Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kunst og håndverk på barne/ungdomsskolen er et ubrukelig fag, spesiellt for guttene som ikke vil utdanne seg til syerske.

Igjen med denne kjønnsdiskrimineringen.

 

Kjønnsdiskriminering?

Det er ikke diskriminering å påpeke fakta.

Lenke til kommentar

kunst og håndverk på barne/ungdomsskolen er et ubrukelig fag, spesiellt for guttene som ikke vil utdanne seg til syerske.

Igjen med denne kjønnsdiskrimineringen.

 

Kjønnsdiskriminering?

Det er ikke diskriminering å påpeke fakta.

 

Det er kjønnsdiskriminerende å ikke tvinge gutter til å sy. Ellers kan man risikere at de blir menn når de vokser opp og ikke Moods Of Norway tøysegutter. Snart skal gutter ha obligatorisk bind og tampongundervisning. Ellers er det kjønnsdiskriminering.

Lenke til kommentar

Jenter burde lære å strikke; lage mat; ta oppvasken og andre ting som jenter liker, gutter kunne hatt sløyd; matematikk og kroppsøving. Jentene lærer å varte opp mannen, guttene lærer å forsørge familien – alle blir fornøyde.

Endret av Muzungu
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ser strikking ble nevnt her. Det har jeg fortsatt ikke fått bruk for.

 

 

Nei. Politisk ukorrekt påstand følger:

Strikking er det BARE jenter som driver med.

Ikke nok med det; det er mer enn hobby enn et yrke.

 

Alle trenger litt sløyd, men den strikkinga kunne vi sluppet, selv om noen jenter sikkert ville valgt det.

 

 

Riktignok så er ikke alt tekstilarbeid unyttig. Jeg har fremdeles den sofaputa jeg laget, og symaskinkunnskaper kan jo komme godt med om man skal bli seilmaker, eller fallskjermreparatør.

Det er greit å få avmystifisert slike maskiner.

Strykejernet er også godt å kunne bruke. Før eller siden vil man trenge det, som f.eks. i Marinen, eller før jobbintervju.

Men jeg er i hvert fall glad vi slapp hekling.

 

 

Det er langt meir nyttig å kunne sage og spikre enn å kunne å strikke, og det gjeld både gutar og jenter.

 

Mykje RLE er veldig nyttig, eindel er ekstremt unyttig. Kan ta to sider om "Bibelen og blomster" som eksempel. Å, så koseleg. Men nyttig? Nei.

 

 

Selv jeg som er en IVRIG (JA, med store bokstaver) håndarbeidsentusiast mener at kunst og håndtverk og sløyd ikke burde være obligatoriske fag. Men at de kunne være valgfag for de som ønsket det. Dette er fag man kan praktisere på tvers av klassetrinnene. For å si det på en annen måte; om man går i 4 klasse, så går det an å snekre i samme rom som en i 6 klasse. De som ikke ønsker å bruke henda, kan få ekstra gym, musikktimer, leksejelp...ja et eller annet kan de sikkert finne på. Men at det fortsatt bør være noe annet enn bare teoretiske fag og litt gym i løpet av en skoleuke er jeg for!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jenter burde lære å strikke; lage mat; ta oppvasken og andre ting som jenter liker, gutter kunne hatt sløyd; matematikk og kroppsøving. Jentene lærer å varte opp mannen, guttene lærer å forsørge familien – alle blir fornøyde.

Hah, mulig jeg gikk på en merkelig skole, men:

  • Guttene hadde strikkeklubb. Det hadde ikke vi jentene.
  • Guttene fikk like gode karakterer i M&H som oss jentene.
  • Ingen ville ta (les: liker) oppvasken frivillig.
  • Vi jentene var like glade i sløyd som guttene, og hatet tegningen like mye som dem.
  • Matte og gym var som alle andre fag. Ganske likt.
  • Jeg tror faktisk til og med at vi var flere jenter enn gutter på "mekkekurset" (skru fra hverandre elektroniske ting, sette sammen noe nytt, teste i stikkontakten og brenne av sikringen) i tredjeklasse. Guttene ville heller lære å spille fiolin..

I grunn så vil jeg si at både jenter og gutter kan like alt, så lenge de får muligheten til å gjøre det. Hvis læreren sier at guttene skal hamre og jentene perle, så blir det kjønssforskjeller. Jeg er glad jeg gikk på en skole uten samme tankegang som deg. Selv om du muligens ikke mener det helt alvorlig :)

Lenke til kommentar

Musikk er vel erlig talt et helt unyttig fag.

 

Hva gjorde vi i musikktimen? Nei, vi hørte gjennom de fantastiske klassiske verkene til læreren, vel greit nok det, heller det en å sitte å ha mattematikk og engelst.

 

Men nyttig? Nei ikke spesielt.

 

Hvorfor fokuserer dem ikke mer på at vi faktisk LÆRE om musikk i musikktimen?

Eneste man lærer er kanskje om et par artister, og gjerne da f.eks Mozart og andre komponister.

 

Hvorfor lærer vi ikke om andre sjangere? Og i hvorfor lærer vi ikke heller om musikken i stedenfor om livet til artisten?

Lenke til kommentar

kunst og håndverk på barne/ungdomsskolen er et ubrukelig fag, spesiellt for guttene som ikke vil utdanne seg til syerske.

 

Nåja, gjennom barneskolen og ungdoms skolen har vi både sydd (.. Bare på barneskolen..), snekret, leireforming, metallutforming, huskonstruering og filmprodusering.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Jeg ville mye heller lært det enn å høre gjennom samtlige av lærerens Abba og Beatles CD-er, som var stort sett det vi gjorde i musikken på ungdomsskolen. Nå og da hadde vi gitarleksjoner og annet småtteri, men det gikk for det meste i Abba og Beatles mens vi venta på neste time.

 

Herregud som jeg kjedet meg.

Lenke til kommentar

Det mest unyttige faget jeg tenkte på først, var religion, men så tenkte jeg på, uavhengig av mine egne meninger om religion, hvordan det hjalp meg til å forstå hvor fucka opp noen deler av verden er blitt pga det, særlig i lys av min tids hendelser. Nå skal jeg ikke nevne spesielle religioner, men som de to store synderne har både islam og kristendom pådratt seg sinnsyke konsekvenser og krig (moderne palestina, korstogene, for å nevne noen). Religion har mye mer enn politiske ideologier ført til krig.

 

Ellers er nok enig med at nynorsk er rimelig ubrukelig, like mye som bokmål er for vestlendinger.

Lenke til kommentar

+1 på nynorsk.

 

Men hadde jeg hatt nynorsk som hovedskrivemål hadde jeg tenkt at bokmål var unødvendig også. Det er bare plass til ett skriftspråk i Norge, synes jeg. Det er bare tåpelig å ha begge.

 

Hvis jeg måtte velge mellom bokmål og nynorsk hadde jeg nok valgt nynorsk, mye penere språk synes jeg, og ikke så mye dansk. :p

 

En annen ting er litteraturhistorie, jeg skjønner ikke hva slags nytte jeg kan få ut av av å sammenligne verk fra romantikken og naturalismen for eksempel. Også bruker man så ekstremt mye tid på det også. :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...