Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor er dysleksi en unnskyldning?


Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste jeg får ut av dysleksien min på skolen er at jeg får bruke PC, og det er simpelt fordi at jeg ikke klarer å skrive for hånd, fordi hendene mine klarer ikke å holde følge med hodet mitt, så jeg hopper lett over mange ord og hele setninger hvis ikke jeg bruker en evighet på hver setning.

 

Eller, så har jeg det i signaturen min bare for å informere folk egentlig, på at det kan være feil her selv om jeg ofte retter det opp hvis jeg skulle finne noen feil.

 

Da tror jeg kanskje du har Visomotoriske Vansker kanskje :) men kan godt ta feil og :) don't shoot me if i'm wrong ;D

Lenke til kommentar

Ikke tolk dette på feil måte, men hvis du ikke vil bruke det som en unnskyldning er det ingen annen mulighet enn å lære deg å skrive skikkelig.

lære meg? joa du tror jeg vil skrive feil. Som sagt gjør jeg så godt jeg kan. Bedre kan det ikke bli uansett hvor mye jeg vil.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at du skrev feil med vilje, jeg bare sa at hvis man skylder på dysleksi for å skrive dårlig bruker man det som unnskyldning. Jeg tror du klarer å skrive mye bedre hvis du går inn for det. En av lærerne mine har dysleksi og skriver mye bedre enn mange av de andre lærerne.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke skriver feil med vilje hvordan kan jeg da skrive bedre? Leser over det jeg skriver inntil fler ganger, og for meg ser det riktig ut. Man lærer av feil så jeg har ikke noe i mot at folk sier ifra, men det er ikke noe morro å få beskjed om at du skriver feil når du har gjort så godt du klarer. Jeg går jo inn for å skrive best mullig. Jeg klarer rett og slett ikke bedre. Jeg bruker sikkert 4 ganger så lang tid på disse linje som du hadde brukt på 4 ganger så mye. Selvfølgelig kan man lære seg til å skrive bedre men det er en lang prosses. ord som starter på "p" eller "b" leser jeg ofte over flere ganger siden jeg sliter med å skille disse, samme for "å" og "ø". Selv om jeg har mine egene huske regler for å skille de bommer jeg innimellom forde. Dobbel konstant klarer jeg ikke å høre når jeg leser ordet. jeg må derfor huske om ordet skrives med dobbel konstant eller ikke, og det er ganske mange ord å huske, så det er det jegs liter mest med. Men om du har neon bra måter å trene seg opp er det bare å slenge ut, isteden for å skrive at det bare er å lære seg.

Lenke til kommentar

selv lider jeg av lett dysleksi. Jeg prøver jo så godt jeg kan men har store problemmer med dobbel konstant og blander ofte "p","b", og "å","ø". Stor bokstav i starten av en setning er også noe jeg sliter med, jeg ser heller ikke at jeg glemt stor bokstav i starten av setninger når jeg leser over. selv bruker jeg ikke dysleksi som noen unskylding men jeg synes ikke det er like morro å bli rettet på hele tiden.

 

Som kanskje er det beste poenget noen har kommet med her i tråden. Selv om man ikke kan bruke det som en unnskyldning er det heler ingen grunn til at andre skal være rasshøl om det. Er liten grunn til å lete etter ting man kan rakke ned på andre etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrivefeil er ikke noe man leter etter, det er noe som popper opp midt i setninger man leser og kan ofte ødelegge meningen med det man prøver å uttale. Derfor er det viktig å skrive korrekt, slik at man blir forstått.

 

Om jeg ikke skriver feil med vilje hvordan kan jeg da skrive bedre?

 

"Jeg spiller dårlig fotball, men gjør det ikke med vilje. Det betyr at jeg ikke kan bli bedre i fotball."

Øvelse gjør mester.

 

edit: Bedre formulering.

Endret av ArilC
Lenke til kommentar

Er svært få som skriver så dårlig at man ikke skjønner hva de mener, det argument må du lengre ut på landet med.

 

Du har rett i at øvelse gjør mester, men du mangler empati og forståelse for situasjonen som enkelte av oss befinner seg i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man leser da over det man skriver for å se etter skrivefeil, og at setningene er bra formulert. Det eksempelet ditt var jo bare teit egentlig. det å sammenlinge det å spille fotball og det å skrive for en som har dysleksi. prøv å bli en bra fotball spiller med si en kneskade da. for å side stille det litt mer.

 

Ja øvelse gjør mester. Men har man en diagnose dysleksi er det ikke bare bare å lære seg.

 

Tilstanden innebærer en svekkelse i hjernens evne til å omforme skrift som øynene oppfatter, til meningsfylt språk og motsatt omforme muntlig språk til skrift.
Vi har trosalt et handikap!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øvelse gjør mester, og om man sliter ekstra med ting bør man øve enda mer på det. Jeg skjønner at det er vanskeligere, men om man faktisk vil gjøre seg forstått bør man kunne skrive skikkelig. At noen skriver så dårlig at man ikke skjønner meningen med det personen skriver er sjeldent, ja, men dersom en person skriver veldig dårlig er det såpass slitsomt å lese at jeg like gjerne hopper over innlegget. Nå snakker jeg så dårlig at man bruker flere minutter pr. innlegg. Har sett flere som skriver slik her. Da er det for ille for å skrive på et diskusjonsforum og man bør virkelig lære seg bedre norsk.

 

Tilbake til den delen med eksamen; At dyslektiske får fritak fra norsk- og engelskeksamen er jo helt idiotisk. De mister grunnlag for karakterer på vitnemål, og dette er langt i fra rettferdig mot andre elever som faktisk gjennomfører eksamen, men blir slått på skoleinntak av dyslektiske elever som har høyere snitt fordi den andre eleven ble trukket ned p.g.a eksamen. Det blir som om en person i rullestol skal få spesialinntak til idrettsgymnas. Hva i huleste skal man på et idrettsgymnas om man ikke kan gå? Hva i huleste skal man på en skole hvis man ikke kan lese og skrive slik at folk forstår deg?

Endret av ArilC
Lenke til kommentar

Enig at det er idiotisk at de slipper eksamen. Men igjen er eksempelet ditt helt feil.Som du sier selv kan man lære seg å skrive bedre(dog er det veldig vansklig for noen av oss), så hvorfor skal ikke de med dysleksi få gå skole? Selv studerer jeg til bachelor. Det blir jo selsagt mye tynger for oss da vi har større problemer med å lese godt. Selv bruker jeg mye lyd. Jeg tar lyd opptak av forelesninger for å hjelpe meg selv. En som sitter i rullestol kan aldri trene seg opp til å gå og har derfor ingen ting på en idrettskole å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg mener selvfølgelig ikke at dyslektiske ikke skal gå på skole, jeg mener at hvis det virkelig er behov for fritak fra eksamen bør de ikke det.

 

Fram til tiende skal man ha lært seg å lese og skrive. Har man det, skal man ta eksamen. Har man ikke det har man ingenting på en videregående skole å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg mener selvfølgelig ikke at dyslektiske ikke skal gå på skole, jeg mener at hvis det virkelig er behov for fritak fra eksamen bør de ikke det.

 

Fram til tiende skal man ha lært seg å lese og skrive. Har man det, skal man ta eksamen. Har man ikke det har man ingenting på en videregående skole å gjøre.

 

viss du sammenligner skrive feilene til mange dyslektikere med å ikke kunne skrive og lese i det hele tatt, så syns jeg du skal se på Albert einstein, røkke og andre folk som har klart store ting, selv om de har dysleksi!

Tipper du bare er misunnelig på at de slipper.

 

dog. så syns jeg den gamle ordningen jeg gikk under funket kjempe. lengre tid på eksamen, digitale hjelpe midler og kun hoved mål, der den andre delen også måtte skrives på hovedmål.

Lenke til kommentar

viss du sammenligner skrive feilene til mange dyslektikere med å ikke kunne skrive og lese i det hele tatt, så syns jeg du skal se på Albert einstein, røkke og andre folk som har klart store ting, selv om de har dysleksi!

Tipper du bare er misunnelig på at de slipper.

 

Tror jeg bare limer inn det jeg sa igjen, slik at du kan lese skikkelig gjennom det og prøve å forstå hva jeg sa.

 

Fram til tiende skal man ha lært seg å lese og skrive. Har man det, skal man ta eksamen. Har man ikke det har man ingenting på en videregående skole å gjøre.

 

Jeg er forresten ikke misunnelig, jeg er provosert.

Lenke til kommentar

Jeg mener selvfølgelig ikke at dyslektiske ikke skal gå på skole, jeg mener at hvis det virkelig er behov for fritak fra eksamen bør de ikke det.

 

Fram til tiende skal man ha lært seg å lese og skrive. Har man det, skal man ta eksamen. Har man ikke det har man ingenting på en videregående skole å gjøre.

 

Den norske grunnskolen svikter mange der og ikke bare de som har dysleksi. Jeg husker godt hvor dårlige mine lærere var på dette punktet. Er en stor del av befolkningen som ikke kan skrive og lese godt nok. En mye større del enn det er dyslektikere.

 

Jeg hadde fritak på videregående. Slapp side mål. Så i følge deg så har jeg ingen ting på skolen å gjøre, men jeg studerer for tiden fysikk på NTNU, flink er jeg også. Jeg er også ganske sikker på at jeg er en hel del smartere enn deg. Så ved den logikken har heller ikke du noe på en skole å gjøre.

 

Nei, vær ikke så rask med å dømme alle nord og ned.

 

En ting til, man går på skolen for å lære. Skal du da nekte de som trenger det mest tilgang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som ikke kan lese og skrive til tiende har ingenting på en videregående skole å gjøre, rett og slett fordi de ikke kan få noen utdannelse der uten å kunne lese eller skrive. Det er det jeg har sagt, ferdig med det. Dere vrir og vender på alt jeg sier. Jeg sa aldri at du ikke hadde noe på skolen å gjøre fordi du fikk fritak, jeg sa at du ikke skulle fått fritak p.g.a dysleksi hvis du er i stand til å fullføre skolen og komme seg så langt som du har gjort nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at Flin ikke skulle hatt fritak p.g.a. at han studerer på NTNU nå? fordi han har klart å fullføre videregående? Det er ikke sikkert han hadde klart det om han ikke hadde fått fritak og da hadde han ikke vært hvor han er i dag. Selv så fulgte jeg vanlig norsk undervisning. Hadde ingen ekstra tid på eksamen, men skrev på pc (men det gjorde hele klassen så var ikke noe spesielt). Jeg fikk 2'er, hadde det ikke vært på pc hadde jeg nok strykket. Nå studerer jeg på HIST og får bra karakterer i de fleste fag.

Lenke til kommentar

Hvis du fikk en toer fortjente du en toer. Om du har dysleksi eller ei har ingenting å si. En prestasjon er en prestasjon. Kan du skrive, kan du skrive. Om du får fritak og bedre snitt p.g.a det er det urettferdig for alle de andre elevene. Jeg vet om mange som skriver helt elendig og som ikke har dysleksi. De må leve med to-ere på eksamener. Det er fordi de presterer til en to-er. Det gjør de med dysleksi og. Dere er ikke spesielle, dere skal ikke bli bedre behandlet.

 

@Flin; Det var et upresist metafor. Dersom man må ha bein for å navigere i andreetasje har ikke de med bein noe å gjøre i andreetasje, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...