Gå til innhold

Hvorfor er dysleksi en unnskyldning?

Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Ja det sitatet var jo ikke helt riktig.

Jeg ser ikke på "d e d" istedet for "det er det" som en skrivefeil en gang, og det har vertfall ikke noe med dysleksi som topic omhandler og gjøre.

Og det er faktisk ikke sånn at dyslektikere skriver "d e d" fordi de tror det er riktig rettskriving på norsk.

D og e osv. er noe man skriver bevist fordi det ikke kan missforståes og er enklere både og lese og skrive. Samt at det tar mindre tegn og skrive det. Noe som er praktisk slik som nå, når jeg skriver på en mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er faktisk ikke sånn at dyslektikere skriver "d e d" fordi de tror det er riktig rettskriving på norsk.

Det er derfor jeg mener at det er forskjell på de som har dysleksi og de som bare er late og hensynsløse.

D og e osv. er noe man skriver bevist fordi det ikke kan missforståes og er enklere både og lese og skrive.
Hele problemet er jo at det er mye vanskeligere å lese. Hvis ikke hadde jo saken vært grei.
Lenke til kommentar

det enkelte ikke forstår er det at, dyslektikere ofte ikke leser bokstav for bokstav, men ord for ord, altså de ser hele ordet noe som gjør at de ikke ser skrivefeilene.

Det er slik majoriteten av lesedyktige mennesker leser. Man ser ordet som en helhet og leser ikke ordet bokstav for bokstav, så hvem som har lurt deg her vet jeg ikke. Her kan du selv se denne effekten, dog på engelsk.

http://www.interesting-people.org/archives/interesting-people/200309/msg00130.html

Jeg har ingen problemer med å lese den teksten.

Det jeg lurer på er hvorfor folk er så opptatt av at folk skal skrive riktig.

Tror ikke jeg har kommet over et innlegg, der man ikke forstår hva folk vil fram til, det er bare å legge litt god vilje til.

Man er opptatt av rettskrivning fordi at vi har et språk, et felles språk som vi alle skal forstå. Da er det viktig med regler og at folk følger disse. Sammenlikn det litt med trafikkreglene, det har da vel ikke noe å si hvor fort man kjører og hvordan man oppfører seg i trafikken?

Et kjent eksempel, for å illustrere hvor viktig det er med korrekt skriftspråk er følgende:

Vent ikke, heng ham.

Vent, ikke heng ham.

Som du kanskje forstår(?), så kan skrivefeil få alvorlige konsekvenser. Det er derfor det er viktig å skrive så korrekt som mulig i alle sammenhenger, slik at man har et så korrekt språk som mulig - slik unngår man misforståelser.

Har fått med meg at for enkelte er d ekstremt viktig med rettskriving ord-deling , og .

Kan forstå at noen syns det er viktig og skrive riktig selv, men hvorfor bry seg med hvordan alle andre skriver så lenge man skjønner budskapet?

Det er viktig, nettopp fordi at det kan være veldig tungt å lese enkelte tekster som florerer av skrivefeil og feilaktig tegnsetting.

Så vidt jeg har forstått og lest meg til, så gjør "alle" det. Altså, at alle mennesker leser ordet i en helhet, og ikke bokstav for bokstav. Så det er vel ikke unnskyldning for å skrive feil? Uansett, er helt greit for meg at folk har det stående i signaturen sin at de er dyslektikere og jeg blir faktisk imponert over at en rekke personer her på forumet med dysleksi skriver så bra som dem gjør. :)

Du har helt rett og jeg har postet et eksempel på dette i denne posten. :)

Jeg blir også imponert over skriveferdighetene til mange dyslektikere på forumet, jeg blir like imponert over de latterlig dårlige skriveferdighetene til mange av de som ikke har dysleksi. Ofte er det helt håpløst å forstå hva budskapet er.

Lenke til kommentar

Forumet her har heldigvis en relativt høy standard når det kommer til gramatikk-ferdigheter. Ellers hadde jeg ikke vært her.

Tekster med mye skrivefeil ødelegger leseflyten helt. Leser man ganske kjapt, er man avhengig av at setningsform og grammatikk er riktig. Orddelingsfeil og dårlige formuleringer gjør at man må lese ting over en gang til for å forstå budskapet.

Jeg synes jeg skriver relativt godt. Men jeg leser over tekstene mine her, både en og to ganger, for at de skal fremstå som forståelig. Jeg kunne latt være, men da hadde jeg irritert noens leseflyt.

Jeg synes det er egoistisk å skrive sluvete. Og mange bruker dysleksi som unnskyldning, jeg vil tro at om man hadde prøvd litt hardere, så hadde det ikke problemet vært like stort som påstått. Det gjør noe med psyken når man sier til seg selv "jeg klarer ikke dette".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett og jeg har postet et eksempel på dette i denne posten. smile.gif

Jeg blir også imponert over skriveferdighetene til mange dyslektikere på forumet, jeg blir like imponert over de latterlig dårlige skriveferdighetene til mange av de som ikke har dysleksi. Ofte er det helt håpløst å forstå hva budskapet er.

Ja, er mange uten dysklesi som skriver latterlig dårlig.

Lenke til kommentar

Trur at mykje av grunnen til at ein del dyslexikarar skriver godt er på grunn av godt ordforråd.

Hender støtt og stadig at eg prøver å skrive eit ord mange gongar men utan å få det til å sjå rett ut. Då ender det stort sett opp med at eg bruker eit synonym som eg veit korleis det skal skrivast.

Har ikkje tall på kor mange gongar eg har stått å stanga ved ordet interesert, interressert, interresert, intresert, intressert og heller enda opp med å skrive 'opptatt av' i stadenfor.

Lenke til kommentar

Det er faktisk eit ganske interessant spørsmål.

Personleg fekk eg ein tilsvarande diagnose - berre i mattematiske kunnskaper. Dyskalkuli.

Men eg slepper då faen meg ikkje noko enklare unna av den grunn. Dei fleste har ikkje peiling på kva det er, men dei forstår somregel at kalkuli som likner på kalkulator heng samen. Eg har litt vanskeleg for å forstå korleis nokon kan ha dysleksi, men på same måte forstår dei færraste at eg har vanskeleg for å forstå matte. Men eg trur personleg at eg kunne blitt mykje betre om eg berre hadde brydd meg litt meir.

Er redd dysleksi blir ei sovepute. Iallefall for nokon.

Lenke til kommentar

Forumet her har heldigvis en relativt høy standard når det kommer til gramatikk-ferdigheter. Ellers hadde jeg ikke vært her.

Tekster med mye skrivefeil ødelegger leseflyten helt. Leser man ganske kjapt, er man avhengig av at setningsform og grammatikk er riktig. Orddelingsfeil og dårlige formuleringer gjør at man må lese ting over en gang til for å forstå budskapet.

Jeg synes jeg skriver relativt godt. Men jeg leser over tekstene mine her, både en og to ganger, for at de skal fremstå som forståelig. Jeg kunne latt være, men da hadde jeg irritert noens leseflyt.

Jeg synes det er egoistisk å skrive sluvete. Og mange bruker dysleksi som unnskyldning, jeg vil tro at om man hadde prøvd litt hardere, så hadde det ikke problemet vært like stort som påstått. Det gjør noe med psyken når man sier til seg selv "jeg klarer ikke dette".

Akkurat slik tenker jeg og. Orddelingsfeil skaper feil flyt når man leser, på samme måte som feil bruk av tegnsetting og stor bokstav. Se Hvor Ekkelt Det Er Å Lese Dette. Det er ihvertfall for meg tungvindt å lese setninger skrevet slik, på samme måte som "ord delings feil". To substantiv direkte etter hverandre blir som regel feil (med en del unntak selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Nå har vi blitt trekt opp i eksamen. Lærerene var veldig obs på at i år kom alle opp i eksamen. Det de mente å si var alle untatt de med dysleksi, som slipper unna skriftlig eksamen helt. Dette er jo idiotisk. Skal de ikke ha noe grunnlag for karakterer/vitnemål?

Lenke til kommentar

Nå har vi blitt trekt opp i eksamen. Lærerene var veldig obs på at i år kom alle opp i eksamen. Det de mente å si var alle untatt de med dysleksi, som slipper unna skriftlig eksamen helt. Dette er jo idiotisk. Skal de ikke ha noe grunnlag for karakterer/vitnemål?

i min tid så var det bare sånn at vi fikk ekstra tid, og måtte ta hoved mål når de andre hadde sidemål, type vi kom opp i Norsk så skrev de andre på bokmål og nynorsk, mens jeg 2 x bokmål

Lenke til kommentar

i min tid så var det bare sånn at vi fikk ekstra tid, og måtte ta hoved mål når de andre hadde sidemål, type vi kom opp i Norsk så skrev de andre på bokmål og nynorsk, mens jeg 2 x bokmål

Slik trodde jeg det var fortsatt, men de med dysleksi slipper tydeligvis helt unna nå til dags.

Lenke til kommentar

selv lider jeg av lett dysleksi. Jeg prøver jo så godt jeg kan men har store problemmer med dobbel konstant og blander ofte "p","b", og "å","ø". Stor bokstav i starten av en setning er også noe jeg sliter med, jeg ser heller ikke at jeg glemt stor bokstav i starten av setninger når jeg leser over. selv bruker jeg ikke dysleksi som noen unskylding men jeg synes ikke det er like morro å bli rettet på hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...