dsafd Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Hei..! Jeg har en Peugeot 406. 96 modell. Problemet er at, både: Speedometeret, turtallviseren og bensinmåleren, er ganske ringt.. Altså det hele stopper plutselig helt opp, funker av og til men da hopper viseren til kanskje 60 til 20. Det hopper litt i hutt og ver. MEN, av og til så funker det, men da dunker jeg litt oppføre dashbordet. Da viser den rett, bensin måleren går opp der den ska være osv. Men dette er veldig sjeldent at det funker.. Noen andre som har erfaring om dette?? Men eieren før meg, sa at han hadde prøvt og fikset det, men da trur jeg bare han sjekket "wiren" .. Men har søkt litt her på nettet og funnet folk som mener det kan være noe i gir kassa, men har ikke peiling.. Så håpet dere kunne gi meg et tips eller hjelpe meg.. Må jeg kanskje skifte hele driten??.. Endret 26. juni 2012 av dsafd Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Ta ut instrumenthuset og sjekk for dårlige loddinger. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Dette er en kjent feil på disse bilene. Den jeg hadde var også sånn. Visstnok er det enten giveren som sitter på girkassa eller dårlige loddinger som er årsaken. Jeg tok den enkle utveien og brukte en GPS som speedometer. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg bruker også GPS, men på EU- kontroll så er du avhengig av at speedometer virker ellers får du feil (usikker på grad, men tipper 2 eller 3). Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Tja. Det spørs da hvor grinete de er, vil jeg tro. § 35-1. Hastighetsmåler på bil 1. Bil skal ha hastighetsmåler plassert godt synlig fra førerplassen. Den skal vise hastighet i km/t med tilnærmet nøyaktighet og må ikke vise mindre hastighet enn den virkelige. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Jeg kjører 406. Den er ett år nyere enn din, men jeg tror jeg kan hjelpe deg et par steg i riktig retning likevel. Min bil hadde et speedometer som funket av-og-til. Denne feilen viste seg å ha 2 årsaker. Den ene årsaken var sensoren på girkassa. Den andre var elendige loddinger i instrumentpanelet. Begge deler går raskt å fikse, men den sensoren som sitter på girkassa koster litt penger... Loddingene på instrumentpanelet var enkle å fikse. de som laget instrumentpanelet (Sagem i mitt tilfelle) burde aldri hatt lov til å designe elektronikk. På kretskortet har de loddet noe som minner om spiker. Disse spikrene passer perfekt i hunkontaktene i selve instrumentene. Problemet er vektstangprinsippet. Med fjorten års vibrasjoner blir disse loddingene svekket, ettersom de er loddet i tuppen på vektstenger. I mikroskop kunne jeg tydelig se sprekkdannelsen i loddingene. Det kostet meg nøyaktig fem øre i loddetinn å fikse denne feilen. Men jeg hadde som sagt også en ødelagt sensor festet i girkassa. Den koster litt pæng, men er svinaktig lett å bytte. Den er festet med en eneste skrue. Jeg hadde IKKE problemer med turtallsviseren eller bensinmåleren. Kun to grunner til at speedometeret var defekt. Og begge er nå fikset. Men både turtallsviseren og bensinmåleren, og også temperaturmåleren, er loddet på samme idiotiske måte som speedometeret. Jeg omgjorde alle disse spikerloddingene mens jeg var i gang. Idiotisk konstruksjon, men Pug'en min virker nå som en drøm. Lykke til! Endret 7. mai 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå