kiriee Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hei Er snart ferdig på IKT servicefag linja og håper på en lærlingplass. Skal på noen intervjuer snart. Det jeg er usikker på er hva jeg skal gjøre etter en eventuell lærlingplass? Jeg vet jeg vil drive med noe innenfor data, men det er så utrolig mye morsomt og spennende. Jeg vil lære alt! Skjønner jo at jeg ikke kan det og heller må prøve å sil ut det jeg ønsker mest. Sånn jeg ser det nå så tenker jeg å fullføre 2år med lærling og så studere noe videre. Føler ikke at den lærling utdanningen er tilstrekkelig for meg. Har søkt litt rundt og noe som virker tiltrekkende er Nettverk og IT-sikkerhet ved Noroff. Det eneste minuset med dette er kostnaden, 92k/per år er mye for en kar som meg. Selv føler jeg ikke at jeg kan noe spesielt eller merkverdig innenfor data. Kan "basic" eller hva jeg skal kalle det. Har alltid drevet med data, men aldri tatt meg tid eller hatt motivasjon til å bli skikkelig god på et spesielt området. Har laget filmer i flash, leket meg med nettsider, redigert filmer, spill diverse spill, leket meg såvidt med python og andre programmerings ting, men aldri gjort noe av det mer enn maks 1 måned, visse ting kun en helg. Nettverk og IT-sikkerhet er to ting som lyder veldig spennende og noe for meg, selv om jeg vet lite om det nå. It sikkerthet generelt, forebygge hacking, diverse nettverk og slike ting er vel kanskje det jeg helst vil drive med. Finnes det eventuelt noen lignende linjer eller studier? Noen tips til hvordan jeg letter kan finne ut hva som passer meg/hva jeg kan gjøre videre. Hvor går veien? Ble kanskje en litt rotet post, men hvis det er noe så spør. Så skal jeg svare så godt jeg kan. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Nettverk og IT-sikkerhet er to ting som lyder veldig spennende og noe for meg, selv om jeg vet lite om det nå. It sikkerthet generelt, forebygge hacking, diverse nettverk og slike ting er vel kanskje det jeg helst vil drive med. Finnes det eventuelt noen lignende linjer eller studier? Du skriver du er intressert i Nettverk og Sikkerhet. Ta å sjekk ut HIG hjemmeside. De tilbyr informasjonssikerhet Bachelor, master og PHD (doktor)' Ja, jeg går i lære den dag idag. Læreren min anbefalte meg å gå ut. Det blir lettere om du skal studere videre sa han, da får du knagger(erfaring) til å henge(koble) teorien til. Lenke til kommentar
kiriee Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Angående HiG. Nå vet ikke jeg helt hvordan det blir å søke meg inn på høgskole med kun 2 år med yrkesfagutdanning, men fleste stedene står det at opptakskravene er generell studiekompetanse + matte/fysikk etc. Matte er ikke min sterkeste side, gikk ut med 4 og ikke hatt matte i det hele tatt på VG2. Så ser ikke helt for meg hvordan det skal gå med 3 år uten matte. Men takker uansett for alle innspill. Hvis noen har erfaringer/kunnskap innen for nettverk/sikkerhet så er jeg veldig intressert i høre om det eller lese om det. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg er selv ferdig som lærling nå til sommeren og skal begynne å studere igjen. jeg skal faktisk selv gå på noroff nå. nettverk og it-sikkerhet...... så visst du vil kan du få vite litt hvordan jeg synes det er etterhvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå