Gå til innhold

Samsung PX2370 23" LED skjerm

Simkin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir mest sannsynlig en ny skjerm på meg, da min Samsung T240 har tatt kvelden. sitter å ser gjennom skjermene hos komplett, og kom over denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595733

Vil denne her være bedre enn en vanlig LCD skjerm når det kommer til farger og sort nivå? eller er LED kun et gimmick? noen som har skjermen?

Dynamisk kontrast kan gjøres større med LED enn med CCFL siden dem kan dimmes helt til 0, mens CCFL vi flimre/slå seg av om lysstyrken blir for lav. Selve panelet får ikke bedre kontrastegenskaper av LED lysene enn med CCFL bak (eller et stearinlys for den del). Personlig liker jeg dynamisk justering av baklyset svært dårlig, sortnivået svinger opp og ned når bildet beveger seg. Irrelevant for en PC skjerm. Om sortnivået blir bedre? Om du tolererer at skjermen justerer seg selv så kan det teoretisk være det, i praksis vil jeg si nei, fordi dynamisk kontrast slår man av første gang man bruker skjermen og slår det aldri på igjen.

Bedre farger er vel også litt tvilsomt. De proffe skjermene er fremdeles på CCFL-lys med få unntak, selv nye high-end (PA) serien til NEC som ikke er kommet på markedet enda har tradisjonelle baklys, hadde det vært noe vesentlig å hente på LED vil jeg tro disse produktene hadde skiftet over ganske kjapt, men det er de billigste TN produktene som dette som "leder an" med LED foreløbig.

Et unntak er skjermer med svært store fargerom (utover 110% NTCS), med skikkelig full array RGB LED (sett av 3 individuelle dioder, en for hver primærfarge) kan man oppnå langt større fargerom. Disse billigproduktene er uten unntak hvite dioder, montert langs kanten av skjermen med samme fargerom som tradisjonelle CCFL lys (sRGB, 72% NTCS).

Om det er LED eller ikke bør ikke være en avgjørende faktor dersom dem andre faktorene ikke er viktigere (strømforbruk, "instant on", fri for kvikksølv, tynne design...)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Her er en test av denne:

http://reviews.cnet.com/lcd-monitors/samsung-px2370/4505-3174_7-34048108.html?tag=centerColumnArea1.2

Du kan også lese testen av forrige modell XL2370. Disse er relativt like på specs, men noe ulike på utseende.

Jeg vet at XL2370 er mulig å tak i relativt billig nå som PX2370 er lansert og PX2370 byr ikke på noen nevneverdige fordeler ovenfor XL2370 (begge har sine fordeler og ulemper).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...