Pokey Skrevet 18. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2010 Mhm, det var "digg". De andre elvene hadde det ikke "digg", selv om de kanskje er så dårlige i nynorsk at de stryker. Spesialbehandling av ingen grunn er det, og det er sinnsykt urettferdig. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 18. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2010 Mhm, det var "digg". De andre elvene hadde det ikke "digg", selv om de kanskje er så dårlige i nynorsk at de stryker. Spesialbehandling av ingen grunn er det, og det er sinnsykt urettferdig. Neida, er bare du som er smålig. Vi hjelper folk med å løse problemer. Du har sagt at du ikke er missrundelig, men jeg synes du fremstår som en bortskjemt liten drittunge. Ja jeg vet det er personangrep, men det er pokker meg sant. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2010 Er det spesialbehandling at jeg som svensk ikke måtte ha nynorsk, eller er det rettferdig siden jeg måtte jobbe mer med å holde orden på to veldig like, men akk så forskjellige språk? Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 18. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2010 Hadde du eksamen? @Flin; Du sa nettopp at det var digg at dysleksien din lot deg slippe unna nynorsk på skolen, og du kaller meg bortskjemt? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2010 Hadde eksamen, men ikke i nynorsk, hadde også to bokmålstetnamner hvert år. Lenke til kommentar
Helnes Skrevet 18. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2010 Hadde nok ikke tatt livet av meg, men var digg å slippe nynorsken. Måtte ha alle timene, men fikk to bokmål eksamener i stede for en på nynorsk og en på bokmål. Shit, du er kul. Gratulerer Er jo sikkelig kult å bli behandlet som om du var utlending da! Enig med ArilC her, ja! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2010 Dei fleste har ikkje peiling på kva det er, men dei forstår somregel at kalkuli som likner på kalkulator heng samen. Faktisk så er dyskalkuli noe man i størst grad ser hos mennesker som har fått skader på spesielle områder i hjernen. Gjerne etter ulykker, men det er også til en viss grad arvelig. Det går i hovedsak ut på at man blander sammen matematiske symboler, altså slik som + og -. Mennesker med dyskalkuli kan gjerne gjøre det veldig bra i mer abstrakte former for matematikk, slik som geometri og liknende. Det som gjerne fører til problemene er vanskeligheter med å huske systemer, slik som matematiske symboler, multiplikasjonstabeller og formler. Mennesker med dyskalkuli har gjerne problemer med å visualisere de matematiske symbolene, på samme måte som mennesker med dyslkesi kan ha problemer med å visualisere bokstaver. For å ta et eksempel, så vil en person med dyskalkuli kunne oppfatte 5+6 som tallet 56, og ikke en matematisk regneoperasjon som gir svaret 11. Tenkte bare å nevne det, siden det faktisk kom opp. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2010 Er det spesialbehandling at jeg som svensk ikke måtte ha nynorsk, eller er det rettferdig siden jeg måtte jobbe mer med å holde orden på to veldig like, men akk så forskjellige språk? Det er spesialbehandlig, nettopp fordi at argumentet med å ha to skriftspråk er å holde liv i kulturarven. Enten du er innvandrer eller norsk, så skader det altså kulturarven at du ikke lærer deg nynorsk. Det er ikke mindre vanskelig for meg, som hadde 2 fremmedspråk å forholde meg til i tillegg til de to norske skriftspråkene. Selv så hadde jeg aldri skrevet eller lest et ord nynorsk, før det ble påtvunget meg gjennom skoleverket. Det er nemlig slik, at du som innvandrer har flyttet til Norge, det er ikke vi som har tvunget deg til å flytte hit - det er derfor på sin plass at du følger den samme opplæringen som andre i dette landet gjør, uten å slippe billig unna. Da dine papirer fra skolen, skal vise din skikkethet i den kunnskap det norske samfunnet forventer av deg, enten du er svensk, norsk, tyrkisk eller har dysleksi. Det er egentlig irrelevant om man har dysleksi i mine øyne, man skriver like dårlig uansett og i stillinger hvor det er meget viktig å uttrykke seg korrekt så er man altså uskikket. På samme måte som at jeg er uskikket til å tolke for innvandrere som kun snakker kinesisk. Jada, jeg vet at det norske systemet er slik at det gir innvandrere og dyslektikere et frikort i forhold til nynorsk, men jeg forbeholder meg retten til å mene at det nåværende systemet er feil og faller på sin egen urimelighet. Hadde jeg flyttet til Iran, så måtte jeg nok fint lære meg persisk, det skulle da bare mangle. Nå har det seg da slik at det er bestemt fra øverste hold i dette landet at vi skal ha to skriftsspråk i dette landet, det må ALLE forholde seg til, enten de er innvandrere eller ikke. Jeg suger i gym, men jeg slapp da ikke unna gym av den grunn? Å ikke ha noen karakter i et fag, sier vel egentlig bare at man er totalt uegnet innenfor fagområdet faget skal dekke, eller? 1 Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 19. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2010 Eksamen ble jo vanskliger for meg enn den var for andre, siden jeg sliter med å lese og skrive. Som asgt tidliger mener jeg ikke at man skal få fritak så lenge det ikke er veldig spesiele sitvasjoner, men jeg mener at man må halitt forståelse for folk med dysleksi da det ikke altid er like greit. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2010 Eksamen ble jo vanskliger for meg enn den var for andre, siden jeg sliter med å lese og skrive. Som asgt tidliger mener jeg ikke at man skal få fritak så lenge det ikke er veldig spesiele sitvasjoner, men jeg mener at man må halitt forståelse for folk med dysleksi da det ikke altid er like greit. Nei, det er faktisk ikke så greit, det er jeg fullstendig klar over. Det faktum at man har et syndrom som gjør at man ikke leser og skriver like godt som de uten dette syndromet - gjør ikke at man er bedre skikket til en oppgave som krever gode lese- og skriveferdigheter, eller er du uenig i det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå