Gå til innhold

Hvorfor er dysleksi en unnskyldning?

Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei,

First of all; har ingenting imot folk med dysleksi, det er ikke dem sin feil.

Jeg har sett ganske mange steder, der enkelte med dysleksi på forumet her(og andre forum), med teksten i signaturen sin "Det er ikke min feil at jeg skriver feil, jeg har dysleksi". Da tenker jeg, jo, det er din feil. Om du vet at du skriver feil burde du faktisk installere en automatisk ordbok e.l, opera har innebygd, firefox kan du enkelt laste ned fra plugin-nettsiden.

Jeg ser at det blir brukt som en unnskyldning ganske mange steder. Hvorfor egentlig? Det er greit at dere stokker litt om på bokstaver og tall, det er ikke deres feil. Men iom. at reglene på forumet sier at man har faktisk ikke lov å påpeke skrivefeil, ser jeg ikke problemet?

Hva mener dere, er dysleksi en unnskyldning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen skrivefeil er "typisk dyslektiske". Andre feil er helt åpenbart bare fordi personen er lat og hensynsløs. De fleste som "bare" har dysleksi skriver langt mer forståelig enn de som er late og hensynsløse.

Hvis man vet at man skriver enorme mengder feil synes jeg man har et ansvar for å installere et retteprogram.

Lenke til kommentar

Har dette i min signatur rett og slett for at ingen skal henge seg opp i ein eller anna skrivefeil som av og til dukker opp i teksta mi.

Det er forsåvidt også ein stor forskjell på vanlige skrivefeil og typiske dyslexsi-feil. For eksempel kan ein dyslexikar fint finne på å bytte om på P og B bokstavane utan å ein gong merke det (sjølv ved gjennomlesning). "Då eg var bå sjøen med påt" kan være ei slik settning som av og til dukker opp.

Lenke til kommentar

Sk!ppy, dysleksi er ingen unnskyldning. Dysleksi er en diagnose, på folk som har lese- og skrivevansker. Jeg lurer på om du har en annen unnskyldning enn latskap ...

Nei, min "unnskyldning" er latskap, som ikke er noen unnskyldning. Men jeg har folk på skolen og andre steder jeg har sett, som bruker det som en direkte unnskyldning.

Lenke til kommentar

Ja antageligvis så er det av og til det, men det er også en diagnose. En kan tenke seg en med dysleksi lettere bare gir opp, for han har jo noe å skylde på. Realiteten er nok at en med dysleksi ikke bare kan skylde på sine medfødte hindringer.

Endret av -Void-
Lenke til kommentar

Sk!ppy, dysleksi er ingen unnskyldning. Dysleksi er en diagnose, på folk som har lese- og skrivevansker. Jeg lurer på om du har en annen unnskyldning enn latskap ...

Nei, min "unnskyldning" er latskap, som ikke er noen unnskyldning. Men jeg har folk på skolen og andre steder jeg har sett, som bruker det som en direkte unnskyldning.

Så du kritiserer faktisk folk som har en "feilkobling" i hjernen, som gjør at de faktisk enten ikke vil klare det du kritiserer dem for, eller i beste fall vil ha veldig store problemer med å klare det du kritiserer dem for - samtidig som at du selv ikke får det til og den eneste unnskyldningen du har, er at du ikke gidder? Vær vennlig å forklar meg poenget med denne tråden, for jeg har store problemer med å se hensikten.

Lenke til kommentar

Jeg kritiserer dem aldri, jeg lurer bare på hvorfor. Noen av de som har det i signaturen på forumet her skriver jo VELDIG bra, og jeg lurer da på hvorfor de har det i signaturen?

Årsaken er ganske enkelt at selv om mange av de som har dysleksi på forumet skriver veldig bra, så er det flere ganger at noe av det folk skriver blir en grøt som folk ikke forstår. Da kommer det gjerne syrlige kommentarer, når de så har "dyslektiker" i signaturen sin, så håper de kanskje at folk dropper de syrlige kommentarene sine og heller stiller spørsmål i en annen tone. Folk har ikke problemer med dyslektikere som gjør sitt beste, men late slubberter som ikke gidder å bry seg, og gjerne skriver på grautete SMS-språk, de får gjerne gjennomgå. :)

Lenke til kommentar

Jeg kritiserer dem aldri, jeg lurer bare på hvorfor. Noen av de som har det i signaturen på forumet her skriver jo VELDIG bra, og jeg lurer da på hvorfor de har det i signaturen?

Årsaken er ganske enkelt at selv om mange av de som har dysleksi på forumet skriver veldig bra, så er det flere ganger at noe av det folk skriver blir en grøt som folk ikke forstår. Da kommer det gjerne syrlige kommentarer, når de så har "dyslektiker" i signaturen sin, så håper de kanskje at folk dropper de syrlige kommentarene sine og heller stiller spørsmål i en annen tone. Folk har ikke problemer med dyslektikere som gjør sitt beste, men late slubberter som ikke gidder å bry seg, og gjerne skriver på grautete SMS-språk, de får gjerne gjennomgå. :)

Nå er jo dem som kritiserer folks skrivemåter meget spesielle. ;)

Lenke til kommentar

Eneste jeg får ut av dysleksien min på skolen er at jeg får bruke PC, og det er simpelt fordi at jeg ikke klarer å skrive for hånd, fordi hendene mine klarer ikke å holde følge med hodet mitt, så jeg hopper lett over mange ord og hele setninger hvis ikke jeg bruker en evighet på hver setning.

Eller, så har jeg det i signaturen min bare for å informere folk egentlig, på at det kan være feil her selv om jeg ofte retter det opp hvis jeg skulle finne noen feil.

Lenke til kommentar

Hei,

First of all; har ingenting imot folk med dysleksi, det er ikke dem sin feil.

Jeg har sett ganske mange steder, der enkelte med dysleksi på forumet her(og andre forum), med teksten i signaturen sin "Det er ikke min feil at jeg skriver feil, jeg har dysleksi". Da tenker jeg, jo, det er din feil. Om du vet at du skriver feil burde du faktisk installere en automatisk ordbok e.l, opera har innebygd, firefox kan du enkelt laste ned fra plugin-nettsiden.

Jeg ser at det blir brukt som en unnskyldning ganske mange steder. Hvorfor egentlig? Det er greit at dere stokker litt om på bokstaver og tall, det er ikke deres feil. Men iom. at reglene på forumet sier at man har faktisk ikke lov å påpeke skrivefeil, ser jeg ikke problemet?

Hva mener dere, er dysleksi en unnskyldning?

Jeg har dysleksi og jeg benytter det ikke som en unnskyldning. Det er ikke umulig å lære seg å skrive korrekt selv om man har dysleksi, unntatt kanskje i noen ekstrem tilfeller.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er noe som plager deg. Du skriver jo ganske stygt selv. Hva er din unnskylding?

Er ekstremt mange på nette som skriver så dårlig at jeg undrer meg på om de noen gang har lest en bok eller skrevet en stil. Problemet er nok ikke dysleksi, bare et ferdighets nivå hos den generelle befolkingen under tjue som er latterlig dårlig.

Lenke til kommentar

Eneste jeg får ut av dysleksien min på skolen er at jeg får bruke PC

Jeg må og bruke pc på skolen, fordi norsk-læreren klager over håndskriften min, og jeg får kramper i hånda når jeg skriver mye(1xa4 side+). Ironisk nok skrev hun det i boken min, "Du skriver uleselig, vi må prate om dette.", og jeg måtte gå opp til hun og spørre hva det stod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...