Gå til innhold

Bør arv og lønn reguleres i høyere grad?


Arve grense?  

61 stemmer

  1. 1. Bør en maksimalt kunne arve en million?

    • Ja!
      8
    • Nei!
      52
    • Usikker.
      1


Anbefalte innlegg

jeg syns det blir feil og regulere arv, da dette på en måte er penger dine foreldre har spart opp slik at de kan sikre deg et godt liv, selv etter sin egen død. si du arver en million, så er dette penger dine foreldre kunne brukt på deg når de var i livet, viss dine foreldre spanderer syden tur på deg, eller kjøper ny tv til deg, så kan dette vanskelig skattes av, og blir heller ikke oppdaget. da er det opp til dine foreldre og bestemme om du skal leve i sus og dus mens de lever, eller få en fin kapital til du skal kjøpe eget hus etter de har død.

selv om du skatter Norges rikeste så mye at de får like mye penger som oss andre, så vil dette bare være nok til og dekke utgiftene til bergen by. Norges rikeste er også arbeidsgivere, fjerner du dem, så får vi mange nye kunder på nav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Ikke for min del. Er greit å ha noen rikinger i landet. Hva skulle ellers målbevisste næringslivs-nordmenn motivert seg med, og hvordan i ville dette (vil legge til merkelige) forslaget ha noe for seg for landet, annet enn å tape arbeidskraften til EN riking, uten å tenke på de som allerede går arbeidsløse pga de ikke orker å gjøre nytte for seg?

 

Hvor motivert blir du hvis kompisen din slipper å jobbe fordi bestemora akkurat har dødd og han får en arv på 2 mill.? Kanskje motivert til å drepe bestemora di...

Lenke til kommentar

Nei. Ikke for min del. Er greit å ha noen rikinger i landet. Hva skulle ellers målbevisste næringslivs-nordmenn motivert seg med, og hvordan i ville dette (vil legge til merkelige) forslaget ha noe for seg for landet, annet enn å tape arbeidskraften til EN riking, uten å tenke på de som allerede går arbeidsløse pga de ikke orker å gjøre nytte for seg?

 

Hvor motivert blir du hvis kompisen din slipper å jobbe fordi bestemora akkurat har dødd og han får en arv på 2 mill.? Kanskje motivert til å drepe bestemora di...

 

vel viss du blir motivert til og drepe en slektning for 2 mill så har du et problem, og burde kanskje oppsøke en psykolog. min motivasjon når jeg ser mennesker som har masse penger, er at jeg skal jobbe som best jeg kan for å gjøre det enda bedre, og tjene enda mer.

Lenke til kommentar

Vell, hvor mange i Norge har ikke arvet 2 mill av et avdødd familiemedlem? Hvor mange (da normale mennesker) blir motivert til å drepe sine egne for å få det samme?? Så du mener at vi kunne unngått et mord i året hvis staten hadde skuffet til seg arven?

 

Uansett så føler jeg at argumentet ditt blir litt vagt. I tillegg til at du ikke legger til noen egen mening om saken, det blir vel heller bare påvist "fantasifulle" svakheter ved andres begrunnelser. Og hvis man skal se på argumentene for og i mot tror jeg de fleste kan klare å spa opp en god del irrellevante motsigelser til de fleste.

 

Uansett, så føler jeg det er litt respektløst å ikke la en person bestemme hva som skal skje med eiendelene sine etter sin død. Menneske har et ganske sterkt instinkt angående det å føre sin familie videre i beste vellgående.

 

Men om du mener man vil ha grunn til å drepe sin bestemor pga en venn av deg/den eventuelle personen arver en god slump, så er vel dømmekraften din/hans like nærsynt som teorien.

Lenke til kommentar

Vell, hvor mange i Norge har ikke arvet 2 mill av et avdødd familiemedlem? Hvor mange (da normale mennesker) blir motivert til å drepe sine egne for å få det samme?? Så du mener at vi kunne unngått et mord i året hvis staten hadde skuffet til seg arven?

 

Uansett så føler jeg at argumentet ditt blir litt vagt. I tillegg til at du ikke legger til noen egen mening om saken, det blir vel heller bare påvist "fantasifulle" svakheter ved andres begrunnelser. Og hvis man skal se på argumentene for og i mot tror jeg de fleste kan klare å spa opp en god del irrellevante motsigelser til de fleste.

 

Uansett, så føler jeg det er litt respektløst å ikke la en person bestemme hva som skal skje med eiendelene sine etter sin død. Menneske har et ganske sterkt instinkt angående det å føre sin familie videre i beste vellgående.

 

Men om du mener man vil ha grunn til å drepe sin bestemor pga en venn av deg/den eventuelle personen arver en god slump, så er vel dømmekraften din/hans like nærsynt som teorien.

 

Det jeg mener er at du har veldig LITE lyst til å jobbe når du heller kan få penger i henda av bestemor.. Kanskje(ganske sikkert egentlig..) så var "å drepe bestemor" litt av en overdrivelse. Men du vil heller sitte på rævva å vente i noen år for så å få 2 mill. av bestemor, enn å jobbe i flere år når du veit du kommer til å få 2 mill..?

Lenke til kommentar

Jeg er søkkrik selv og har en stor arv i vente så det er flott at du mener dette for min del, men er det altså ingen betenkeligheter med det? Kommer nok til å jobbe, men ikke fordi det er nødvendig.

Nå er arv og lønn allerede regulert i Norge, i form av arveavgiften, toppskatteklasser, formueskatt, etc. Jeg synes slettes ikke at det er rett å foreslå at staten skal få grafse til seg nesten all arv; den allerede urimelige arveavgiften på 20 % får sannelig holde.

 

Det du foreslår er enda høyere grad av sosial kontroll. Ukulturen (som igrunnen springer ut fra grådighet og Jantelov) med å hele tida skulle legge seg opp i hva andre tjener samt misunnelse og manglende aksept ovenfor andres velstand ser ikke ut til å forsvinne, heller. Nå har det seg allerede slik at Norge er et skatte- og avgiftsland nesten uten sidestykke. Vi trenger ikke enda mer av dette ondet, særlig ikke med politikernes nesten totalt manglende evne til å forvalte pengene skikkelig.

 

Det er kanskje lettere å tenke slik når du selv er økonomisk sikret for fremtiden. Ville du gitt vekk arven din til veldedighet og selv sitte igjen uten ett rødt øre? Det ville ikke jeg gjort om jeg var deg.

 

At NikkaYoichi har det du betegner som "dårlige" holdninger som må "jobbes med" fordi de ikke stemmer overens med dine egne hører egentlig ikke hjemme. Jeg må si meg mye mer enig med han enn med deg.

 

Jeg stemte 'Nei!' og er glad for at flertallet her mener det samme.

Endret av RickyRon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...