kaarewilloch Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg skal sette opp en filserver, og kunne tenke meg å unngå IDE kontroller kort... Har noen sett et HK med slike muligheter... er litt nOOb på dette med HK Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Ett av mine hovedkort har 4 IDE-porter. 2 "vanlige" og 2 til raid. Kan kjøre disker på "raid-portene" uten å kjøre raid. Du kan kjøpe et KT333-hovedkort med raid f.eks. Lenke til kommentar
kaarewilloch Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 flott tips! Så man kan kjøre Raid portene som vanlige IDE.... Er ikke intr. i å speile HD'r så i RAID hadde vel kun RAID 0 funka for å få utnyttet kapasiteten...? (kjenner ikke til RAID så godt heller :oops: ) Er systemet i RAID 0 slik at dersom den ene HD'n feiler mister du allt? (paralell-kjøring?) Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 hvis du ikke skal har raid koster det ikke mer enn 350 kroner for en kontroller (2 plasser). Det er PCI så det er lett å installere Lenke til kommentar
kaarewilloch Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 jeg har hatt litt dårlig erfaring med slike kort (pci bussen dukker under). så nå tenkte jeg å unngå dette, samt at med 8 disker inni kabinettet blir det fort varm (vifte=støy) så dess mindre som utvikler varme dess bedre. hvis jeg ubbgår korta blir det også enklere å få plasser et kjølesystem basert på ei 18dB baderomsvifte med tilhørende rør, for å få ledet lufta dit den skal Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Om det bare skal være en fil-server, så trenger du vel ikke allverdens med prosessor eller slikt. Et litt eldre hovedkort med en slik funky RAID-sak (som kan brukes som IDE-kontroll) er kanskje tingen..? Se rundt på webshoppene om du finner noe du liker... www.psdata.no www.komplett.no www.multicom.no (De har SOYO-hovedkort! Yeah!) Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 ang RAID: http://www.hardware.no/guider/raid/ Lenke til kommentar
kaarewilloch Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 takker for tilbakemeldinger! anng. om jeg kan bruke en eldre CPU o.l. Jeg har sett litt på det, en XP2500 koster jo under 900 kr (!) da er det jo veldig mer prosessor kraft i det opsettet enn et eldre P3 system. Lurer på hvordan et dual system hadde fungert? får jeg utnyttet dette i heletatt? Oppsettet mitt vil bli 8x160 5400disker (mindre støy/varme). Innoldet på diskene er DivX/MP3 backups (self.). Helt filserver blir det vel kanskje ikke.... tenkte nå muligens at jeg skulle bruke myHTPC til å kjøre det ut på TV'n... da må jeg jo kjøre XP..... ergo mer kraft... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Eller du kan gjøre slik jeg har planer om for sommeren: To hovedkort i samme kasse, 7 disker + brenner Innebygget switchet netverk Innebygget kvm switch Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 På de fleste KT266 og KT333 hovedkortene kan du bruke ide-raid portene som vanlige ide-porter. MAO du har plass til 8 ide-enheter. Striping er jo slettest ikke en dum ting å kjøre. Tror du tjener mye på å sette 4 disker i Raid0. Men det går jo ut over sikkerheten da. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Tror ikke et dual-oppsett har noe for seg. La gå at du kanskje har lyst på XP og fancy ting, kaarewilloch, men du trenger fremdeles ikke allverdens maskin til det... (Jeg har selv WinXp på en maskin med blant annet en 650MHz AMD.) Dessuten... Har du vurdert noe annet OS til en fil-server? WinXp burde kanskje ikke være førstevalg. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Nei, da burde du helle bruke penga på å få deg et anstendig NIC med TCP-checksum offload, slik at ikke CPU-belastningen blir så stor når du overfører filer over nettverket. Kanskje et okei 3Com eller Intel-kort ... får dem fra ca 500 kroner, og vil garantert gi større hastigheter over nettverket enn all verdens av CPU. For det å lese data fra disker å dytte dem inn på et nettverkskort er ikke så VELDIG krevende. P3-450 holder i massevis... men det er kjekt med 512MB ram da Dessuten... Har du vurdert noe annet OS til en fil-server? WinXp burde kanskje ikke være førstevalg. Hva er så gæli med å bruke WinXP til en fil-server? Er det ikke 1337 nok? Lenke til kommentar
kaarewilloch Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Tror ikke et dual-oppsett har noe for seg. La gå at du kanskje har lyst på XP og fancy ting, kaarewilloch, men du trenger fremdeles ikke allverdens maskin til det... (Jeg har selv WinXp på en maskin med blant annet en 650MHz AMD.) Dessuten... Har du vurdert noe annet OS til en fil-server? WinXp burde kanskje ikke være førstevalg. det jeg sa var vel at: "tenkte nå muligens at jeg skulle bruke myHTPC til å kjøre det ut på TV'n... da må jeg jo kjøre XP" for å kjøre myHTPC må jeg ha 98 eller over (skal funke på 2000 men er vissnok ustabilt?) da ville jeg måtte gå fra mitt linux oppsett og over til XP. Tror vel at jeg hadde trengt en relativt god maskin siden maskinen skal ha 8x160 HD´r med 6 maskiner i nettverk som skal hente fra denne. en 650Mhz AMD holder nok ikke, det er ihvertfall verdt prisen å bruke 700 kr. på en CPu som mangeldobler effekten... Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Poenget var at WinXp var litt unødvendig om man skulle bruke en Sløv CPU, og derfor kunne man gjerne ha valgt noe annet. Men for all del. Og, Ufo, jeg er enig at et godt nettverkskort er en investering man får glede av. kaarewilloch, om du har pengene, så for all del... Go right ahead. (Men det er mer 1337 å bruke en CPU som er mer enn to år gammel! ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå