Markie_mark Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Heisann! Jeg har Canon EOS 450D og synes det er på tide å skaffe meg et ordentlig objektiv. Standard linsa heter "EFS-18-55mm". Jeg liker å ta bilder av landskap, portretter og nærbilder (blomster feks). Fins det et bra objektiv (som ikke er ekstremt dyrt) som jeg kan bruke til alt dette? Eller må jeg kjøpe flere? Når det kommer til nærbilder og portretter digger jeg sånn "bokeh" effekt, feks som vist her. Det står forsåvidt hva slags objektiv han har, men leste litt om det og det virka ikke så veldig oppdatert i forhold til nyere objektiver? Noen som har erfaring med den (Canon EF 50 mm f: 1.8 II)? Ellers lurer jeg på om jeg trenger filter osv? Noen smarte tips for å optimalisere fotograferingen innen diverse områder? Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Alltid vanskelig å finne et objektiv som er bra til alt, og koster lite, men her tror jeg du kan få til et ganske bra kompromiss: -Portretter taes typisk med brennvidder på 50-90mm på et kamera som ditt -Nærbilder av blomster og lignende krever et objektiv med mulighet til å fokusere veldig nær motivet, dette kalles gjerne makro. Om man skal ta nærbilder av blomster er 50-100mm populære brennvidder. Om du skal fotografere insekter og andre ting som kan bli skremt bort er 100-150mm mer egnet. Ca 100mm regnes som et godt kompromiss. -Bilder med lav dybdeskarphet (slik som eksempelet du viste) kan du oppnå med kort fokusavstand, eller stor blenderåpning. Et makroobjektiv gir deg ofte i pose og sekk her, selv om de sjelden har større blenderåpninger enn f/2.8 Oppsummert: Et makroobjektiv på 50-60-70mm tror jeg er det som dekker flest av ønskene dine her. Disse finnes i diverse prisklasser, men ingen er så billige som objektivet du nevnte (50mm f/1.8). Jeg har ikke helt oversikt over makro-alternativene på Canon, men du kan sjekke prisguiden her på akam, eller vente på flere svar. Mulig Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM er noe å se nærmere på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå