Skal kjøpe Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Håndskrift kommer til å dø ut ("snart") uansett. Endret 6. mai 2010 av Skal kjøpe Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Det er jo egentlig ganske stor sannsynlighet, da man skriver mye mindre enn før, og kommunikasjon foregår sjeldent på brev blant unge. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 det enkelte ikke forstår er det at, dyslektikere ofte ikke leser bokstav for bokstav, men ord for ord, altså de ser hele ordet noe som gjør at de ikke ser skrivefeilene. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Det jeg lurer på er hvorfor folk er så opptatt av at folk skal skrive riktig. Tror ikke jeg har kommet over et innlegg, der man ikke forstår hva folk vil fram til, det er bare å legge litt god vilje til. Har fått med meg at for enkelte er d ekstremt viktig med rettskriving ord-deling , og . Kan forstå at noen syns det er viktig og skrive riktig selv, men hvorfor bry seg med hvordan alle andre skriver så lenge man skjønner budskapet? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Det jeg lurer på er hvorfor folk er så opptatt av at folk skal skrive riktig. Tror ikke jeg har kommet over et innlegg, der man ikke forstår hva folk vil fram til, det er bare å legge litt god vilje til. Har fått med meg at for enkelte er d ekstremt viktig med rettskriving ord-deling , og . Kan forstå at noen syns det er viktig og skrive riktig selv, men hvorfor bry seg med hvordan alle andre skriver så lenge man skjønner budskapet? fordi enkelte liker og være vonde og vanskelige av natur, de klarer ikke og se sine egne feil, så de må rakke ned på andre! Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Var det ikke en undersøkelse, hvor man kom fram til at man kunne fjerne noen bokstaver, og likevel kunne man lese ordet/setningen like bra? Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Godt mulig det. Jeg leser vertfall alle mine setninger med skrivefeil uten problemer Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Det jeg lurer på er hvorfor folk er så opptatt av at folk skal skrive riktig. Tror ikke jeg har kommet over et innlegg, der man ikke forstår hva folk vil fram til, det er bare å legge litt god vilje til. Har fått med meg at for enkelte er d ekstremt viktig med rettskriving ord-deling , og . Kan forstå at noen syns det er viktig og skrive riktig selv, men hvorfor bry seg med hvordan alle andre skriver så lenge man skjønner budskapet? fordi enkelte liker og være vonde og vanskelige av natur, de klarer ikke og se sine egne feil, så de må rakke ned på andre! Det er ikke alltid en påpeker skrivefeil for å være en drittsekk, men fordi en er opptatt av å skrive korrekt og passe på at vi alle holder en bra standard, ellers kan ting fort bli latterlig og ingen skjønner hva noen skriver lenger. Jeg setter stor pris på at folk påpeker mine skrivefeil eller at jeg bruker feil ord for å beskrive noe. Nå har ikke jeg dysleksi, men selv da er det vell en ide å være klar over at om man skriver feil. Har riktignok en dyslektisk venn og han skriver faktisk bedre enn meg, etter min mening, når han tar seg sammen. Endret 6. mai 2010 av -Void- Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Det jeg lurer på er hvorfor folk er så opptatt av at folk skal skrive riktig. Tror ikke jeg har kommet over et innlegg, der man ikke forstår hva folk vil fram til, det er bare å legge litt god vilje til. Har fått med meg at for enkelte er d ekstremt viktig med rettskriving ord-deling , og . Kan forstå at noen syns det er viktig og skrive riktig selv, men hvorfor bry seg med hvordan alle andre skriver så lenge man skjønner budskapet? Hvis du er sint på en person, går du bort og slår ham i ansiktet? Nei, og hvorfor ikke? Han vil jo helt klart skjønne budskapet, og det er jo det viktigste, ikke sant? Hvis du skal kjøpe en brus, løper du inn i en butikk og remjer "gi meg bruuuus for faaaan, jeg MÅ ha det nå, jeg VIL ha Coooooola!" og dytter alle kundene i køen unna for å få betale først? Nei, og hvorfor ikke? Alle vil jo helt klart skjønne budskapet, og det er jo det viktigste, ikke sant? Nei, det viktigste er ikke at man skjønner budskapet. Det viktigste er at man opptrer hensynsfullt og ikke er en pest og en plage overfor sine medmennesker. Ved å skrive noenlunde riktig oppfører du deg hensynsfullt og høflig. ve Å sive såmn hær ær mann 1 Pest & 1 plabe, dæffår skamannke Jøre D! D ær Uhøfelig!!!!!111111 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Dette står jo i nettiketten til forumet: https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/#tid Enkelt og greit så er det ikke en unnskyldning slik men for å sippe daglige PM-meldinger om hvor dårlig en person skriver. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Det man skriver på et diskusjonsforum leses av hundrevis, kanskje tusenvis av mennesker. Hvis man skal fremføre et budskap foran en forsamling på flere hundre mennesker gjennom en tale, et dikt eller en sang, vil man som regel planlegge dette og øve seg slik at resultatet blir best mulig. Om man ikke legger flid i å gjøre det best mulig, risikerer man at en dårlig prestasjon tar fokus bort fra budskapet eller drar budskapet med seg "ned i møkka". Slik er det med skrivefeil også, iallefall for meg. En tekst full av skrivefeil blir tatt mindre seriøst enn en tekst der skribenten har gjort seg flid med rettskrivning og formuleringer. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Mulig det er slik for dere. Men jeg leser en tekst like seriøst uansett hvor mange skrivefeil det er. Og det og slå ned noen eller dytte folk unna er som du sier uhøflig. Men det finnes ikke noe uhøflig med å skrive feil. Man er uhøflig, og opptrer ikke hunnsynsfelt ovenfor medmennesker når man kommentere skrivefeilene til andre, ikke ta en budskap seriøst pga skrivefeil, eller absolutt ikke vil forstå et budskap pga skrivefeil. Men for all del. Det finnes mye rare mennesker der ute, men for meg blir d bare merkelig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Men det finnes ikke noe uhøflig med å skrive feil.Hvis man gjør det med vitende og vilje, så mener jeg at det er uhøflig. Alle vet at "det" ikke skrives som en enkelt "d". Hvis man likevel konsekvent skriver "d" istedenfor "det" fordi man "ikke gidder" å skrive ordentlig, da er man uhøflig, spesielt i en forumsituasjon der man gjerne ber andre brukere om hjelp. Du ønsker at helt fremmede mennesker skal bruke tida si for å hjelpe deg helt gratis, også gidder du ikke spørre ordentlig? Hvordan kan det ikke være uhøflig? Selvfølgelig er det ikke uhøflig med en glipp innimellom, det sier seg selv. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Man spør/diskuterer like høflig og ordentlig om man skriver "d" eller "det". Det er ikke noe vanskelig og forstå hva "d" betyr. Retter du på slike feil når noen bruker tiden sin på å hjelpe deg gratis, da skal jeg være enig i at det er uhøflig. Jeg forstår at du er opptatt av og skrive riktig. Og all respekt for det. Forstår bare ikke hvorfor folk som er opptatt av å skrive riktig selv, skal henge seg opp i alle andre sine skrivefeil. Jeg ser ikke på "d e d" istedet for "det er det" som en skrivefeil en gang, og det har vertfall ikke noe med dysleksi som topic omhandler og gjøre. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 det enkelte ikke forstår er det at, dyslektikere ofte ikke leser bokstav for bokstav, men ord for ord, altså de ser hele ordet noe som gjør at de ikke ser skrivefeilene. Så vidt jeg har forstått og lest meg til, så gjør "alle" det. Altså, at alle mennesker leser ordet i en helhet, og ikke bokstav for bokstav. Så det er vel ikke unnskyldning for å skrive feil? Uansett, er helt greit for meg at folk har det stående i signaturen sin at de er dyslektikere og jeg blir faktisk imponert over at en rekke personer her på forumet med dysleksi skriver så bra som dem gjør. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 det enkelte ikke forstår er det at, dyslektikere ofte ikke leser bokstav for bokstav, men ord for ord, altså de ser hele ordet noe som gjør at de ikke ser skrivefeilene. Det gjør alle personer, ikke bare de med dysleksi. Samfunnsfaglæreren min har dysleksi, og jeg har fortsatt til gode å se han skrive feil. Norsklæreren min derimot, har ikke det, og jeg pleier å sitte og rette skrivene vi får utdelt. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Den menneskelig hjerne leser en tekst ord for ord, ikke tegn for tegn. Tegnene kan bytte plass så lenge den første of den siste bokstaven er på riktig plass. Alle gjør det. Både med og uten dysleksi. EDIT: ArilC var litt for kjapp med å si dette Problemet er det att mennesker vil ha orden og gjøre ting så lett som mulig. Det blir liksom tungvindt å måtte gjette seg frem til hva en tekst handler om, da blir det klaging. Eksempel på dysleksi: "hai skal du bå da festen i nat" "Hei, skal du på festen i natt?" Fikk noe lignene fra en kamerat for noen fager siden. Det ER tungvindt å lese slik. Selv mener jeg att tung dysleksi er en unnskyldning, men lett/middels får man leve med. Endret 6. mai 2010 av Karmany1234 Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Er vel lov å skrive litt tungvindt i fylla/fest Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg forstår at du er opptatt av og skrive riktig. Og all respekt for det. Forstår bare ikke hvorfor folk som er opptatt av å skrive riktig selv, skal henge seg opp i alle andre sine skrivefeil.Det er fordi flyten i lesinga blir avbrutt når man kommer til en feil. Jeg ser ikke på "d e d" istedet for "det er det" som en skrivefeil en gang, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå