Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å lære og skrive nynorsk er totalt unødvendig. Ellers får jeg vel bruk for det meste av det andre, tror jeg :D

 

Å lære er ikke totalt unødvendig, nei. Men det at vi må lære nynorsk er ganske bortkastet, det er jeg med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setningen kan nå vel skrives både med og og å mellom lære og skrive, Lars. Med to smått forskjellige betydninger.

Nå tok du feil, du gitt :roll:

Dette er første gang i mine snart 3000 innlegg jeg har kommentert skrivefeil.

Prøv samme setning på engelsk om du er i tvil:

 

"To learn to write" - Bruk av "å" = RIKTIG

"To learn and write" - Bruk av "og" = FEIL

Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt på mitt. Jeg er forøvrig dårlig på å forklare, men prøver mitt beste.

 

I setningen "Å lære å skrive nynorsk" hentyder man at man lærer nettopp det å skrive nynorsk.

I setningen "Å lære og skrive nynorsk" hentyder man at man bedriver både læring av nynorsk og skriving av nynorsk.

 

Ærlig talt burde det vel helst ha vært en ekstra å foran skrive i andre setningen, men det kan jo også skrives sånn jeg har gjort. Enhver norsklærer ville nok mistolket det og gitt feil derimot, så det er jo absolutt best å bruke en ekstra å der.

Lenke til kommentar

Å lære og skrive nynorsk er totalt unødvendig.

Lærte du å skrive bokmål da?

 

Hehe! Gikk inn på reglene og så at du hadde rett. Flott å finne ut av det. Da slipper jeg å gjøre denne feilen igjen.

Eks: Han prøvde å lære å strikke og sy

Eks 2: Jeg kan både snakke og lese.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Setningen kan nå vel skrives både med og og å mellom lære og skrive, Lars. Med to smått forskjellige betydninger.

 

Hvis han bruker sammenhengen med "og" mener han at å lære noe generelt er unødvendig. Jeg velger å tro at han mente at det var unødvendig å lære seg å skrive nynorsk.

Lenke til kommentar

Det mest ubrukelige e har lært på skolen var i musikktimene.

 

Hvordan mozart å vivaldi var på deres storhets tid e nåka av d mest ubrukelige e kunna ha brukt oppmerksomheten min til..

 

edit: også mye av d vi fikk høre i KRL timene angående budda å allah kunna e gjerne ha vert foruten...

Endret av Nalenu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forresten så er Madonna en mye større komponist enn Mozart.

Hvem sier at musikkfagpensumet ikke kan utvikles og oppdateres?

Hvem har bestemt at det kun kan handle om folk i stramme bukser og hvite krøller?

Nå vet jeg ikke hva du legger i en "stor komponist". Men hvorfor påstår du som du gjør? Da jeg hadde musikk på ungdomsskolen var nyere musikkhistorie også med i pensum.

 

Sannsynlighetsregning(Til og med 1T på VG1). Rett og slett fordi alt som står i bøkene er noe man lærer av seg selv, så lenge man evner til å tenke logisk. Binomiske forsøk er unntaket

Det er da aldeles ikke logisk at summen av hendelsene i et utfallsrom skal være lik 1? Det er definisjoner, og følgelig trengs det og læres.

 

Uten å skape en politisk diskusjon er Siv Jensen/FRP i mot sidemål, og for innføring av mer pugging i skolen. Det hadde vært feil å gjøre sistnevnte da vi/jeg gikk på skolen, men holdningene til elevene som er i skolen nå (pga foreldre) er blitt så lav at jeg tror hard pugging kan være sunt.

Det er vel aldeles ikke alle fag en kan pugge heller. Jeg mener det er viktigere med en god forståelse.

 

Jeg synes det er tull at innsats skal telle noe på gymkarakteren. Innsats i andre fag, som matematikk, har jo ingenting å si.

Indirekte har det noe å si. Jobber du mer med faget (legger mer innsats i det), vil du få bedre karakterer.

Lenke til kommentar

Vel, det viser seg at ting kommer godt ut når det er slik, men det er fortsatt definert slik. Definisjoner må læres, de kan du ikke utlede ved logikk. Det er klart du kan være ekstremt heldig, men i bunn og grunn er det noe som må læres; Ikke deduseres fra egen logikk.

Lenke til kommentar

tar den på strak arm. nynorsk og kristendomsundervisning. burde egentlig kreve erstatning for tapt skolegang pga de fagene.

Første jeg tenkte når jeg så tittelen på tråden.

Greit nok at man kan ha om kristendom i 1 år, men 13? (og det var mer kristendomsmisjon enn kristendom, religion og livssyn(krl) som ble pådrevet der jeg gikk).

 

Ellers må jeg si at hele ungdomsskoletiden var mer eller mindre bortkastet (ikke for at det er uviktig å lære slektstreet til det franske kongehuset på 1300-tallet) men jeg følte at det var 95% repetisjon fra barneskolen.

 

De siste 5% er forsøk i naturfagen, og at jeg lærte meg å spille litt piano.

Lenke til kommentar

Å lære og skrive nynorsk er totalt unødvendig.

Lærte du å skrive bokmål da?

I følge min gamle norsklærer er det på norsk korrekt å skrive "og" dersom det er flere "å" etter hverandre i en setning, for setningsflyten. Har alltid vært skeptisk til den regelen, men dersom det utlæres andre steder også forstår man ordvalget.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man i huleste skal lære om norrønt, og folkedikting osv på TIP (teknikk og industriell produksjon) det er så ubrukelig!

 

tror norrønt er at norge mener at vi må beholle det for en grunn:P tradisjon els

men det er jo ikke viktigt:P

Lenke til kommentar

"Og du som metter liten fugl (?)

Velsign vår mat

ååh gud

 

AAAAAAMEN"

 

Vi ble tvunget til å synge denne før vi åpnet matpakken gjennom hele barneskolen. Merkelig. Dessuten har jeg vært i så mange ødelagte musikktimer at det er latterlig. Jeg lærte ikke at vi ikke skulle holde inne hullet på undersiden av blokkfløyta før etter flere år. Hørte aldri meg selv spille...

 

 

For å oppsummere det udugelige jeg har lært:

 

- Nynorsk

- Litteraturhistorie

- Sying

- Det meste innen religion (les: Kristendom), fordi man lærte om hva som skjedde, ikke hva religionene påstår skjedde. Og ikke hva som egentlig skjedde. Har man hatt samme undervisning som meg, vet man at Jesus er født i år null

- Semiotikk

- Stort sett alle de "musikalske verkene" i musikktimen

- Blokkfløyte. Tok fullstendig knekken på lysten til å drive med musikk, til tross for at jeg er arvelig belastet til å drive med det.

 

vi sang denne sangen før vi spiste og. det var i 96-01. da var det mye vekt på kristendommen og gud i alle sanger. husker jeg fikk latterkrampe i første seksualundervisning med helsesøster og 3 andre gutter i 4 klasse trur jeg.

 

andre ting jeg syns var ubrukelig:

 

-nynorsk

-religion, greit og vite litt, men da man skal kune alt dette blir det idiotisk. hva med disse gudene vi måtte lære om? hva skal vi med dette? det var som å skulle starte å tru på en ny verden fantes. faget var KRL med etikk og livssyn. det vil si lære om pedofili og homofili, ekteskap.

-blokkfløyte

-hekling, selv om jeg heklet veldig mye da jeg var liten. for dette var noe jeg kunne. happy.

-strikking

-atom og molekyler, selv om jeg var veldig god på dette.

-musikk, hva skulle man med info om gamle atister? sånne gamle greier som blues læreren elsket? ble mye spilling på instrument fordi mangen ville det. ikke jeg, for på ungdomskolen var jeg en sky og mobbeoffer av en gutt. det varte frem til siste skuledag på vid. skule 2 år.

-turn og friidrett

 

men den tingen jeg likte mest var på vid. skule. dette var rele-styringer. jeg var genial og bygde avanserte styringer i fra 4 veka på skolen. de andre forstod ingenting. jeg bare suste forbi de. jobbet og i friminuttet. det var alt fra enkel motorstyring til sekvenstyring med PLS. andre året på Elenergi ble en skuffelse. elendig undervisning av en ny automatisering lærer som ikke kunne så mye og en klassestyrer som burde ha gått fra arbeidslivet med den overvekta si og funnet seg en plass i jorda. bare elendighet av en lærer. men autom. var en ok fyr. her ble utdanningen det samme og mindre ting å lære enn på første året. lærte bare det samme som på første året. ble mye praksis disse to åra da. men det slår ikke arbeidslivet. jeg gikk rett på skipinstallasjon. liker ikker disse dritt husa til folk og service jobber. inst. en stikkontakt der og en der som blir mye papirarbeid og kjøring med. på skip kommer jeg om morningen kl 7 og får tegninger. fiks det og det. test den pumpa. og favoritten, bygg om det starterskapet. rele-styringer, yes. nå for tida bygger jeg om startere fordi en ventil må opnes før pumpen skal starte. den må ikke gå på tomgang. ventilen skal opnes samtidig med at pumpen starter. trenger bare en kontakt på en kontaktor ev hjelpeblokk. men man må lese koblingskjemaet for å se hva man kan endre på. rele-styringer handler om å automatisere utstyr så det går automatisk. kontaktor er den mest viktige og brukte delen. ved lage til drivspenning til denne og belastning på kontaktoren kan man styre belastningen med drivspenningen. denne kan igjen styres av f.eks. diverse signaler fra sensorer og følere, brytere, berøringer, termostat, lys og mye mer. med dette b.a. kan man få en ting gjort med å bare trykke på en knapp eller fra en variabel fra noe utstyr. så går alt av seg selv. genialt. jeg kan faktisk automatisere hele huset ditt med PLS og relestyringer uten problemer. da kan du få en fjernkontroll av meg til å betjene huset med. du skal og få lov til å bruke hendene å klappe med eller knipse vis du vil det. du kan få skrike eller bare snakke. skal huset ha strøm selv om e-verket slår ut strømmen så kan jeg fikse det og. alt er bare begrenset av lommeboken din og litt plass. jeg blir rik med eller uten deg. :cool:

Lenke til kommentar

Aerobics.

 

Vi hadde et gym-prosjekt der vi skulle skrive en treningsplan (innlevering), og deretter følge den de neste ukene.

 

Min plan inneholdt mye sykling og jogging i en naturskjønn park like ved.

Dette er individuell og givende trening for en som trives best alene.

 

Men neida.

Noen bimbobitchhorer i klassen hadde laget en plan som inneholdt aerobics.

Den bestemte læreren at alle måtte følge.

 

Jeg kunne formelig kjenne penis krympe, testiklene forsvinne, all hårvekst falle av, og en smertefull knekk i håndleddet, idet alle gjorde aerobics.

 

Jeg har fortsatt traumer.

 

Heldigvis var gymlæreren en lat slask. Hver gang han snudde seg vekk, stod jeg HELT stille.

 

Det er derfor jeg fortsatt anser meg selv som mann.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...