Muzungu Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg synes det er tull at innsats skal telle noe på gymkarakteren. Innsats i andre fag, som matematikk, har jo ingenting å si. 1 Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg synes det er tull at innsats skal telle noe på gymkarakteren. Innsats i andre fag, som matematikk, har jo ingenting å si. Innsats teller ikke på gymkarakteren. 2 Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Aha... Da jeg gikk på vgs. var det innsats, teori og ferdigheter som ble vurdert en tredjedel hver. 1 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 vet ikke med dere, men seriøst blokkfløyta på barneskolen? Hvorfor? Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Spilte det vi og. Blokkfløyte og triangel. Makan til bortkastet tid. Naboungene øver på blokkfløyte dagen lang her også, så jeg vil tro det fortsatt er noe de driver med på barneskolen. I bunn og grunn virker den norske grunnskolen som en barnehage for eldre barn. 1 Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Det jeg kommer på i farten er diktanalyse. Hadde det vært generell analyse, så greit nok. Men dikt?! Det mener jeg personlig heller kan komme på høyskole/universitets-nivå. Ser ganske enkelt ikke nytteverdien i det. Er du uenig, så begrunn det gjerne. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Nynorsk, trenger jeg og si mer? Skjønner den, du ville åpenbart fått mer ut av skolen om alle nynorsktimene ble erstattet med grammatikkleksjoner. Innsats teller ikke på gymkarakteren. STERK +1. Endret 10. juni 2010 av Pokey Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Innsats teller i Gym, men også i andre fag. I norsk får du en muntlig og en skriftlig karakter. Det gjelder å rekke opp hånda i timen, i stedet for å himle med øynene til hornhinnene blir skjeve. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Husker at vi ble forsøkt lært noter på barneskolen. Nokså unødvendig hvis du ikke spiller/skal spille instrumenter. Lenke til kommentar
immen Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Nynorsk. Enkelte ting i matematikk også. 2 Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Innsats teller i Gym, men også i andre fag. Feil. Gymkarakteren skal settes på grunnlag av ferdigheter innenfor pensum i faget, akkuratt som alle andre fag. Men i gym trengs det innstats for og vise at du kan dette, i motsetning til andre fag der du har prøver osv. Aha... Da jeg gikk på vgs. var det innsats, teori og ferdigheter som ble vurdert en tredjedel hver. Fremdeles noe teori igjen (en liten (lett) prøve per termin). Lærerne ser sjeldent veldig nøye på den med mindre du vipper i faget. Endret 10. juni 2010 av Camorack Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Man må bruke innsats for å vise hvor god man er, men om man er middelmådig i gym men har innsats på topp hjelper ikke det på karakteren i forhold til en som f.eks er god fysisk, men lat som helvete og utrolig usportslig. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Husker at vi ble forsøkt lært noter på barneskolen. Nokså unødvendig hvis du ikke spiller/skal spille instrumenter. Der er jeg litt uenig med deg. Alle har et forhold til musikk, så om du setter deg ned med et instrument og begynner så smått å spille, så tror jeg du kommer til å like det. Så uansett om du kommer til å satse på en karriere innen musikk eller ikke, så er jeg såpass naiv at jeg tror at grunnleggende note-opplæring er bra. For før eller senere kommer du til å sette deg ned med eksempelvis en gitar og begynne å plukke på strengene. Tror jeg da. Endret 10. juni 2010 av Kallileo Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 At man lærer mye forskjellig på ungdomsskolen kan jeg forsåvidt forstå, men på videregående? Jeg går påbygg etter å ha gått elektro, og fortsatt skal de lære oss om Henrik Ibsen, modernisme, nynorsk osv. Helt latterlig, og totalt bortkastet tid. Kan umulig tenke meg at NOEN vil få bruk for dette senere. 4 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Doffen: Jeg vet om EN gruppe som "trenger" denne lærdommen. De som skal videreutdanne seg til norsklærere Lenke til kommentar
Erav Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hvordan å onanere! Seriøst, enhver gutt i 15 års alderen kan dette.. 5 Lenke til kommentar
salah Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 RLE, nynorsk og diktanalyse er vel toppen, tre ting jeg aldri vil få bruk for, og religion er jeg så mye imot som det er mulig. 2 Lenke til kommentar
The Grand Vizier Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Sannsynlighetsregning(Til og med 1T på VG1). Rett og slett fordi alt som står i bøkene er noe man lærer av seg selv, så lenge man evner til å tenke logisk. Binomiske forsøk er unntaket Sannsynlighet og statistikk er viktig nok, og vanskelig nok for enkelte til at det bør undervises i. Jeg vet ikke med deg, men jeg kan ikke huske at sannsynlighet (t.o.m. 1T) var det letteste for alle i matten. FlinkeFreddy: Jeg er enig i det meste du sier. Gym er viktig, og det er ikke rart at det er et fag på skolen. Det som derimot er tullete er at vi får vurdering etter hvor gode vi er fysisk annlagt. Det er noe tull. De skulle hatt et system der enkelte fag telte inn på snittet du søkte deg inn på enkelte skoler på. Jeg har søkt meg på Studiespesialiserende som det så fint heter i dag, og fra yrkesvalgene jeg får der kommer jeg ikke til å ha bruk for gym eller Mat og helse. Skal man inn på idrettslinja eller kokkefag er det noe annet. Helsen din har du hele livet. Vi har ikke gymundervisning for å lage proffe idrettsutøvere. I gym får du karakter etter hvor godt du presterer fysisk, i nesten alle andre fag får man karakter etter teoretiske prestasjoner. Det er forskjell på hvordan man er fysisk anlagt, og hvor godt man presterer fysisk, det samme gjelder teori I gymfaget nå teller forresten 2/3 prestasjoner/ferdighet, og 1/3 teori. Synes det er en grei fordeling. Det er ikke slik at man i gym er født inn i en karakter mens i andre fag jobber man seg til den karakteren man fortjener. Jeg vil påstå at en stor andel av de som har dårlige ferdigheter i gym, ikke jobber nok med faget. Altså i form av aktivitet og trening. All kunnskap er bra kunnskap etter min mening, men jeg må si at jeg selv ikke har eller har hatt så veldig stor nytte av geografi-faget i VG1. Men det finnes vel de som har nytt godt av det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå