Gå til innhold

Kjøp av leilighet i Oslo som student

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe meg leilighet i Oslo får så å leie ut, mens jeg studerer. Har allerede et sted å bo (kostnadsfritt) så trenger vel egentlig ikke alt studielånet som jeg får. Hvor mye burde jeg regne med i rente?

Er 21 og har ikke så veldig mye i formue. Tror dere likevel at jeg får kjøpt leilighet, eller burde jeg låne via faren min? (han har flere eiendommer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å satse alt på leiekostnader kan fort gi et uheldig utfall. Hva med heller prøve å sprøyte pengene dine inn i noen av eindommene til faren din og få andel av leieinntektene?

Skal ikke satse alt på leiekostnader. Skal også satse på at deler av studielånet og jobbinntekter er med på å dekke det.

Uansett, hvor mye bør jeg regne med i månedtlige avdrag?

Lenke til kommentar

Låner du 2 millioner så blir det ca 9-10.000 per måned i avdrag med dagens rente. Denne kan jo stige og dermed blir lånet dyrere.

I tillegg blir det husleie, strøm, forsikring og andre faste utgifter som blir noen tusen per måned.

Lenke til kommentar

Låner du 2 millioner så blir det ca 9-10.000 per måned i avdrag med dagens rente. Denne kan jo stige og dermed blir lånet dyrere.

I tillegg blir det husleie, strøm, forsikring og andre faste utgifter som blir noen tusen per måned.

Sammen med hustleie, strøm, forskikring og andre faste utgifter (som hvilke?) hvor mye vil de bli sikra for en ettromsleilighet?

Lenke til kommentar

Formulerte meg litt feil her, skal klare det her selv uten fattern.

Men 9-10K i måneden til leiligheten vil ikke bli noe problem.

Lønn fra jobb: 4000kr.

Studielån som kan brukes til leilighet: Rundt 3000.

Altså mangler jeg 3K (som blant annet kan dekkes av inntekter fra leieboer).

?

Lenke til kommentar

Skal gå fint det da.

Er jo bare å finne ut hvor mye du kan låne etter at du har trukket fra utgiftene (kommunale avgifter, strøm etc.). Finn ei rente som du tror det aldri vil bli høyere enn og sjekk hvor mye du da kan låne.

Angående om du får lån eller ikke er det bedre å høre med banken din enn oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...