Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?


Anbefalte innlegg

50% av all KRL-lære opp igjennom årene fra barneskolen til og med ungdomsskolen: Tvangsmessig bibellære er faktisk provoserende når man ikke er dum som et brød.

 

Nynorsk.. I verste tilfelle burde det ihvertfall ha vært frivillig, for å tvinge det på barn- og unge er ikke løsningen. Da hadde et ekstra fremmedspråk heller vært å foretrekke.

 

30% av "Heimkunnskap" (vranglære), fett = farlig, karbohydrater elsker vi, og proteiner er litt "bob-bob"..

 

Musikkundervisning på barneskolen, og på ungdomsskolen. Takket være toskete lærere fikk jeg aldri utviklet meg musikalsk sett. Jævla rasshøl alle sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RLE!

 

Snarere tvert i mot, religion har sin hensikt at du skal kunne forstå andre kullturer og religioner. Mest fordi dette er med på å gi innsikt på fremmede skikker som har en preventiv formål for å forhindre rasisme og sammenstøter mellom norsk kultur og gresk. :w00t:

 

Men må selv si at jeg likte ikke helt sosiologi og sosialkunnskap, men disse fagene er med på å øke min samfunnsforståelse betraktelig. Samt hater jeg matte, dog så skal jeg ta opp dette til høsten gjennom forkurs for ingeniør.

 

Men det mest unyttige er sidemål, norsk språkhistorie og ekstra fremmedspråk

Lenke til kommentar

Ikke minst å be til de forskjellige gudene i verdensreligionene. Kan nesten ikke tro læreren har lov til å pålegge tiåringer til å be til diverse guder.

 

Wut?! Det der høres jo helt sykt ut.

Jeg vet. Vi ble bedt om å sette oss på gulvet også skulle vi vende oss mot Mekka og be. Så kom uken etter, da hadde vi en ny religion, og en ny måte å be. Sånn holdt vi på i noen uker. Er vel kritikkverdig.

ikke bare kritikkverdig også ulovlig :)

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med norskfaget er at man bruker så mye tid på å analysere nynorskdikt at man ikke rekker å stave ordene.

Man lærer jo ikke NORSK i NORSKtimene.- man lærer litteraturhistorie.

 

Er dette så vanskelig for politikerne å forstå? De virker så forundret hver gang avisene skriver at elevene knapt kan stave.

Det er fordi elevene aldri LÆRER å stave.

 

Tror ikke vi hadde et diktat siden barneskolen. På ungdomsskolen og videregående, gjaldt det bare å gjennomanalysere Ibsen, Bjørnson, Skram og Vesaas, nærmest med elektronmikroskop.

 

I praksis kan man vel si at vi "snakket om følelser", alle menns skrekk. De som sier at skolen er tilpasset jentene har evig rett. Dette er mer deres banehalvdel, tror jeg.

 

 

Jeg husker også at på barneskolen skulle begge kjønn lære å strikke.

Helt greit at jenter lærer sløyd, men gutter trenger ikke strikking!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med norskfaget er at man bruker så mye tid på å analysere nynorskdikt at man ikke rekker å stave ordene.

Man lærer jo ikke NORSK i NORSKtimene.- man lærer litteraturhistorie.

 

Er dette så vanskelig for politikerne å forstå? De virker så forundret hver gang avisene skriver at elevene knapt kan stave.

Det er fordi elevene aldri LÆRER å stave.

 

Tror ikke vi hadde et diktat siden barneskolen. På ungdomsskolen og videregående, gjaldt det bare å gjennomanalysere Ibsen, Bjørnson, Skram og Vesaas, nærmest med elektronmikroskop.

 

I praksis kan man vel si at vi "snakket om følelser", alle menns skrekk. De som sier at skolen er tilpasset jentene har evig rett. Dette er mer deres banehalvdel, tror jeg.

 

 

Jeg husker også at på barneskolen skulle begge kjønn lære å strikke.

Helt greit at jenter lærer sløyd, men gutter trenger ikke strikking!

 

Jeg var enig med deg frem til du begynte å blande inn kjønn.

Lenke til kommentar

Når du nevner det, kan jeg ikke erindre at vi hadde spesielt med staveopplæring, men det gikk jo seg til for oss to. På VGS var det i alle fall ingenting - foruten litt grammatikk - men det tror jeg har med at det forventes at man innehar disse ferdighetene. Ser heller ikke helt hvordan man skal gå frem for å lære elever å mestre staving bedre - for meg holder det med å se ordene én gang.

 

På brennpunkt i går var det et viktig poeng som ble belyst - nemlig forestillingen om at åttende og niendeklasse ikke er så viktig, til og med ikke tiendeklasse, for man kommer jo uansett inn på VGS. Dersom det faktisk var krav for hvert trinn, og man kunne risikere å stå uten VGS ved endt tiendeklasse (altså pre-reformtilstander) ville kanskje elevene ikke vært like likeglade.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar

På brennpunkt i går var det et viktig poeng som ble belyst - nemlig forestillingen om at åttende og niendeklasse ikke er så viktig, til og med ikke tiendeklasse, for man kommer jo uansett inn på VGS. Dersom det faktisk var krav for hvert trinn, og man kunne risikere å stå uten VGS ved endt tiendeklasse (altså pre-reformtilstander).

 

For ikke å nevne at ungdomskolen og barneskolen mangler støtte for de som faktisk kan arbeide med "mer avansert" matematikk, skolen fortsetter å tilrettelegge undervisningen kun for de som enda ikke kan dele og gange uten kalkulator i 8-klasse. Skolen fokuserer på ting som skulle vært lært flere år tidligere. Elever som er over det nivået at de i det hele tatt trenger å arbeide på ungdomskolen MISTER den egenskapen; de faller for eksempel lett av på videregående fordi de plutselig må begynne å arbeide med matematikken, en egenskap de ikke egentlig er særlig kjent med.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke uttale meg i dét henseende, da jeg aldri har vært mer enn middelmådig matematisk anlagt, men jeg tviler ikke på at det kan være slik. I min ungdomsskoleklasse var det et knipe elever som var såpass elendige at de hver time ble dratt med til et annet rom for tilrettelagt opplegg - uten at dette hjalp dem det minste, de endte opp med å stryke (med det uunngåelige resultat at også VGS-matten ble for vanskelig).

Lenke til kommentar

Nei. Politisk ukorrekt påstand følger:

Strikking er det BARE jenter som driver med.

Ikke nok med det; det er mer enn hobby enn et yrke.

 

Alle trenger litt sløyd, men den strikkinga kunne vi sluppet, selv om noen jenter sikkert ville valgt det.

 

 

Riktignok så er ikke alt tekstilarbeid unyttig. Jeg har fremdeles den sofaputa jeg laget, og symaskinkunnskaper kan jo komme godt med om man skal bli seilmaker, eller fallskjermreparatør.

Det er greit å få avmystifisert slike maskiner.

Strykejernet er også godt å kunne bruke. Før eller siden vil man trenge det, som f.eks. i Marinen, eller før jobbintervju.

Men jeg er i hvert fall glad vi slapp hekling.

Lenke til kommentar

Men jeg er i hvert fall glad vi slapp hekling.

 

Hvorfor det? - Det er jo mye enklere enn strikking? :p

 

 

Uansett så har dette mye med perspektiv å gjøre. - Jeg vil nesten garantere at 80% av det som blir nevnt her vil den enkelte i løpet av ... si de neste 50 årene ha glede av og være glad for å ha lært.

 

Selv hender det ofte at jeg irriterer meg over at jeg aldri var særlig god på ligninger med ukjente f.eks, fordi det er mange "hverdagslige" problemer mann enkelt kunne funnet ut av ved å sette opp en likning :)

Lenke til kommentar

Husker med gru tilbake på norsk historie. Var også mektig skuffet over at geografi ikke inneholdt noe om hvilket land som lå hvor, men et enormt fokus på kvarts, glimmer og gråstein.

 

U-daler og V-daler er helt greit å kunne, men jeg skulle gjerne lært hva hovedstaden i Sør-Afrika het før pubquizen.. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er langt meir nyttig å kunne sage og spikre enn å kunne å strikke, og det gjeld både gutar og jenter.

 

Mykje RLE er veldig nyttig, eindel er ekstremt unyttig. Kan ta to sider om "Bibelen og blomster" som eksempel. Å, så koseleg. Men nyttig? Nei.

Lenke til kommentar

Husker med gru tilbake på norsk historie. Var også mektig skuffet over at geografi ikke inneholdt noe om hvilket land som lå hvor, men et enormt fokus på kvarts, glimmer og gråstein.

 

U-daler og V-daler er helt greit å kunne, men jeg skulle gjerne lært hva hovedstaden i Sør-Afrika het før pubquizen.. :)

 

Akkurat puggekunnskap har jeg lite til overs for, men dette er ganske greit å vite - i alle fall en generell oversikt. Man kan imidlertid ta litt ansvar for egen læring synes jeg - hvis det er noe man vil vite eller ønsker å kunne, oppsøk det på egen hånd. Minste motstands vei provoserer meg så jævlig.

Lenke til kommentar

@ Signii: Det der kan du nekte å delta på. Det hadde ihvertfall jeg gjort, og om læreren hadde forsøkt å gi meg anmerkning el. for det, så hadde jeg tatt det opp med rektor. Men når man er ung, så er det ikke så lett å tenke sånn. Derfor er det enda mer sykt (ja, jeg vil kalle det sykt).

 

 

Jeg syns egentlig at alt innen geografi er grei kunnskap. Ikke nødvendigvis noe jeg får bruk for, men allikevel kunnskap som er "god å ha".

 

Ang. K&H og sløyd: Sløyd er greit å ha. K&H var jeg en enorm motstander av, og jeg ser fortsatt ikke hvordan mye av det noensinne kan komme til nytte. Men faget bidro allikevel til en utvikling av kreativ evne, og det skader heller ikke å kunne bruke en symaskin. Men å strikke derimot.. *grøss*. Husker jeg dreit i hele strikkinga og lekte ninja med strikkepinnene istedet.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...