Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en fryser under gaming.

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat oppgradert PC'n min.

Phenom II x6 1090T (kjølt av Corsair H50 i push\pull)

Asus Crosshair IV Formula

Corsair 4GB DDR3 XMS3 Dominator PC3-12800 CL8.

Strømforsyningen er et halvt år gammel, Cooler Master Realpower 620w.

Skjermkortet er Radeon HD 5870.

Har 2HD'er, 8 120mm vifter, DVDrom, Viftekontroller.

OS er ny, clean install av Win7 64 Ultimate.

Installerte alle drivere fra Asus CD'n som fulgte med, og har oppdatert skjermkort driver.

Problemet skjer under spilling, det bare frysre 100%, ingen reaksjon fra pc'n at all, skjermbildet fryser og.

Skjer i f.eks Battlefield BC2.

Edit: Får visst fortsatt bluescreen, med beskjeden: "irql_not_less_or_equal" Det kan skje når jeg f.eks bare diller i windows, surfer på nettet osv.

Har prøvd å underclocke både skjermkort og cpu, og undervolte. Og overvolte CPU pittelitt ved default settings, skrudd av turbo, skrudd av 4 av 6 kjerner, osv. Ingenting hjelper.

Luurer på om det er strømforsyninga? Eller ville det gitt bluescreen, eller evt bare poweroff?

Temperaturene ser greie ut iflg bios, AMD OverDrive og cpuid HWmonitor.

Dog, skjermkort, northbridge og vrm eller hva det heter, kjennes ganske varme fysisk.

Endret av crabster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flere brikker eller bare en?

Har du flere:

prøv å bare bruk en av de og se om du kan fremprovosere feilen på begge to.

Har du en:

se om du får lånt deg en brikke og gjør som ovenform.

Mine blåskjermfeil opp igjennom tiden har vært 50% varme eller 50% minnefeil.

Lenke til kommentar

Hei, har akkurat oppgradert PC'n min.

Phenom II x6 1090T (kjølt av Corsair H50 i push\pull)

Asus Crosshair IV Formula

Corsair 4GB DDR3 XMS3 Dominator PC3-12800 CL8.

Har du sjekket hvilken spenning de Dominator brikkene skal ha?

Mine brikker ville ikke en gang starte på default spenning.

Kjører nå 8GB @ 1333 7-7-7-20 2T på 1,9v uten problemer.

Sjekk på nettsiden til Corsair hva som er spec på dine brikker.

Tipper de skal ha 1,65v

Lenke til kommentar

De skal ha 1.65v ja, er det jeg har kjørt de på, bortsett fra med en gang, da stod de på 1.5v når bios fikk bestemme. Prøver litt på 1.725v nå, for å se om det hjelper.

Edit:

Hjalp ikke nevneverdig nei, prøver nå med èn brikke på samme volt.

Edit2:

Fikk feilen igjen på ene brikken, prøver den andre, virker litt mer lovende.

Edit3:

Ustabil på den andre rambrikken og, kjørte prime95 mens jeg var vekke litt, så fikk desverre ikke sett feilmelding, kom tilbake til en rebootet maskin.

Dette begynner å irritere. :(

Men 1.9v hørtes da veldig mye ut for DDR3 brikker?

Endret av crabster
Lenke til kommentar

Hmpf, okay. èn og èn minnebrikke, i alle forskjellige slots ga ikke noe fremgang alikevel. Begynner rett og slett å lure på om det er noe varmeproblem på hovedkortet\cpu.

Kan dog ikke skjønne at den skal slite sånn med Corsair H50 i push\pull med to noctua vifter.

Akkurat nå er kabinettet helt åpent, men har hatt det igjen og, med 8 vifter i kabinettet (fractal design r2 black pearl)

Kjøleribbene på hovedkortet gjør vondt å ta på når jeg laster pc'n. Skulle ikke tro det er helt bra.

Pumpehuset på H50'n kjennes litt varmt ut og, men det er jo helt inntil Northbridge og VRM ribbene, så tror det blir varma litt derfra.

CPU temp og "MB" temp er begge greie, som sagt, i følge alle amd overdrive, cpuid hwmonitor og bios. Core temp på CPU er ~20-35 grader på alle 6, men DET stemmer nok ikke, CPU er 35-55 (idle\load) iflg. de samme programmene.

Får prøve å ta av H50'n, rense den og CPU og sette på annen kjølepasta og se om det hjelper noe særlig, men ja, føles igrunn som NB eller VRM som er for varme.

Noen ideèr?

Lenke til kommentar

De brikkene er jo testet med 1600MHz CL8, på 1.65V, så 1.65V burde holde!

Jeg går ut i fra at Corsair H50 er montert inni kabinettet, og viftene er montert sånn at dem trekker inn kald luft fra utsiden av kabinettet, og blåser inn gjennom radiator(det er vel hva manualen anbefaler), så den varme luften kommer inn i kabinettet, og varmer opp all hardwaren, uten om cpu da. Litt merkelig løsning dette. Og i tillegg er cpu vifte borte, som normalt kjøler ned kjøleribbene, ram osv.

Men hvis vi ser bort i fra temp, så er det kommet et par bios fix til hk, du kan jo prøve beta versjon 0801!

Lenke til kommentar

Jau, kjører ram på spesifiserte verdier nå, dog 1333, for å se om det roer ting ned litt.

Nei, har viftene andre veien, så den får igrunn "varm" luft fra interne komponenter, og gjennom radiatoren. Har dog prøvd begge veier, men er rimelig sikker på at det ikke er CPU temp som er problemet, egentlig. Har prøvd default biosen, 0701, og akkurat flasha til 0801 som akkruat er kommet, får se om det hjelper.

Lenke til kommentar
akkurat flasha til 0801 som akkruat er kommet, får se om det hjelper.

Hvis det ikke hjelper, så prøv å disable "C1E support" og "Cool'n'Quiet", og se om pc'en blir mer stabil med fast spenning og frekvens på cpu.

Hvis chipset driver på Asus siden, er nyere enn den du hadde på cd, så prøv den også!

Edit: Bare for å sjekke, du bruker 8-pin strøm til cpu, og begge pci-e utgangene på psu til skjermkort?

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Både C1E og Cool'n'Quiet er disabla, var av som standard, og har ikke hatt de på et eneste sekund. Prøvd med TurboCORE både av og på, som sagt så har jeg tilogmed disabla kjerner osv.

Problemet hender enda, etter 0801, skal dobbeltsjekke chipset driverne, sist jeg sjekka var det samme version.

Hehe, jepps. Bruker 8 Pin kabelen der ved siden av CPU socketen, og 2x4 er i skjermkortet. :)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve med litt høyere volt da på brikkene, har sett flere reviews der man har måttet øke volt litt på slike lav volts 1,65v brikker for å få systemet stabilt.

Se også etter på overvåkningen i bios eller windows om det blir gitt riktig volt også på alle komponenter.

Men hvordan er det du har disabla kjerner forresten?

Lenke til kommentar

Jepps, prøver det meste.

Volten ser riktig ut, pittesmå sprik her og der, men det er vel vanlig når man ikke har skikkelig kvalitets-strømforsyning. :p

Kunne ikke gjøre det med default biosen, men de nyere kunne jeg. På Advanced->cpu management eller hva det heter, der man stiller på C1E og Cool'n'Quiet osv, er det en option for å disable de kjernene man vil. Kan disable alle untatt Core 0.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å boote opp med en memtest86+ cd, så du får utelukket os og drivere osv. Og får du error under memtest86+, kan det være at hk ikke liker brikkene, selv om dem er kompatibel, har sett det også. Da er vel neste steg, å låne en annen brikke å prøve.

Hvis du får kjørt memtest86+ uten error, så burde du prøve å avinstallere de ekstra programmene som fulgte med hk, AMD OverDrive Utility, ASUS TurboV EVO osv. Hvis du har installert dem. Jeg går også ut i fra du har et ekte Win7 64 Ultimate!

Når det gjelder psu, så trekker den luft i fra undersiden av kabinettet, så for å utelukke at den ikke får kjøling nok, kan du jo legge kabinettet på siden, mens du tester.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Søkte på nettet og Fant ut at dine 12 volt PSI Express ledninger har rating 19A.. en gang klarte jeg faktisk ikke å bruke ett nytt skjermkort fordi ledningen jeg brukte hadde rating 12 volt 20A når det skulle vært 12 volt 24A og jeg fikk ikke nok spenning.

kortet ditt tror jeg egentlig trenger minst 12 volt 20A x2.

Min lenke

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Brenner memtest nå, får teste det. Har desverre ikke noen andre brikker i nærheten jeg kan låne.

Har ikke installert så mye av dill og dall programmene fra cd'n, kun nyeste Amd overdrive (fra nettet). Jepps, har det.

PSU får nok kjøling. Den er ikke nevneverdig varm heller.

Teste memtest nå.

Lenke til kommentar

Søkte på nettet og Fant ut at dine 12 volt PSI Express ledninger har rating 19A.. en gang klarte jeg faktisk ikke å bruke ett nytt skjermkort fordi ledningen jeg brukte hadde rating 12 volt 20A når det skulle vært 12 volt 24A og jeg fikk ikke nok spenning.

Min lenke

Skjermkortet er ikke nytt, hadde det i "gamle" pc'n, [email protected], 6gb RAM osv. Og samme strømforsyning, skjermkortet var overclocket endel da, òg, som det ikke er nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

"Radeon HD 5870 - 40A and a 500W PSU minimum"

Med to 6 pin på din nåværende PSU får du 38A maks. Det kan hende PSU er feilen.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Hmm, jo, men rart samme PSU og Skjermkort virka fint i lag med anna ram\cpu\hk? Eller?

Nå trekker vel nye systemet mer strøm en gamle C2D E8500 (OC'a endel) 4x DDR2 brikker, ASUS P5Q SE2.

Merk, at som sagt, samme PSU og skjermkort ved begge systemene. Hadde ikke et eneste problem med det gamle systemet.

Så kan det være at det nye systemet laster PSU'en mer sånn at skjermkortet ikke får nok ampere?

Edit: Memtest kjørt gjennom 4 ganger uten feil.

Endret av crabster
Lenke til kommentar

Fryser under gaming selv med kun 2 cores enbla, som kjører på 2.7ghz, og default volt.

Ingen turbo, C1E eller Cool'n'Quiet er enabla.

Skjermkortet er også litt underclocka, 830mhz gpu og 1165 ram.

Kan det fortsatt være psu? :o

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er feil på psu, så er den stor nok. P= IxU 38A x 12V= 456Watt på utgangene til skjermkort, og hele systemet ditt bruker ca 300W under load, i følge tester.

Det var jo lovenede at du fikk kjørt memtest uten error, men du får blåskjerm under vanlig bruk, så jeg har mest tru på dårlige drivere, enda flere bug i bios til din Phenom II x6 1090T.

Prøv noen tester med OCCT Perestroïka, er ikke helt sikker hva du skal stille max cpu temp til i occt options.

1090T har en max temp på 62' C, men det en overflate temp, ikke core temp, som du stiller inn i occt, kanskje 70'C.

Hvis du klarer gpu testene, så er sikkert psu også ok, men ikke prøv power supply testen før du klarer de andre testene, fordi den kjører linpack og gpu testen samtidig.

Du kan også prøve å kjøre pc'en med Ubuntu, og se om den er stabil med den.

Lenke til kommentar

Skal dille litt med OCCT nå ja.

Core temp sensorene er rimelig feilvisende på denne CPU'n, så den vil jeg ikke stole noe på.

Edit: Det at +12V faller ned til 11.68v, er det for stort sprik? Så dette skjedde under OCCT CPU test.

Endret av crabster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...