M.H Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Det meste innen matte. Kommer aldri til å ha bruk for 80% av det jeg har lært innen matte på ungdomsskolen og VGS. Mest sansynelig. Veldig mye innen naturag også. Det samme tenkte jeg når jeg gikk på skolen. Men det har vist seg at jeg har hatt bruk for veldig mye, spesielt innen matte (og noen andre fag) jeg aldri trodde jeg kom til å få bruk for. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Enhver bør inneha prinsipielle kunnskaper om hvordan verden omkring oss fungerer. Det har ikke noe å si om du skal arbeide innenfor feltet eller ikke. Hvorfor det? Tredjegradsligninger, avanserte matteformeler, astroider, stjernestøv og lignende er for meg komplett uinteressant og jeg kommer garantert ikke til å få bruk for det meste jeg har lært verken i fremtidige yrker eller i det daglige. Grunnleggende matte og naturfag er som regel uhyrlig viktig, det skal jeg være enig i. Likevel er det mange som ikke har bruk for annet en netopp det grunnleggende, ikke det avanserte. Jeg tviler på at det du nevnte utgjør 80% av hva du lærte på ungdomskolen og videregående, slik du sa i din første post. Du neglisjerte nettopp 4 år med alment nyttig naturfag og matematikk. Lenke til kommentar
brk Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 tar den på strak arm. nynorsk og kristendomsundervisning. burde egentlig kreve erstatning for tapt skolegang pga de fagene. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 tar den på strak arm. nynorsk og kristendomsundervisning. burde egentlig kreve erstatning for tapt skolegang pga de fagene. Jeg må virkelig si meg enig i det sistnevnte. Lenke til kommentar
Erav Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Enhver bør inneha prinsipielle kunnskaper om hvordan verden omkring oss fungerer. Det har ikke noe å si om du skal arbeide innenfor feltet eller ikke. Hvorfor det? Tredjegradsligninger, avanserte matteformeler, astroider, stjernestøv og lignende er for meg komplett uinteressant og jeg kommer garantert ikke til å få bruk for det meste jeg har lært verken i fremtidige yrker eller i det daglige. Grunnleggende matte og naturfag er som regel uhyrlig viktig, det skal jeg være enig i. Likevel er det mange som ikke har bruk for annet en netopp det grunnleggende, ikke det avanserte. Jeg tviler på at det du nevnte utgjør 80% av hva du lærte på ungdomskolen og videregående, slik du sa i din første post. Du neglisjerte nettopp 4 år med alment nyttig naturfag og matematikk. Må si meg enig i Nyah. Matte er noe du bruker hverdag. 80% av matte kan jeg nesten banne på at er nesten alt det logiske du gjør, ubevisst og bevisst. Så det du egentlig sier er at du hverken rører på deg eller tenker i det heletatt. Det du, Coa, nevner er en brøkdel av matten og de får du når du går sjette året på universitetet til NASA om kvantefysikkens egenskaper. Btw, folk minner meg om RLE, som i min tid het KRL Endret 7. mai 2010 av Erav Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Musikktimene. Alle. Selv om jeg elsker musikk er det ingenting musikals over 20 kids i et klasserom med forskjellige instrumenter. Det gir heller avsmak. Og nynorsk + kristendom. Men de er vel obligatoriske. Endret 7. mai 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Second på kristendom, men ærlig talt er perspektivtegning i matte noe som kan gå å brenne.... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg ser på religionsundervisningen som nyttig. Jeg for min del diskuterer ofte med de religiøse er på forumet, og da er det like viktig for begge parter å kunne en del om den andre siden. Forresten, hvordan kunne jeg glemme nynorsk? Sikkert det minst nyttige for min del. 1 Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Ja, nynorsk også. Det er generelt sett ganske mye ubrukelig jeg har lært i norsfaget, føler jeg. RLE er veldig viktig, da de aller fleste på jorda har en eller annen religiøs overbevisning. Det bidrar med å forstå andre mennesker og kulturer på en bedre måte. Faget har hjulpet meg mye ihvertfall. Musikk har jeg også lært mye unødvendig i. Som å finne ut hvor mange hva-det-nå-heter-igjen det er i en sang. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg har god bruk for totallsystemet. Kanskje ikke så grusomt ofte, men det har virkelig forenklet en del arbeid. Spennende! Hva jobber du med, og hvordan har du fått bruk for det? Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Dikt analyse, dialekt analyse, novelle analyse... Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 "Why should i learn algebra? I have no intention of ever going there" - Billy Connolly Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Vaske gulver i heimkunnskapen! - det er det jo mamma som gjør uansett;) Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Det har vært to ganger som jeg har lurt på hva jeg skulle med all denne "unyttige" kunnskapen. På våren i 10. klasse, og våren på VG2 Data og Elektronikk. Så kom VG3 Romteknologi. Da forstod jeg hva jeg skulle med all kunnskapen. Det å ha generell kunnskap om mest mulig er noe av det viktigste som finnes. Jada, du kan stusse på hvorfor du lærer om Knud Knudsen og Welhaven, men om vi tenker oss om, så er det kanskje greit å vite hvorfor vi snakker bokmål og ikke dansk i dag. Vi lærer mye vi ikke får direkte bruk for, men det er kunnskap ihverfall jeg ikke ville vært foruten. Det er viktig for å forstå samfunnet vi lever i , og hvordan vi har kommet dit. 2 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Dialektlære. Ufortståelige dialekter er fremdeles uforståelige selv om man klarer å kjenne igjen særtrekk og gjette seg til sånn omtrent hvor dialekten kommer ifra. 1 Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Litteratur historie, har ikke noe bruk for det. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg har god bruk for totallsystemet. Kanskje ikke så grusomt ofte, men det har virkelig forenklet en del arbeid. Spennende! Hva jobber du med, og hvordan har du fått bruk for det? Det binære tallsystem brukes masse innenfor elektronikk og data. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 det mest ubrukelig jeg har lært er for min del volleyball regler i gym kan ha noe med at jeg ikke liker det meste av ballsport^^ Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Dialektlære. Ufortståelige dialekter er fremdeles uforståelige selv om man klarer å kjenne igjen særtrekk og gjette seg til sånn omtrent hvor dialekten kommer ifra. Hvilke dialekter er uforståelige må jeg få spørre? Og om du skulle slite med noen ord, så er det greiere å høre "Unnskyld, men jeg har problemer med Stryn-dialekt, kan du moderere deg litt?" i forhold til "Unnskyld, men jeg forstår ikke den derre dialekten din, kan du moderere deg litt" Man skaper et nærmere forhold. Dessuten er dialekter veldig facinerende, de er nemlig bygget på miljøpåvirkningen av området. Man hører at østfoldinger(og da spesielt haldensere) snakker lengre bak i halsen, akkurat som rikssvensk, naturlig nok, siden de ligger så nærme Sverige. sørlendiger snakker nærmere dansk, og bergensere har innslag av tysk, fra hanseatene. Dialekter definerer Norge, så jeg syntes det er rett og rimelig at vi skal kjenne til hvor de forskjellige dialektene er fra. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå