Treblad Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 For min del må det ha vært jordbruk den korte tiden jeg gikk på jordbruksskolen før jeg hoppet over på allmenn. At jorden skal holde ca 8 grader for perfekt tid å plukke poteter er ikke mye nyttig for meg å vite! Du visste ikke at man lærte om jordbruk på jordbruksskolen? 6 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Historie etter 1850. Samt sannsynlighetsregning. Samt teorien rundt design av brukergrensesnitt og forskningsmetode. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Historie etter 1850. Hvordan kan man forstå dagens verden uten å kjenne til historien etter 1850? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Man lever i den. Samt man lærer seg om den fra andre steder enn på skolen. Som fra foreldre og besteforeldre, eller leser seg opp på det på egen hånd. Jeg ville lære mer om middelalderen og tiden lenge før det, men vi var så vidt innom vikingtiden i norsktimene og gamle dager i kristendomstimene jeg hadde på barneskolen. Det var det. Alt annet om eldre historie, har jeg måttet lære meg på egen hand, da skolen tydeligvis mente at slikt ikke var interessant å lære bort til barn og unge. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Historie etter 1850. Lite reflektert. Edit: Det er jo denne historien som har høyest nytteverdi. Den eldre historien nok mer underholdene, men ikke like direkte nyttig i samfunnet (men til en viss grad) Endret 13. mai 2011 av KoKo_ 1 Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Man lever i den. Samt man lærer seg om den fra andre steder enn på skolen. Som fra foreldre og besteforeldre, eller leser seg opp på det på egen hånd. Jeg ville lære mer om middelalderen og tiden lenge før det, men vi var så vidt innom vikingtiden i norsktimene og gamle dager i kristendomstimene jeg hadde på barneskolen. Det var det. Alt annet om eldre historie, har jeg måttet lære meg på egen hand, da skolen tydeligvis mente at slikt ikke var interessant å lære bort til barn og unge. Det er historie etter 1850 som er mest relevant for det moderne samfunnet, for det er da det begynte å komme revolusjoner, den amerikanske borgerkrigen, den industrielle revolusjon og de to verdenskrigene. Dette har i større grad formet det moderne samfunnet enn det vikingtiden og heksejaktene gjorde. Det at det var middelalderen og lignende DU ville lære om kommer mer av dine interesser enn av det samfunnsnyttige. Dette blir det samme som at jeg har lyst til å lære alt om våpen på skolen fordi jeg har interesse for det. Hvis skolen skulle vært tilpasset hver enkelt elev på ett så dypt nivå, ville man enten hatt 25 år med grunnskole eller 1 lærer per elev. Det sier seg selv at dette verken er spesielt nyttig eller lønnsomt. Og hvis middelalderen virkelig er noe du har interesse for ser jeg ikke problemet ved å lese seg opp på egenhånd, i tillegg til at du da kan bestemme selv hva du vil lese om. Vil presisere at dette er mine meninger.. Edit: Skrivefeil Endret 13. mai 2011 av ChristianL 3 Lenke til kommentar
Sink Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Norrønsk grammatikk topper den lista ganske bra. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Historie etter 1850. Lite reflektert. Edit: Det er jo denne historien som har høyest nytteverdi. Den eldre historien nok mer underholdene, men ikke like direkte nyttig i samfunnet (men til en viss grad) Man lever i den. Samt man lærer seg om den fra andre steder enn på skolen. Som fra foreldre og besteforeldre, eller leser seg opp på det på egen hånd. Jeg ville lære mer om middelalderen og tiden lenge før det, men vi var så vidt innom vikingtiden i norsktimene og gamle dager i kristendomstimene jeg hadde på barneskolen. Det var det. Alt annet om eldre historie, har jeg måttet lære meg på egen hand, da skolen tydeligvis mente at slikt ikke var interessant å lære bort til barn og unge. Det er historie etter 1850 som er mest relevant for det moderne samfunnet, for det er da det begynte å komme revolusjoner, den amerikanske borgerkrigen, den industrielle revolusjon og de to verdenskrigene. Dette har i større grad formet det moderne samfunnet enn det vikingtiden og heksejaktene gjorde. Det at det var middelalderen og lignende DU ville lære om kommer mer av dine interesser enn av det samfunnsnyttige. Dette blir det samme som at jeg har lyst til å lære alt om våpen på skolen fordi jeg har interesse for det. Hvis skolen skulle vært tilpasset hver enkelt elev på ett så dypt nivå, ville man enten hatt 25 år med grunnskole eller 1 lærer per elev. Det sier seg selv at dette verken er spesielt nyttig eller lønnsomt. Og hvis middelalderen virkelig er noe du har interesse for ser jeg ikke problemet ved å lese seg opp på egenhånd, i tillegg til at du da kan bestemme selv hva du vil lese om. Vil presisere at dette er mine meninger.. Edit: Skrivefeil Dere har begge rett i det dere skriver, men nå var altså spørsmålet "Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?", og da svarte jeg som sant var. Sannsynligheten er stor for at ikke alle har lært seg det på egenhand, men siden jeg allerede kunne det aller meste av det vi ble lært, etter å ha blitt undervist i dette av mine besteforeldre, samt etter å ha lest en del om det, så fant jeg det heller ubrukelig da jeg ikke fikk like stor nytteverdi ut av det som mine medelever. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Blir litt som å nevne "lese og skrive" for det lærte jeg av foreldrene mine. Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Dere har begge rett i det dere skriver, men nå var altså spørsmålet "Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?", og da svarte jeg som sant var. Sannsynligheten er stor for at ikke alle har lært seg det på egenhand, men siden jeg allerede kunne det aller meste av det vi ble lært, etter å ha blitt undervist i dette av mine besteforeldre, samt etter å ha lest en del om det, så fant jeg det heller ubrukelig da jeg ikke fikk like stor nytteverdi ut av det som mine medelever. Da skjønner jo jeg også at det var greit ubrukelig... Hadde det forsåvidt selv sånn da vi lærte om WWII.. Ontopic: Nynorsk.. Nuff said Lenke til kommentar
K.B.E Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 At yndlingdrikken til den cubanske presidenten Field Castro er sjokolademilkshake. "Det alvorligste drapsforsøket ble gjort i 1963 da CIA forsøkte å forgifte Castros favorittdrink, sjokolademilkshake, på et hotell i Havanna" står det i historieboka mi. 2 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Les videre i innlegget. Matematikk er en øvelse i logikk og resonneringsferdigheter. Dessuten passer ikke matematikk inn i kategorien ubrukelig. Irrelevant om det er relativt til deg eller ei. At yndlingdrikken til den cubanske presidenten Field Castro er sjokolademilkshake. "Det alvorligste drapsforsøket ble gjort i 1963 da CIA forsøkte å forgifte Castros favorittdrink, sjokolademilkshake, på et hotell i Havanna" står det i historieboka mi. Quiz-materiale! Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Å spille blokkfløyte (gjennom 7 års barneskole hadde jeg ikke EN ENESTE musikktime jeg fikk noe ut av) Å synge Kombaja i kor 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Derivering er vel høyt på listen tenker jeg.. Endret 14. mai 2011 av Diskutant Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 lære å lage bæreposer... K&H generelt engentlig også Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Dirivering er vel høyt på listen tenker jeg.. Mener du matematisk derivering ? Det bruker jeg hver eneste dag, men så er jeg i dag teoretisk fysiker. Kan tenke meg at det ikke er alle som får bruk for det senere nei, men ville bare nevne at det finnes noen av oss som gjør det På min liste over ubrukelige ting som jeg lærte på skolen finner man: -Dikt analyse. -Litteraturhistorie. -Musikk historie. Kunne ikke fordra noen av disse tingene. Jeg mener ikke nødvendigvis at alt jeg lærte på skolen som jeg syntes var unyttig burde fjernes. Grunnskolen er til for å gi en smakebit av alt. Sånn at folk finner det de er interssert i. Dersom man fjernet litteraturhistorie fra pensum ville jo ingen ha hørt om det og ingen ville fordypet seg i det (om det er sammfunsnyttig er ikke så viktig for denne diskusjonen). Om de fjernet matematikk som obligatorisk, bortsett fra det helt grunnleggende så ville gjerne mange som er ingenører eller akademikere i dag aldri fått interessen for det. Det samme kan vel sies om musikere og egentlig de alle fleste andre yrker. Lær og glem på grunnskolen, det er også en viktig lærepenge at livet ikke bare er ting som er nyttig, som man syntes er interessant eller gøy EDIT: Ah hvordan kunne jeg glemme det, det aller mest ubrukelige jeg har lært noen sinne. Fader vår, og generelt alt om kristendommen eller relgioner. Kjønner ikke at hjernen min enda kaster bort plass på å huske på små biter av det Fag om relgioner og ulike livsyn kan være nyttig for å f eks forstå konflikter, men røverhistoriene fra oldtiden kunne de faktisk spart oss for. Endret 14. mai 2011 av Ceburger 2 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Derivering er vel høyt på listen tenker jeg.. Mener du matematisk derivering ? Det bruker jeg hver eneste dag, men så er jeg i dag teoretisk fysiker. Kan tenke meg at det ikke er alle som får bruk for det senere nei, men ville bare nevne at det finnes noen av oss som gjør det Ja, det mener jeg. Vel - jeg mener at en sånn ting, som 98% av oss ikke trenger kan læres på en skole for faget du trenger det. Du f.eks, kunne lært det på teoretiskfysiskerhøyskolen eller hvor du nå enn gikk. Endret 14. mai 2011 av Diskutant Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Det ville jo blitt et glimrende skolesystem ... Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Derivering er vel høyt på listen tenker jeg.. Mener du matematisk derivering ? Det bruker jeg hver eneste dag, men så er jeg i dag teoretisk fysiker. Kan tenke meg at det ikke er alle som får bruk for det senere nei, men ville bare nevne at det finnes noen av oss som gjør det Ja, det mener jeg. Vel - jeg mener at en sånn ting, som 98% av oss ikke trenger kan læres på en skole for faget du trenger det. Du f.eks, kunne lært det på teoretiskfysiskerhøyskolen eller hvor du nå enn gikk. Jepp lærte det på nytt igjenn på universitetet. Men det er jo sånn skolesystemet er, du må lære ting som kun jeg og et få tall egentlig trenger. Jeg må lære masse som kun et fåtall andre trenger. Er rimelig sikker på at mindre en 2 % av befolkingen trenger mesteparten av pensum fra grunnskole. Alle trenger jo å kunne lese og skrive, pluss grunnleggende matematikk, men utrolig mye som vi ikke trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå