Gå til innhold

Penger igjen når alt er betalt?

Anbefalte innlegg

Heisan!

Av ren nyskjerrighet lurte jeg på om hvor mye som er "vanlig" å sitte igjen med i måneden når alle utgifter er betalt, utenom mat. Selv er vi to voksne og to barn i familien. Vi voksne er i full jobb begge to. Etter at alt er betalt sitter vi igjen med ett sted mellom kr 12-15.000,-. Dette skal dekke eventuell mat, sparing og "luxusgreier".

Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med eventuell mat? De fleste trenger mat hver dag. Jeg ser på hvor mye jeg sparer. Det ligger på omtrent 5000 i snitt.

Så lenge man går noen tusen i "overskudd" kan man ta det med ro, og man behøver ikke frykte luksusfellen.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å si hva som er vanlig å sitte igjen med. Det som derimot er lettere er å si noe om hvor store kostnader det er vanlig for en familie på fire å ha. Da er

SIFO sitt budsjett et utgangspunkt. På den måten finner du ut hva dere, i en normalsituasjon, noenlunde skal ha av disponibel inntekt etter månedsslutt. Ikke glem å inkludere kostnader til bolig, bil, lån og sesongavhengige kostnader.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på, er hvordan systemet mener folk skal leve et verdig liv på en vanlig lønn.

Systemet vil ha det til at alle skal ta utdannelse, men hva vil skje hvis alle hadde tatt utdannelse. Fordelen med utdannelse er at det er lettere å renske ut ganske mange søknader for arbeidsgivere, her vil det alltid være konkurranse om å ha den beste CV'en å vise til og de med den dårligste må finne seg i å nøye seg med det smålige, uavhengig av at en som vasker toaletter har en like viktig jobb enn en som sitter med papirer. Lønnen viser status på yrke, ikke viktighet/dyktighet.

Men for de andre, som ikke har hatt mulighet til å ta en utdannelse, eller bare ikke har gjennomført det av alle mulige årsaker, hvordan mener dere at man skal leve på 12.000kr i måneden ved å jobbe man-fre i dagligvare/bensinstasjon? Ingen vil jo ansette de.

Husleie + strøm = 6000,- + 1000,- (+++)

Mobil/internett = 1000,- +++

Mat = 4000,- ++

Hva med transport, klær, sparing, underholdning/sosialt liv?

Noe er alvorlig feil når de aller fleste med mye penger ikke skaper noe av verdi for andre mennesker enn seg selv. Før folk ble grådige og slue kunne man fint jobbet uten utdannelse på en fabrikk, få lån til egen bolig og forsørge en hel familie på denne lønnen. I dag må du helst studere 5 år etter VGS og være 2 personer om dette for å få ting til å gå rundt. Monopol er ulovlig utenom staten, men hvilken familie i Norge er det som eier de største matvarekjedene f.eks? Hvorfor deler de ikke likt på alle ansatte, så alle kan leve et veldig godt liv. De er tross alt hele grunnen til at de på toppen kan sitte på ræva og sope inn millioner de egentlig ikke trenger. Mens her sitter SÅ mange nordmenn og aner ikke hvor de skal gjøre av seg eller få ting til å fungere.

Alle må jo se symptomene på at noe katastrofalt er i ferd med å skje når det gjelder økonomien.

Problemet er at kapitalismen er en drøm, for alle under den ene prosenten som eier alt og har alt. Kapitalismen juger om at alle kan bli rike, men det kan man desverre ikke, hvem hadde ellers hatt motivasjon til å utrette noe og gjøre noe, skape noe.

Enten må alle leve i middelklassen, eller så får det være som nå. De rike blir rikere og de fattige blir fattigere.

Få opp øya!

Livet for største prosentdelen av Norge handler kun om å jobbe, få lønningen etter hver måned og bare overleve. Er det riktig lønn for alt det harde strevet for de rike? Vi får overleve, de får leve som konger i gull og grønne skoger hvor himmelen alltid er blå.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig med deg, på et par punkter:

- Norge er et av de landene i verden som har minst forskjell mellom lønnen til en "ikke-utdannet" person og en høyt utdannet person.

Er det fornuftig at de som tar seg bryet med å gå "omveien" om lang utdannelse ikke skal bli belønnet for det? Man taper blant annet opptil flere år med arbeidsinntekt, i tillegg til eventuelt studielån.

Det er selvfølgelig unntak for folk som har hatt en fornuftig grunn til at det ble vanskelig å ta utdannelse, men de fleste har bare skikkelig dårlige unnskyldninger.

- Med den relativt lave forskjellen i lønn (som nevnt i første punkt), blir det dyrt å produsere i norge. Og det er stort sett industrier der andre kostnader er så høye at lønnsutgifter spiller en mindre rolle som kommer til å overleve her.

Man kan med stor sannsynlighet si at Norge vil leve av kunnskap i fremtiden, og den enkleste måten å få til det på, er utdannelse. Selvfølgelig er det nyttig å ha personer med kun erfaringsbasert kunnskap også, men da snakker jeg ikke om den almenne "samlebåndarbeideren".

Det vil si at hver enkelt må ta et ansvar for sin egen fremtid, og aller helst så tidlig som mulig. Men jeg la jo selv merke på V.G.S at mange led av beslutningsvegring.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Heisan!

Av ren nyskjerrighet lurte jeg på om hvor mye som er "vanlig" å sitte igjen med i måneden når alle utgifter er betalt, utenom mat. Selv er vi to voksne og to barn i familien. Vi voksne er i full jobb begge to. Etter at alt er betalt sitter vi igjen med ett sted mellom kr 12-15.000,-. Dette skal dekke eventuell mat, sparing og "luxusgreier".

Er dette normalt?

Alene ligger jeg på et sted mellom 9000-10000,- når alt er betalt. På svært gode måneder med mye helligdager eller overtid kan jeg ligge på så mye mer. Ca 8000-9000,- er nesten et minimum for min del, og føler ikke at jeg har særlig til luksusproblem.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på, er hvordan systemet mener folk skal leve et verdig liv på en vanlig lønn.

Systemet vil ha det til at alle skal ta utdannelse, men hva vil skje hvis alle hadde tatt utdannelse. Fordelen med utdannelse er at det er lettere å renske ut ganske mange søknader for arbeidsgivere, her vil det alltid være konkurranse om å ha den beste CV'en å vise til og de med den dårligste må finne seg i å nøye seg med det smålige, uavhengig av at en som vasker toaletter har en like viktig jobb enn en som sitter med papirer. Lønnen viser status på yrke, ikke viktighet/dyktighet.

Men for de andre, som ikke har hatt mulighet til å ta en utdannelse, eller bare ikke har gjennomført det av alle mulige årsaker, hvordan mener dere at man skal leve på 12.000kr i måneden ved å jobbe man-fre i dagligvare/bensinstasjon? Ingen vil jo ansette de.

Husleie + strøm = 6000,- + 1000,- (+++)

Mobil/internett = 1000,- +++

Mat = 4000,- ++

Hva med transport, klær, sparing, underholdning/sosialt liv?

Noe er alvorlig feil når de aller fleste med mye penger ikke skaper noe av verdi for andre mennesker enn seg selv. Før folk ble grådige og slue kunne man fint jobbet uten utdannelse på en fabrikk, få lån til egen bolig og forsørge en hel familie på denne lønnen. I dag må du helst studere 5 år etter VGS og være 2 personer om dette for å få ting til å gå rundt. Monopol er ulovlig utenom staten, men hvilken familie i Norge er det som eier de største matvarekjedene f.eks? Hvorfor deler de ikke likt på alle ansatte, så alle kan leve et veldig godt liv. De er tross alt hele grunnen til at de på toppen kan sitte på ræva og sope inn millioner de egentlig ikke trenger. Mens her sitter SÅ mange nordmenn og aner ikke hvor de skal gjøre av seg eller få ting til å fungere.

Alle må jo se symptomene på at noe katastrofalt er i ferd med å skje når det gjelder økonomien.

Problemet er at kapitalismen er en drøm, for alle under den ene prosenten som eier alt og har alt. Kapitalismen juger om at alle kan bli rike, men det kan man desverre ikke, hvem hadde ellers hatt motivasjon til å utrette noe og gjøre noe, skape noe.

Enten må alle leve i middelklassen, eller så får det være som nå. De rike blir rikere og de fattige blir fattigere.

Få opp øya!

Livet for største prosentdelen av Norge handler kun om å jobbe, få lønningen etter hver måned og bare overleve. Er det riktig lønn for alt det harde strevet for de rike? Vi får overleve, de får leve som konger i gull og grønne skoger hvor himmelen alltid er blå.

Flott skrevet!

Jeg synes det er skremmende at Gordon Gekkos utsagn i wall Street: "Greed is Good" - er det som teller i dag. Selv mener jeg at de viktigste tjenestene i samfunnet - som lærere, helsepersonale, fagarbeidere, ingeniører osv ikke verken blir belønnet eller får den respekten de burde hatt.

Dette har jo gjort at de flinkeste hodene i dag havner i finansbransjen - som til stor del handler om å lure til seg penger fra "vanlig" folk. Terra - bankene med sine strukturerte spareprodukter osv

Matvarer ja - starte kjeder, kjøpe opp butikker. Bli så stor og mektig at man kan diktere grossistene til å la seg selv få en mye større del av kaken - enn før. Resultatet er nedlegging av butikker (ihvertfall i byene rundt her) - styrtrike eiere, dyrere mat, dårligere utvalg, færre ansatte. Så kommer det merkelige - disse styrtrike eierne som ikke har skapt noe som helst annet enn en formue for seg selv - de vil bli omtalt som gründere, skapere av arbeidsplasser, samfunnets pilarer osv :ph34r:

Puh godt å få det ut :blush: :!:

Og til slutt - problemer vi har her hjemme - de blir ikke mindre på grunn av at det kan være verre i utlandet. Ellers er det vel mest de som har blitt styrtrike i Norge - som klager mest?

Lenke til kommentar

Det er så latterlig å si at rike folk ikke skaper verdier for andre enn seg selv.

Vi er avhengige av folk som tør å satse og starter selskaper som tjener mye penger. Disse skaper store mengder arbeidsplasser, både i bedriftene de skaper og i bedrifter rundt som tilbyr tjenester og varer til disse bedriftene. I feks matvarebransjen kan dette være håndverkere som bygger butikker. Ingeniører som utvikler datasystemer. Ansatte i butikkene og i resten av selskapet. Leverandører som igjen er avhengig av bønder, fiskere etc.

Disse bedriftene og også (de fleste) personene som driver de betaler store skatter og avgifter som vi er avhengige av for å kunne ha tjenester som helse og penger til de som ikke kan eller vil jobbe. Dette går også til GRATIS utdanning som alle kan velge å ta del i. Det problemet som nevnes med at "ikke alle kan ta utdanning, det er alltid noen som må ta de kjipe jobbene" finnes ikke. Det vil alltid være noen som tar valget å ikke utdanne seg, fordi de rett og slett ikke gidder, eller de har andre idealer i livet enn penger. Selv en ansatt på matbutikken kan leve greit i Norge.

Til deg som snakker om 12000 i mnd, tjener du selv dette ville jeg vurdert å skifte til en annen butikk. Gjennomsnittlig årslønn for en butikkmedarbeider er 284000. Dette er 26300 før skatt som gir ca 18000 utbetalt per mnd. Kjenner flere butikkansatte (ikke matbutikker) som tjener bedre enn dette.

Hvordan mener du matkjedene har ført til høyere pris? Mat har aldri vært så billig som etter de store matvarekjedene tok over. Er det dumt at ulønnsomme lokalbutikker legges ned? Nei! Ingen er tjent på dårlig effektivitiet i noen bransjer.

Lenke til kommentar

Det er så latterlig å si at rike folk ikke skaper verdier for andre enn seg selv.

Vi er avhengige av folk som tør å satse og starter selskaper som tjener mye penger. Disse skaper store mengder arbeidsplasser, både i bedriftene de skaper og i bedrifter rundt som tilbyr tjenester og varer til disse bedriftene. I feks matvarebransjen kan dette være håndverkere som bygger butikker. Ingeniører som utvikler datasystemer. Ansatte i butikkene og i resten av selskapet. Leverandører som igjen er avhengig av bønder, fiskere etc.

Disse bedriftene og også (de fleste) personene som driver de betaler store skatter og avgifter som vi er avhengige av for å kunne ha tjenester som helse og penger til de som ikke kan eller vil jobbe. Dette går også til GRATIS utdanning som alle kan velge å ta del i. Det problemet som nevnes med at "ikke alle kan ta utdanning, det er alltid noen som må ta de kjipe jobbene" finnes ikke. Det vil alltid være noen som tar valget å ikke utdanne seg, fordi de rett og slett ikke gidder, eller de har andre idealer i livet enn penger. Selv en ansatt på matbutikken kan leve greit i Norge.

Til deg som snakker om 12000 i mnd, tjener du selv dette ville jeg vurdert å skifte til en annen butikk. Gjennomsnittlig årslønn for en butikkmedarbeider er 284000. Dette er 26300 før skatt som gir ca 18000 utbetalt per mnd. Kjenner flere butikkansatte (ikke matbutikker) som tjener bedre enn dette.

Hvordan mener du matkjedene har ført til høyere pris? Mat har aldri vært så billig som etter de store matvarekjedene tok over. Er det dumt at ulønnsomme lokalbutikker legges ned? Nei! Ingen er tjent på dårlig effektivitiet i noen bransjer.

Å ta over noe som allerede eksisterer, skape monopol situasjon og bli et fordyrende ledd - er det effektivisering og skape arbeidsplasser??

Problemet er at det mange av disse personene tenker på først - det er personlig berikelse. Kun drevet av griskhet - de er ikke ute etter å skape noe samfunnsnyttig, blir det slik er det kun en bivirkning.

Intressant innlegg om hvordan ting har blitt:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1898547.ece

Det som er latterlig er at en naive personer går på svadaen fra en del samfunnstopper - hvor de forteller om hvor mye de og bedriften deres bidrar med skatter og arbeidsplasser :yes:

Når det gjelder matvarekjedene så kan det være verdt å lese dette:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1843768.ece

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Nei alt er nok ikke fryd og gammen, og detaljvarebransjen er kanskje mer kynisk enn jeg var klar over. Men det er fortsatt ikke noe negativt i tanken om å skape bedrifter og ha som mål å tjene penger.

Tilbake til Nicolas sin post om at det er umulig leve et verdig liv i Norge uten utdanning synes jeg er å dra det litt langt. Materielle luksusvarer som datamaskiner, flatskjermer og reiser for å nevne noe har blitt tilgjengelig for alle i stor grad grunnet "grũndere" som har bidratt til at prisene på slike varer har blitt presset til et veldig lavt nivå.

Etikken som ligger i bunn kan diskuteres; utkonkurrering, monopolvirksomhet og dårlige arbeidsforhold i lavkostland. Men det forandrer uansett ikke det faktum at resultatet har vært økt tilgjengelighet for alle samfunnslag her hjemme i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...