Gå til innhold

Problemer med Nikon Coolscan !

Anbefalte innlegg

Hjelp ! Etter å ha skannet noen tusen dias og negativ film med Nikon Coolscan V ED har det plutselig oppstått problemer,Jeg er igang med de siste stripene med svart/hvitt film og har noen ganger fått meldingen " Scanner could not load the film ",vanligvis har jeg da bare snudd filmstripen og så har det gått greit.Men nå har filmen satt seg fast og vil ikke ut igjen, den lystrer ikke beskjed fra eject-knappen og jeg har prøvd å slå scanneren av og på flere ganger uten at det funker.Filmen vil ikke ut.Ifølge håndboken skulle jeg få opp en melding om " Error ",og så skulle jeg klikke OK for å løsne låsemekanismen.Noen slik error-message har ikke vist seg,og det virker som adapteren sitter fast,og jeg har absolutt ikke lyst til være hårdhendt med den...Pokker også,jeg som hadde tenkt å selge den når skanningen snart er unnagjort - men kan jo ikke det når den har problemer.Noen som vet hva som er galt - og som kan gjøres ? Eller er dette rett og slett en oppgave for fagfolk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om Coolscan V filmadapteret er det samme som på min 5000 ED, men på min kan jeg ta ut filmadapteret, åpne det og vri på tannhjulet på siden.

Du kan også prøve å ta adapteret ut og inn mens scanneren står på, da vil den normalt kjøre ut stripa. Alt med fobehold om at adapteret er det samme.

Lenke til kommentar

På noen modeller av Nikon diasskannere så hender det at akslingen på motoren står i spenn sånn at det kan bli for stor belastning for motoren. Jeg har fikset det ved å forsiktig løsne festeskruene til motoren også forsiktig skru til skruene mens motoren går.

Jeg aner ikke om det er det som er problemet med din skanner men det kan være verdt å ta en titt.

Lenke til kommentar

Scanner kassetten kan taes ut, trykk så på "knappen" oppe på front delen, så kan du splitte hele kassetten på langs. Da skal du kunne komme til å få løsnet filmen.

Siden du får "error" beskjed flere ganger så er det sikkert satt seg filmrester fra en tidligere skanning i kassetten som skaper problemet.

Med "noen tusen skanninger" burde du jevnlig ha rengjort hele skanneren flere ganger allerede. Støvsuge,tørke støv, i det hele tatt rengjøre alle steder du kommer til akkurat som et kamera.

Lenke til kommentar

Så var problemet løst - tok ut alle kontakter og satte dem inn igjen,slo programmet av og på et par ganger og vips- kontakten med scanneren var gjenopprettet ! Skulle vel ha tenkt på det før ( amatør ! ).I alle fall,nå lot adapteren seg løse ut og filmen likeså.Så nå er de siste 20-30 filmremsene klare til innskanning - og så får jeg håpe det er interesse for en filmskanner på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...