Vizla Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg er enig i at i et fag som kaller seg "musikk" bør man lære om musik, ikke musikere. Når Chopin eller Tcahikowsky levde og døde er irrelevant. Tiden i seg selv og livet til de største komponistene er relevant, men ikke i musikktimen. Det hører hjemme i historie Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Ikke alt som skjedde for lenge siden er viktig nok til å undervises om i historietimene. For meg kan Mozart gå i glemmeboken. Hitler er mye viktigere. Han FORANDRET historien. Han levde ikke bare i den. Forresten så er Madonna en mye større komponist enn Mozart. Hvem sier at musikkfagpensumet ikke kan utvikles og oppdateres? Hvem har bestemt at det kun kan handle om folk i stramme bukser og hvite krøller? Endret 9. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Alt innen litteraturhistorie og musikk. 1 Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Det mest unyttige faget jeg tenkte på først, var religion, men så tenkte jeg på, uavhengig av mine egne meninger om religion, hvordan det hjalp meg til å forstå hvor fucka opp noen deler av verden er blitt pga det, særlig i lys av min tids hendelser. Nå skal jeg ikke nevne spesielle religioner, men som de to store synderne har både islam og kristendom pådratt seg sinnsyke konsekvenser og krig (moderne palestina, korstogene, for å nevne noen). Religion har mye mer enn politiske ideologier ført til krig. Ellers er nok enig med at nynorsk er rimelig ubrukelig, like mye som bokmål er for vestlendinger. Hvilket fag er religion? Jeg vet ikke om noe fag som heter religion hvertfall. Men jeg vet om RLE, som står for religion, livssyn og etikk. Endret 9. juni 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
ramboros Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 RLE har alltid vært unyttig og vil alltid være det. Morsomt å lære seg om de historiske grunnene som ledet til religionene, men komplett uinteressant å lære seg innholdet i religioner på et detaljert plan, samt diskutere religioner og humanisme. Dette er personlige verdier, men bøkene omgjør dette til noe som er særdeles generaliserende. Norsk kunne vært et interessant fag, hadde det bare vært slik at fokuset lå på det språklige, ikke litterære. Pensumet er kjedelig. Tekstanalysering er greit nok å lære seg, mens bildeanalysering er unødvendig. Jeg har aldri brukt nynorsk, men alltid forstått det. Sånn sett har nynorsk på skolen vært ubrukelig. Sannsynlighetsregning(Til og med 1T på VG1). Rett og slett fordi alt som står i bøkene er noe man lærer av seg selv, så lenge man evner til å tenke logisk. Binomiske forsøk er unntaket Lenke til kommentar
Tay Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg er enig i at i et fag som kaller seg "musikk" bør man lære om musik, ikke musikere. Når Chopin eller Tcahikowsky levde og døde er irrelevant. Så i faget norsk , skal man bare lære norsk? Og ikke historien bak ? Norske forfattere, diktere osv.? Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Nynorsk har nok vært mest ubrukelig for meg, praktisk talt alle som forstår bokmål forstår nynorsk og motsatt. Så hvorfor vi skal kunne skrive begge skjønner jeg ikke. Videre er jeg enig at det er unødvendig å legge stor vekt på de gamle komponistene. Spesielt ettersom musikk på denne tiden var mer sett på som et håndverk enn en kunstform, man satt sammen allerede eksisterende materiale som feks folkeviser, og brukte det til å lage ny musikk. Det ligger tross alt i ordet, "å komponere" betyr jo nettopp at du setter sammen eksisterende materiale. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Det mest unyttige faget jeg tenkte på først, var religion, men så tenkte jeg på, uavhengig av mine egne meninger om religion, hvordan det hjalp meg til å forstå hvor fucka opp noen deler av verden er blitt pga det, særlig i lys av min tids hendelser. Nå skal jeg ikke nevne spesielle religioner, men som de to store synderne har både islam og kristendom pådratt seg sinnsyke konsekvenser og krig (moderne palestina, korstogene, for å nevne noen). Religion har mye mer enn politiske ideologier ført til krig. Ellers er nok enig med at nynorsk er rimelig ubrukelig, like mye som bokmål er for vestlendinger. Hvilket fag er religion? Jeg vet ikke om noe fag som heter religion hvertfall. Men jeg vet om RLE, som står for religion, livssyn og etikk. Nå kan det hende ting og fagnavn har forandret seg siden jeg gikk på vgs fram til i dag da. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg er enig i at i et fag som kaller seg "musikk" bør man lære om musik, ikke musikere. Når Chopin eller Tcahikowsky levde og døde er irrelevant. Så i faget norsk , skal man bare lære norsk? Og ikke historien bak ? Norske forfattere, diktere osv.? I norskfaget LÆRER MAN IKKE NORSK. I norskfaget lærerer man kun historien bak. 1 Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Og finne resistansen til en motstand ved og regne på fargene... Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 "Og du som metter liten fugl (?) Velsign vår mat ååh gud AAAAAAMEN" Vi ble tvunget til å synge denne før vi åpnet matpakken gjennom hele barneskolen. Merkelig. Dessuten har jeg vært i så mange ødelagte musikktimer at det er latterlig. Jeg lærte ikke at vi ikke skulle holde inne hullet på undersiden av blokkfløyta før etter flere år. Hørte aldri meg selv spille... Men en ting skjedde en dag i musikktimen i 9. klasse. Vi hadde en ganske ok musikklærer der, som bladde frem en VHS- tape med sangen Estranged av Guns 'n Roses. Det er en fantastisk video, og en ny GnR- fan var skapt Husker den dagen enda, det første jeg gjorde etter endt skoledag var å sykle hjem å laste den ned på ISDN- linja. Forøvrig er det mange som stiller spørsmål om Kunst og håndtverk. Sying er tull for guttene. Om det er nyttig for jentene skal ikke jeg svare på. Men sløyd er ganske greit. Jeg husker min far sa at han jobbet hardt på skolen. Han har alltid vært en intelligent mann, men klarte aldri å knekke "skolekoden". Han er heller praktisk anlagt. Han elsket kunst og håndverk, fordi da fikk han endelig sjanse til å vise noe HAN mestret. K og H var den ene gangen i uka der han var best i klassen. Den følelsen tror jeg er viktig for mange av elevene i den norske skolen. Jeg har selv hatt samme følelse da vi løp 3km i gymmen. Da var JEG best for en gangs skyld. Hvis det er noen som HATER gym er det greit, men møter man motstand vokser mann. Dessuten har ALLE godt av litt gym Jeg har jobbet på barneskole, og kan si at det norske skolevesenet har endret seg drastisk siden jeg gikk på barneskolen. Det er litt over 10 år siden. Skolen har blitt mer nøytral i forhold til religion. Samme balleløse holdning har man når det gjelder sidemål, det er derfor man ikke blir kvitt tullet. Uten å skape en politisk diskusjon er Siv Jensen/FRP i mot sidemål, og for innføring av mer pugging i skolen. Det hadde vært feil å gjøre sistnevnte da vi/jeg gikk på skolen, men holdningene til elevene som er i skolen nå (pga foreldre) er blitt så lav at jeg tror hard pugging kan være sunt. For å oppsummere det udugelige jeg har lært: - Nynorsk - Litteraturhistorie - Sying - Det meste innen religion (les: Kristendom), fordi man lærte om hva som skjedde, ikke hva religionene påstår skjedde. Og ikke hva som egentlig skjedde. Har man hatt samme undervisning som meg, vet man at Jesus er født i år null - Semiotikk - Stort sett alle de "musikalske verkene" i musikktimen - Blokkfløyte. Tok fullstendig knekken på lysten til å drive med musikk, til tross for at jeg er arvelig belastet til å drive med det. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Det mest unyttige faget jeg tenkte på først, var religion, men så tenkte jeg på, uavhengig av mine egne meninger om religion, hvordan det hjalp meg til å forstå hvor fucka opp noen deler av verden er blitt pga det, særlig i lys av min tids hendelser. Nå skal jeg ikke nevne spesielle religioner, men som de to store synderne har både islam og kristendom pådratt seg sinnsyke konsekvenser og krig (moderne palestina, korstogene, for å nevne noen). Religion har mye mer enn politiske ideologier ført til krig. Ellers er nok enig med at nynorsk er rimelig ubrukelig, like mye som bokmål er for vestlendinger. Hvilket fag er religion? Jeg vet ikke om noe fag som heter religion hvertfall. Men jeg vet om RLE, som står for religion, livssyn og etikk. Nå kan det hende ting og fagnavn har forandret seg siden jeg gikk på vgs fram til i dag da. Navnet ja, men ikke pensum. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 vi lærte islandsk Jeg er fornærmet. Islandsk er et av de bedre språkene i verden. D= Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 vi lærte islandsk Jeg er fornærmet. Islandsk er et av de bedre språkene i verden. D= +1 Men kanskje ikke like brukelig for alle. Norsk burde vært mer likt islandsk, uansett. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 FlinkeFreddy: Jeg er enig i det meste du sier. Gym er viktig, og det er ikke rart at det er et fag på skolen. Det som derimot er tullete er at vi får vurdering etter hvor gode vi er fysisk annlagt. Det er noe tull. De skulle hatt et system der enkelte fag telte inn på snittet du søkte deg inn på enkelte skoler på. Jeg har søkt meg på Studiespesialiserende som det så fint heter i dag, og fra yrkesvalgene jeg får der kommer jeg ikke til å ha bruk for gym eller Mat og helse. Skal man inn på idrettslinja eller kokkefag er det noe annet. Hmm.. Ubrukelige skoleopplevelser.. Ungdomsskolen. 2 Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 vi lærte islandsk Jeg er fornærmet. Islandsk er et av de bedre språkene i verden. D= +1 Men kanskje ikke like brukelig for alle. Norsk burde vært mer likt islandsk, uansett. Islandsk hadde jeg med glede hatt på skolen! det er jo et rått språk. 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Diktanalyse, skriving av eventyr og sist men ikke minst Det Norske Selskap. Lenke til kommentar
Ijurichi Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Nynorsk, trenger jeg og si mer? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå