Gå til innhold

Ny El-gitar, hva bør jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Hei

Har da spilt på akustisk gitar i kanskje et halvt år nå. Problemet er når jeg skal spille enkelte sanger/soloer, så må jeg lavere en tolvte frett. Noe som er unødvendig tungt. Nylon strenge dreper også lyden veldig fort. Siden jeg er relativt fersk innenfor gitar-kulturen, så lurer jeg veldig på hva jeg skal se etter.

Sanger jeg spiller:

Nothing else matters - Metallica

One last breath - Creed

Stop this Train - John Mayer (går en del i Mayer sine sanger)

Knockin on Heavens Door - Guns n' Roses

Generelt er jeg veldig glad i prøve nye ting på gitarn, men det meste går i sanger hvor gitaren er veldig fremtredende. Har også i det siste begynt å prøve meg litt på blues.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hadde kjøpt en Epiphone til rundt 3-4 tusen, de er lette å spille på også har de en utrolig lyd. jeg har en epiphone sg g400 til 3500. utrolig bra til å spille sanger som AC/DC og Green day, hvis du vil ha en metal lyd så er det bare og sette opp gainen på ampen :)

Lenke til kommentar

Budsjettet er forsatt usikkert. Har forsåvidt prøvd en del andre gitarer, deriblant en fender John Mayer og en Schecter C-1 Hellraiser. Og av de to føler jeg helt klart at fender'n er mer komfortabel å spille på. Lyden er selvfølgelig vanskelig å bedømme siden det ble brukt forskjellige gitarer. Noe som irriterte meg litt på Fendern var det at lyden varierte alt etter hvor mye man presset strengen ned, men det er sikkert noe jeg må tilvenne meg.

Lenke til kommentar

Det meste der tilsier nok en stratocaster av noe slag. Hvor mye har du tenkt å bruke på stasen? :)

Jeg mener at en Les Paul, er mer aktuelt enn en stratocaster. Gitaristene i metallica og guns n' roses bruker les paul. Gitaristen i Creed, bruker også en les paul lignene greie.

Gitaristen, John Mayer, derrimot bruker en stratocaster.

3 mot 1 :p Neida, jeg er ikke noe spesialist. Har tross alt bare spilt i to år.

Hilsen: TO

Endret av TheOscana
Lenke til kommentar

Det meste der tilsier nok en stratocaster av noe slag. Hvor mye har du tenkt å bruke på stasen? :)

Jeg mener at en Les Paul, er mer aktuelt enn en stratocaster. Gitaristene i metallica og guns n' roses bruker les paul. Gitaristen i Creed, bruker også en les paul lignene greie.

Hammet kjører mye strat, guns er klart LP, men har ikke en lyd en strat ikke kan gjøre, og creed har jeg ikke særlig peil på. Alt i alt vil jeg si at en strat er mer allsidig. LP låter tjukt nesten uansett, så en strat vil jeg si er bedre å "vokse i" :)

Lenke til kommentar

Allsidig er en stor fordel, ettersom jeg bare har spilt i et halvt år. Vil gjerne utforske mer sjangre og andre ting før jeg går for en gitar som kun passer innenfor en sjanger eller er lite allsidig. Hva er forskjellene på Les Paul og Stratocaster? Har vurdert en Mayer gitar men de koster en del, regner isåfall med å bestille fra utlandet. For det blir vel billigere også siden man ikke trenger å tolle gitarer...?

Lenke til kommentar

Budsjettet er forsatt usikkert. Har forsåvidt prøvd en del andre gitarer, deriblant en fender John Mayer og en Schecter C-1 Hellraiser. Og av de to føler jeg helt klart at fender'n er mer komfortabel å spille på. Lyden er selvfølgelig vanskelig å bedømme siden det ble brukt forskjellige gitarer. Noe som irriterte meg litt på Fendern var det at lyden varierte alt etter hvor mye man presset strengen ned, men det er sikkert noe jeg må tilvenne meg.

Jeg har både en Fender Strat og en C-1 Hellraiser, og Schectern er en klar vinner i min bok, selv om Fenderen ikke er ille den heller (en '95 amerikaner med visse skjønnhetsfeil). Smaken er som baken, rævva.

C-1 Hellraiser har også EMG pickups, som Cubus over meg nevner, men dette bør ikke være avgjørende i valget ditt. Til syvende og sist kan ikke vi sitte her og stemme over hvilken gitar vi vil du skal kjøpe, her i forumet får du forslag og råd, så stikker du i en musikksjappe og tester hva du foretrekker å spille på.

Som førstegangskjøper i dag ville jeg ha kikket på det rimeligere segmentet til Schecter, bl.a. Omen- og Tempest-modellene. Har testet et par av dem, og jeg kunne helt klart ha valgt en av disse over flere av de dyrere modellene til f.eks. Ibanez uavhengig av pris. Men igjen må du bare prøve deg frem til du finner noe du liker til en pris lommeboken kan tåle.

Lenke til kommentar

Allsidig er en stor fordel, ettersom jeg bare har spilt i et halvt år. Vil gjerne utforske mer sjangre og andre ting før jeg går for en gitar som kun passer innenfor en sjanger eller er lite allsidig. Hva er forskjellene på Les Paul og Stratocaster? Har vurdert en Mayer gitar men de koster en del, regner isåfall med å bestille fra utlandet. For det blir vel billigere også siden man ikke trenger å tolle gitarer...?

Jeg kjøpte en nybegynnerpakker etter jeg hadde spilt et halvt år eller noe.

Nede kan du se en Les Paul (Høyre), og en Stratocaster (Venstre).

Hovedforskjellen på en les paul og en stratocaster, er vel først og fremst utseendet.

Les paul'er er laget av mahogny og Stratocaster'n er laget av lønn, tror jeg.

En les paul har vanligvis humbuckere, som er mikrofonene på gitaren. Kombinasjonen mellom mahogny og humbuckere gir en feit og brei lyd.

En stratocaster har vanligvis singelcoils, som er mikrofonene på gitaren. Singelcoils har tynnere lyd enn en les paul, men helt ærlig syntes jeg en Stratocaster har mer "sjel" i lyden sin.

Derfor ville jeg valgt en les paul, men singelcoils... neida, det var bare en spøk.

Hvis du skal bestille fra USA, må gitaren ikke koste mer enn 6000,- Ellers må du betale toll. (Som ligger rundt 25%) Jeg er ganske sikker på dette, men ikke 100%

Det er veldig mange forslag vi kan komme med, hvis du bare kan si et budsjett.

Håper jeg kunne hjelpe...

Hilsen: TO

post-214417-1273211994,3918_thumb.jpg

post-214417-1273212118,7847_thumb.jpg

Endret av TheOscana
Lenke til kommentar

Hammet kjører mye strat, guns er klart LP, men har ikke en lyd en strat ikke kan gjøre, og creed har jeg ikke særlig peil på. Alt i alt vil jeg si at en strat er mer allsidig. LP låter tjukt nesten uansett, så en strat vil jeg si er bedre å "vokse i" :)

Hammet kjører for det meste ESP, men jeg tenkte mest på vokalisten da...

Lenke til kommentar

Hammet kjører for det meste ESP, men jeg tenkte mest på vokalisten da...

ESP er jo strat-type, med kjipere pickups, imo.

Mye av forskjellen mellom LP og Strat ligger, som nevnt, i treverket. LP har mahogny med lønnetopp(de billigste har hel mahogny), noe som gir dem en mørk lyd. Strat er laget av ask eller or. Dette er lettere treverk med lysere tonale egenskaper.

Kom deg til en butikk og test det du liker best. Fender Classic Player er en feit serie du kan sjekke ut, med mye fint til ca 6000 kr! Bare pass på at du ikke kjøper en som er for tung, for det er kjipt å sitte igjen med :)

Endret av edge
Lenke til kommentar

Hvis du skal bestille fra USA, må gitaren ikke koste mer enn 6000,- Ellers må du betale toll. (Som ligger rundt 25%) Jeg er ganske sikker på dette, men ikke 100%

Dette stemmer ikke, hvis gitaren koster over 200 kroner så må du betale moms av pris og frakt. Det er ikke toll på musikkinstrumenter ifølge andre poster her på forumet, moms må du i de fleste tilfeller ut med(25%) da jeg tviler på at man finner en pent brukt Gibson til 199 norske kroner ;) (Og gjør man det så rop ut, høyt og lenge!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...