Kjellis85 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Har en gammel laptop som ikke er i bruk lengre og har derfor tenkt å formatere disken. Har prøvd meg på et program (hdderase.exe v4.11) som skulle overskrive disken, men en lang historie kort, det ble for vanskelig. Så derfor lurte jeg på om noen hadde noen lure triks evt. programtips. Maskinen kjører XP, og før noen spør, jeg har ikke installasjonsplaten. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er sletting av disken du spør om? Formatering sletter ikke data. HDDErase eller lignende er det du trenger. Lag en UBCD. Da får du en disk som er tømt for data, og en ubrukelig PC. Men hvis formålet er å bruke laptopen videre så er det kanskje reinstallasjon du ønsker? Lenke til kommentar
Kjellis85 Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Det er sletting av disken du spør om? Formatering sletter ikke data. HDDErase eller lignende er det du trenger. Lag en UBCD. Da får du en disk som er tømt for data, og en ubrukelig PC. Men hvis formålet er å bruke laptopen videre så er det kanskje reinstallasjon du ønsker? Mente sletting av all data, eller overskrivning om du vil. Prøvde ubcd på en usb stick, men slik jeg har forstått det etter prøving og feiling, kan man ikke boote en XP maskin med usb. I readme filen til HDDerase står det at det ikke anbefales å bruke programmet med xp, men at dersom man ønsker det kan man forsøke å ta kontroll over I/O-portene ved hjelp av et annet program. Jeg prøvde dette, men det var litt over mitt kunnskapsnivå. Så da er jeg på bar bakke. Men kan det hende at det går dersom jeg lager en boot-CD istedenfor en boot-usb? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Når man booter fra USB eller CD så er det helt irrelevant at det er "en XP maskin". Hvilket OS som ligger på disken spiller ingen rolle. UBCD kjører sitt eget OS (Linux), og der kjører HDDerase helt fint. UBCD på CD eller USB blir det samme. Lenke til kommentar
Kjellis85 Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Når man booter fra USB eller CD så er det helt irrelevant at det er "en XP maskin". Hvilket OS som ligger på disken spiller ingen rolle. UBCD kjører sitt eget OS (Linux), og der kjører HDDerase helt fint. UBCD på CD eller USB blir det samme. Hvis så er tilfellet må det være jeg som har gjort noe galt. Ikke at jeg kan skjønne hva det skulle være. Jeg laget en bootable USB med ubcd programmet og la hdderase inn på samme usb. Så satt jeg USB til å boote først i bios-oppsettet. Så bootet jeg med USBn, men fikk opp en melding om at enheten ikke har noe boot-bart OS. BLir så bedt om å trykke en tast før xp starter. Har sjekket at alt som skal ligge på USB disken ligger der, inkludert alle linuksfilene. Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Det kan være du har et problem med å lage en bootbar USB. Å lage en CD er som regel ikke noe problem. PS: Ikke siter forrige innlegg hver gang du svarer. Bruk heller den store "Svar" knappen nederst på siden. https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/#Hva_er_.22un.C3.B8dvendig_quoting.22.3F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå