den enkelte valgliste. Mandatfordelingen mellom de ulike listene foretas ved hjelp av den samme matematiske metode både ved stortingsvalg, fylkestingsvalg og kommunestyrevalg. Metoden kalles St. Laguës modifiserte metode. Den går ut på at den enkelte listes stemmetall først divideres med tallet 1,4 og deretter med tallene 3-5-7-9 osv. Ved disse divisjonene fremkommer en rekke tall, såkalte kvotienter. Kvotientene ordnes etter størrelse. Representantplassene fordeles til de listene som har de største kvotientene. Det første mandatet går til den listen som har den største kvotienten, mandat nr. to til den som har den nest største kvotienten osv.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...