Gå til innhold

populær utdanning ?


Anbefalte innlegg

Hei hvilken utdanning er mest populær i nåtid ?

 

Jeg vurderer på 3 type linjer, 1.økonomi, 2.juss, 3. ingeniør - Hvilken av disse 3 ( eventuelle andre ) ville dere anbefalt ? noen her som studerer noe av dette ? noen ulemper og fordeler dere kan komme med disse ulike retningene ?

 

Tusen takk for en så fin side, jeg er forresten helt ny på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle 3 du nevner er veldig gode studier generelt sett, så det blir umulig å anbefale noe fremfor et annet. Det kommer helt an på hva du interesserer deg for, og hva du ønsker ut av fremtiden. Selv studerer jeg 5-årig økonomi (1. året) og stortrives med det, mens andre igjen vil synes at det er ekstremt tørt og kjedelig.

 

Når du spør om hvilken utdanning som er mest populær, mener du hva de fleste studentene velger, hva arbeidsgivere ser etter, eller hva de fleste drømmer om?

Lenke til kommentar

Alle tre retningene er gode valg. Men ingeniørene er nok hakket mer ettertraktet på arbeidsmarkedet. Markedet skriker etter ingeniører.

 

Det utdannes veldig mange økonomer og jurister, og arbeidsmarkedet er nok en del trangere for disse to gruppene, spesielt juristene har det kanskje noe verre.

Lenke til kommentar

Alle tre retningene er gode valg. Men ingeniørene er nok hakket mer ettertraktet på arbeidsmarkedet. Markedet skriker etter ingeniører.

 

Det utdannes veldig mange økonomer og jurister, og arbeidsmarkedet er nok en del trangere for disse to gruppene, spesielt juristene har det kanskje noe verre.

Uheldigvis gjenspeiler det seg ikke i forhold til lønn.

Lenke til kommentar

Jurister har (fortsatt) gode tider. Det er temmelig få som sliter med å få relevant arbeid etter endte studier. Lønnen er gjennomgående god, selv om det er store forskjeller mellom offentlig og privat og dessuten innad i privat sektor.

 

Den fremste fordelen med jus er at man i utgangspunktet kan jobbe med mye forskjellig: Man kan jobbe med strafferett, og da på den ene eller annen side. Man kan jobbe som advokat i vanlige sivile saker (det er ganske vanlig), eller for den del som dommer. Man kan jobbe i et dept., direktorat e.l. og se hvordan riket styres i praksis. Man kan jobbe i en ideell organisasjon og være med på å gjøre verden til et bedre sted.

 

Den fremste ulempen er at mange av disse dørene kan være stengt når man etter fem år er ferdig med studiene. Hvor mange muligheter man har, kommer i stor grad an på karakterene fra studiet. Dette leder til et karakterpress som igjen leder til en stor arbeidsbelastning.

 

Edit: Og ja, jeg studerer jus selv, så jeg bør vite hva jeg snakker om. :)

Endret av frevild
Lenke til kommentar

De som begynner nå vil få jobb uansett innen de 3 yrkene. Hvertfall økonomi(ikke fordi det gjelder spesielt økonomi, men fordi jeg ikke vet helt om de andre) er det veldig mange som går av med pensjon de neste 3-10 årene. Selv om det utdannes veldig mange økonomer kommer markedet til å skrike etter dem i framtiden. Babyboomen som kom i etterkant av krigen er de som skal pensjonere seg nå snart ser du :)

 

PS: Midt i finanskrisen fikk 96% av BI-studentene jobb innen 6 måneder etter endt utdanning.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

De som begynner nå vil få jobb uansett innen de 3 yrkene. Hvertfall økonomi(ikke fordi det gjelder spesielt økonomi, men fordi jeg ikke vet helt om de andre) er det veldig mange som går av med pensjon de neste 3-10 årene. Selv om det utdannes veldig mange økonomer kommer markedet til å skrike etter dem i framtiden. Babyboomen som kom i etterkant av krigen er de som skal pensjonere seg nå snart ser du :)

 

PS: Midt i finanskrisen fikk 96% av BI-studentene jobb innen 6 måneder etter endt utdanning.

 

Er ikke det å søke jobb i 6 måneder veldig lenge? Så de skryter av at det tok 6 måneder før de siste av 96%'en fikk jobb? Da er jeg iallefall glad jeg ikke begynte på BI hvis de er så lite ettertraktet eller har så mettet arbeidsmarked. Just saying... :p

Lenke til kommentar

De som begynner nå vil få jobb uansett innen de 3 yrkene. Hvertfall økonomi(ikke fordi det gjelder spesielt økonomi, men fordi jeg ikke vet helt om de andre) er det veldig mange som går av med pensjon de neste 3-10 årene. Selv om det utdannes veldig mange økonomer kommer markedet til å skrike etter dem i framtiden. Babyboomen som kom i etterkant av krigen er de som skal pensjonere seg nå snart ser du :)

 

PS: Midt i finanskrisen fikk 96% av BI-studentene jobb innen 6 måneder etter endt utdanning.

 

Er ikke det å søke jobb i 6 måneder veldig lenge? Så de skryter av at det tok 6 måneder før de siste av 96%'en fikk jobb? Da er jeg iallefall glad jeg ikke begynte på BI hvis de er så lite ettertraktet eller har så mettet arbeidsmarked. Just saying... :p

Nei, du går vel siv. ing. (eller skal gå?), der kan jeg fortelle deg at tallene er verre.

Og sånn, til opplysning, de ENESTE universitets/høgskoleutdannelsene som kan vise til tall som er i nærheten av dette er siv. ing. og andre siv. øk.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Rimelig naivt av dere å tro jobber står klare når man er ferdig utdannet. Jeg er ferdig med et såkalt "ettertraktet" studium, og under halvparten har fått jobb ett år etter vi var ferdig.

 

Jeg gikk ingeniør.

Endret av varus
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at jeg så statistikk på hvor mange som hadde fått (relevant) jobb før de var ferdig på siving NTNU. Tror det var ~90%. Klarer ikke finne igjen artikkelen (tror det var en papirutgave av Teknisk ukeblad). Men bare sånn at dere ikke bare tror jeg drar skit ut av ræven så viser jo denne linken at indøk ligger på 93% før de i det hele tatt er ferdig. Så jeg vil jo tro at de ikke ligger så langt etter BIs 96% etter 6 måneder.

 

http://www.adressa.no/student/article1286573.ece

Lenke til kommentar

Ingeniør og Siv. Ing = For det meste realfag, men også en del teknologi og tekniske emner(hvor det selvfølgelig er innbakt mer realfag)

Kommer helt ann på hvilken type ingeniørutdanning du ønsker å ta, innholdet varierer veldig mye :)

 

Om du er en systematisk problemløser med kritisk tankegang, vil jeg absolutt tro at ingeniørutdanning passer for deg.

Jeg kan faktisk ikke stresse nok på system og struktur.

Lenke til kommentar

Er ikke det å søke jobb i 6 måneder veldig lenge? Så de skryter av at det tok 6 måneder før de siste av 96%'en fikk jobb? Da er jeg iallefall glad jeg ikke begynte på BI hvis de er så lite ettertraktet eller har så mettet arbeidsmarked. Just saying... :p

Vel, det er HVERTFALL topp 3 hvis du sammenligner med alle andre utdannelser, så kjør på du! Hvis du tror du finner noe bedre så skal du ha veldig flaks. At så og si ALLE hadde relevant jobb etter 6 måneder er MEGET bra! For å sette i perspektiv så skrøyt norges kreative fagskole av at 60% av elevene deres hadde jobb 6 måneder etter endt utdanning.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Jo men så er vel en del av den kreative fagskolen sine studier litt mer nisjestudier? Film og videoredigering, spilldesign osv. Noen er jo selvfølgelig mer anvendelige enn andre som 3D, tegning osv. Er det slik at de venter 6 måneder på tilbud/ikke får tilbud etter å søkt på alle relevante jobber på 6 måneder, eller at de sier nei til studier for å vente på en "bedre"? Jeg mener, f.eks en ingeniør kan jo brukes til veldig mye rart.

Lenke til kommentar

Alle 3 du nevner er veldig gode studier generelt sett, så det blir umulig å anbefale noe fremfor et annet. Det kommer helt an på hva du interesserer deg for, og hva du ønsker ut av fremtiden. Selv studerer jeg 5-årig økonomi (1. året) og stortrives med det, mens andre igjen vil synes at det er ekstremt tørt og kjedelig.

 

Når du spør om hvilken utdanning som er mest populær, mener du hva de fleste studentene velger, hva arbeidsgivere ser etter, eller hva de fleste drømmer om?

 

Både og, både hvilken utdanning som er populær, hva fleste studenter velger, hva arbeidsgivere ser etter, og hva de fleste drømmer om :) Og sist og ikke minst, hvilken som har bra med lønn og respekt(international).

 

takker.

Lenke til kommentar

Tusen takk til alle sammen for så mye fine råd og hjelp.

 

Jeg lurte på om alle dere kunne nevne deres utdanninger, og hva dere synes om det.

Hvilken skole dere går på, og hvilken skole det er anbefalt med økonomi, juss, eller ingeniør.

 

PS: dere som studerer gjerne noe annet fra disse 3 linjene, kom gjerne med innspill.

 

Takk

Lenke til kommentar

Av norske skoler vil jeg si:

Siv.ing: NTNU eller UMB.

Siviløkonom: NHH, BI Nydalen eller TØH.

Juss: UiB eller UiO.

Kan også anbefale UiS på siv.ing., UMB på siv.øk. og ikke bare BI Nydalen på siv.øk.(her kan du ta bacheloren ved hvilken som helst BI-skole og masterer i Nydalen).

Lenke til kommentar

Av norske skoler vil jeg si:

Siv.ing: NTNU eller UMB.

Siviløkonom: NHH, BI Nydalen eller TØH.

Juss: UiB eller UiO.

Kan også anbefale UiS på siv.ing., UMB på siv.øk. og ikke bare BI Nydalen på siv.øk.(her kan du ta bacheloren ved hvilken som helst BI-skole og masterer i Nydalen).

 

må økonomi helst være på bi og ikke vanlig høyskole ? som hib for.eks ?

Lenke til kommentar

Av norske skoler vil jeg si:

Siv.ing: NTNU eller UMB.

Siviløkonom: NHH, BI Nydalen eller TØH.

Juss: UiB eller UiO.

Kan også anbefale UiS på siv.ing., UMB på siv.øk. og ikke bare BI Nydalen på siv.øk.(her kan du ta bacheloren ved hvilken som helst BI-skole og masterer i Nydalen).

 

må økonomi helst være på bi og ikke vanlig høyskole ? som hib for.eks ?

Neida, du må bare ta økonomi hvor du vil, men for en arbeidsgiver ser det nok best ut med en handelshøyskole. De eneste handelshøyskolene vi har i Norge er BI og NHH, sistnevnte er offentlig og derfor gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...