Andzel Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hei igjen . Jeg kjøpte for litt under 6 mnd night breaker lyspærer til min bil. For litt under en mnd siden så røyk lyspæren på venstre siden og nå for en uke siden røyk den på høyre siden. Var på Torshov for å spørre om reklamasjon på lyspæren og de sa det ikke fantes to års reklamasjon på lyspærer fordi de ikke er ment å vare i et år engang. De ringte sjefen og han som nevnte dette. Jeg har lest omkring og finner ingenting om at lyspærer faller utafor reklamasjon loven. De var relativ dyre noe omrking200-300 kroner også ryker de før det har gått et halvt år begge to synes jeg er dårlig kvalitet. Jeg fikk beskjed at jeg heller kunne kjøpe noe lyspærer til dyrere pris og de sa at jeg ikke hadde rett til reklamasjon på bil lyspærer ettersom det ikke finnes noe lov på lyspærer. Det som er morsomt var at selve sjefen byttet på venstre side gratis uten problem men nå gadd han ikke det i hele tatt. Han gjorde det pga han var snill. Hvem har rett? Torshov at det ikke finnes reklamasjon på lyspærer eller om det finnes reklamasjon på de? Håper på rask svar Lenke til kommentar
rocketmaster Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er mulig du har en litt dårlig sak her. (uten at jeg er 100 % sikker) I utgangspunktet gjelder jo kjøpsloven med 2 års garanti - og 5 år for varer som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. MEN: i forbindelse med blant annet bilkjøp som det også er garantier osv på er det noen unntak for såkalte slitedeler. f.eks. bremseklosser, bremseskiver, dekk +++ Jeg tipper lyspærene dine faller inn under slitedeler og det er neppe slik at du kan kreve å få nye pærer i dette tilfellet. (Jeg forstår det slik at dette ikke er Xenon - pærer som markedsføres med blant annet lang levetid og muligens burde holde mer enn et par måneder). Vanlige lyspærer har en Wolfram tråd som er følsom for blant annet vibrasjoner og det kan jo hende at f.eks. risting pga dårlig vei eller dårlig fastmontert lykt eller tilsvarende kan ha medvirket til den korte levetiden. Dette kan ikke selger lastes for. Du fikk jo en ny pære og kan jo prøve å kreve den andre skiftet en gang til med henvisning til dette, men du kan ende med å få regningen selv uansett. Et annet spørsmål er jo hvor mye tid man skal bruke på dette :-) Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Nå blander du garanti og reklamasjon Rocketmaster. Edit: Reklamasjonsrett = noe du i henhold til forbrukerkjøpsloven har rett på. Garanti = Noe som produsent gir deg men som du ikke rettsmessig har krav på. Hør med produsenten av pærene om de gir garanti på produktene sine. Endret 6. mai 2010 av Flodec Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) JEg har sendt dem en e-mail uansett så har man jo reklamasjons rett I Norge på alle varer som jeg veit om. Til og med en banan har to års reklamasjon så hvorfor ikke lyspærer? Har ikke gjort noe faenskap med de heller, har satt de inn i bilen og bare kjørt med de. Uansett uansett dårlig vist de lager en lyspære som bare skal vare under et halvt år.. Endret 6. mai 2010 av Andzel Lenke til kommentar
dagmann Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Du er innenfor den absolutte reklamasjonsfristen jf. fkjl §27. Det er det ikke tvil om. Problemet er her at det må foreligge en mangel for at du skal ha noe å reklamere på. Spørsmålet er om det foreligger en mangel i dette tilfellet. Altså - er det en mangel ved pæren at den slutter å virke etter 6 mnd? Du kan bytte ut pæra med en banan. Du har 2 år på å reklamere her også - men du vil ikke kunne gjøre gjeldende at det er en mangel at den råtnet etter 6 mnd. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg veit det da, men å lage en pære som varer under 6 mnd er for dårlig synes du ikke? Det er å stjele ifra kundene å si at disse pærene er gode når de faktisk ikke er. Skal heller på biltema å skaffe pærer der har jeg aldri hatt problem med reklamasjon og de pærene overlever i over et år i hvertfall. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Mye vil ha mer.... Skal heller på biltema å skaffe pærer der har jeg aldri hatt problem med reklamasjon og de pærene overlever i over et år i hvertfall. Reklamerer du virkelig på lyspærer du har hatt i over ett år så du kan få nye? Er ikke rart enkelte varer blir overpriset... Uten å være frekk så er jeg glad jeg ikke har deg som kunde skjønner jeg Lenke til kommentar
Alfrid Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 reklamasjon på en banan tror jeg ikke du får igjennom. Du kan jo kjøpe en banan og ta bilde av den vær dag i 2 år bare for morro skyld -for deretter å be butikken om en ny en.. tvilsomt til tema: bilhold er en løpende utgift, hva du har råd til er opptill pengepungen din. om du fikk begge til 400.-, er det omtrent 2 kr dagen i "pæreutgift". Du får også pærer på biltema til 30.- stk. valget er ditt Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 JEg har sendt dem en e-mail uansett så har man jo reklamasjons rett I Norge på alle varer som jeg veit om. Til og med en banan har to års reklamasjon så hvorfor ikke lyspærer? Nei, en banan har ikke reklamasjon på 2 år. La oss begynne med det (det følger ganske greit av forbrukerkjøpsloven §15-16, som definerer egenskapene til tingen og hva som vil da være en mangel). I denne saken er et viktig spørsmål forventet levealder på lyspæren. Hvor mange timer sier produsenten at pærene skal være? Et halvt år er over 4'000t, som gjerne er over levetiden til en del pærer. I tillegg er det slik at f.eks. glødepærene er veldig sensitive mot for høy spenning. Har du sjekket at bilen din ikke leverer flere volt enn hva lyspæren er laget for? Uansett uansett dårlig vist de lager en lyspære som bare skal vare under et halvt år.. 1) "hvis", ikke "vist" 2) Dersom produsenten opplyser at forventet levetid på pærene er X antall timer, og du har nærmet deg X, ser jeg ikke helt hvilke krav du skal kunne rette fram. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Har bare lat saken ligge, gidder ikke å bruke enorme krefer på dette. Fornøyd med de pærene jeg har kjøpt på bil tema . Takker uansett ^.^ Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Nå er ikke jeg noen ekspert på temaet, men vil kunne tro at pærer i bil vil gå lettere med dårlig elektrisk anlegg i bilen. Har du større svingninger i spenningen, vil ikke dette være noe produsenten av pærer kan forsikre deg imot. Når den ene går, går normalt den andre også en kort stund etter. Dette var i alle fall noe dem sa til meg sist jeg kjøpte pærer (selv om jeg endte med å kun kjøpe 1). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå