Simen1 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg skal lodde en plugg på kanten av et kretskort. Problemet er bare at de 12 kontaktene i pluggen sitter veldig tett. Kontaktene og mellomrommene tar til sammen bare 1,0 cm. Har dere noen tips til hvordan man kan få loddet noe så smått utover det å ha en veldig tynn spiss på loddebolten? Noen praktiske tips og triks for å unngå å lodde sammen flere av kontaktpunktene? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Loddeutstyret her på jobben inkluderer mikroskop. Er helt nødvendig ved lodding av små detaljer. Ellers bruker man bare fin spiss og tynt loddetinn, og en stødig hand. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Loddepasta/tinnpasta og varmluft? Jeg har *ingen* ide om hva denslags koster.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Loddeutstyret her på jobben inkluderer mikroskop. Er helt nødvendig ved lodding av små detaljer.Ellers bruker man bare fin spiss og tynt loddetinn, og en stødig hand. Jeg har et forstørrelseglass med stativ og holdeklemmer. Stødig hånd skal jeg klare å få til med litt mindre kaffe i mårra. Jeg har loddetinn som er ca 0,5 millimeter bredt. Kan sikkert banke det flatt dersom det ikke er tynt nok. Håper dette går. (Skal redde en mobiltelefon) Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) 0,5 mm er ganske tykt. Når jeg lodder på mobiltelefoner bruker jeg 0,2 mm og mikroskop som nevnt tidligere her. Sannsynligvis er også telefonen loddet med blyfritt tinn og trenger da en del høyere temperatur enn vanlig lodding for at tinnet skal smelte. Du har vel ikke tilgang på loddetinnpasta og varmluft tilfeldigvis?3 Edit: Du bør også være nøye med at ALT tinn er fjernet fra pad'ene på kretskortet før du skal lodde på den nye kontakten. Slurving her medfører at pluggen ikke blir montert plant på kretskortet. Fjerning av gammelt tinn gjør du med tynn (#2 f.eks) loddelisse. Endret 6. mai 2010 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Du har vel ikke tilgang på loddetinnpasta og varmluft tilfeldigvis? Nope, det har jeg ikke. Men jeg har tinnpumpe for å fjerne gammelt tinn. Jeg har bare gammelt blyloddetinn 0,5 mm. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Ikke bruk tinnpumpe, du kommer til å rive av pad'en på kretskortet med rekylen den lager. Loddelisse eller ingenting... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Tinn med mye rensefluss i vil du også få trøbbel med, da dette "oser utover" når tinnet smelter. Tror du må skaffe deg noe nytt og bedre utstyr. Den gamle loddebolten holder ikke til så fin lodding. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Kanskje du kan holde noe mellom kontaktene mens du lodder? Papir vil kanskje ta fyr men aluminiumsfolie skulle vel duge? Start i ene enden og jobb deg til andre mens du bruker folien både for å skille tinnet mellom beina og beskytte orådet du er ferdig med. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Takk for tipsene. Da skal jeg ligge langt unna tinnpumpa og gå til innkjøp av lisse og sjekke om de har tynnere loddetinn i samme slengen. Å kjøpe proff loddestasjon er ikke aktuelt. Da kan jeg heller leve med å erklære den 2 år gamle telefonen for død. Aluminiumsfolie tror jeg fungerer svært dårlig siden tinnet lett klistrer seg fast. Men kanskje noe teflon, treverk eller noe annet som tinnet ikke klistrer seg til? Tror dere f.eks en tannpirker på hver side kan hindre tinnet i å flyte over til nabopunktet? Til nød kan man vel bruke barberblad for å dele to loddepunkter som er loddet sammen, men det er vel ikke bra for holdbarheten. Jeg håper jo at telefonen skal vare minst et år til. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg har aldri prøvd med folie men jeg har ennå tilgode å oppleve at loddesøl fester seg til aluminium i sin alminnelighet. Regner med at oksidlaget hindrer vedheft men siden folie er blankt så kanskje overflatebehandlingen roter det til? Forresten, kom på noe akkuratnå, legg tinn på *undersiden* av kontakten først, sørg for at det ligger igjen en ørliten dråpe på hver pinne, nok tinn til å gi vedheft uten at det flyter utover. Tørk av loddebolten godt og smelt fast kontakten ved å legge bolten på oversiden av pinnene. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Nei, det er ikke å anbefale. Da vil ikke pad'ene på kretskortet bli renset av flusset som ligger i loddetinnet. Begge flatene som skal føyes sammen bør bli renset med fluss samtidig like før tinnet smelter for at det skal bli en god lodding. Metoden kan sikkert fungere, men er ikke etter boka. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Ikke legg tinn på undersiden. Du kan wette (legge på tinn og stryke av som på loddespissen) men å legge en 'dråpe' vil gjøre det vanskeligere å få loddet dingsen. 1. Se om du har kobber tråd. Tykk kobbertråd kan tvinnes rundt spissen og lage en ny tynnere tipp til bolten din. I nød kan annen tråd brukes, men prøv deg litt frem. Spissen er ikke like god som en ekte spiss, men... 2. Renhet. Vask og rens før lodding. Ingen urenheter. 3. 0.5mm tinn er brukbart, men du risikerer drukning. Bruk en skalpel til å dele tinnet i to. 4. Fest pluggen din slik at du ikke trenger bekymre deg for om den flytter seg frem til du får festet den med tinn. Jeg har brukt CA lim (lynlim) til tider... Hvis du hadde pasta så er dette glimrende. Jeg har alltid noen tuber stående i kjøleren 'just in case'. Du trenger bare plassere pastaen på pin og pad og så touche med spissen... Ord kan knapt beskrive hvor praktisk dette er! Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Jeg ser det blir nevnt tynn loddespiss og tinn her. Dette er ikke akkurt egnet for komponenter med liten avstand mellom beina. Man må i såfall være meget stødig på hånda å god tid. Loddepasta og varmluft er heller ikke noe god løsning, ettersom man da også trenger pastamaske for å unngå kortsluttingner. Det som er et rimelig kjent triks for å lodde slike ting er faktisk å benytte en litt stor spiss med litt skarpe kanter formet litt som et flatt skrujern. Så tar man først bare på loddetinn på alle bein om det kortslutter har ikke noe å si. Så til slutt bruk godt med flussmiddel å dra bort det ekstra loddetinnet fra beina med loddespissen. Flusmiddelet vil sørge for at tinnet fester seg til loddebolten og beinet og gjør at man rimelig enkelt får bort kortsluttinger. Flusmiddelet bør være såkalt "No Clean" om ikke må man vaske det bort etterpå meget godt ellers vil flussmiddelet gi kortsluttiniger, men "No Clean" fluss trenger man ikke å vaske bort. Jeg drev selv å loddet med tynn spiss på IC kretser med tette bein helt til jeg begynnte å jobbe som elektronikk utvikler hos et firma som også drev med produksjon. Der fant jeg virkelig ut hvor enkelt det kunne gjøres. Dette er en metode som benyttes enten man lager prototyper uten pastamaske eller når man skifter komponenter. Om du søker litt på nett vil du sikkert finne guider som beskriver det litt bedre enn meg. Endret 7. mai 2010 av jogamaster Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Denne guiden her kan være av nytte: http://www.curiousinventor.com/guides/Surface_Mount_Soldering/QFP Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Man trenger ikke nødvendigvis en veldig tynn spiss da man uansett bare drar loddetinnet over benene (flussmiddel og avloddelisse er hemmeligheten). Dette blir helt likt som SMD lodding. Her er en god turtorial på dette: http://www.youtube.com/watch?v=jlwoOetHAkU Og her ser du hva som skjer i detalj: http://www.youtube.com/watch?v=t06malVew40 Endret 9. mai 2010 av flesvik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Takk. Jeg tror jeg har alt klart nå bortsett fra flussmiddel. De hadde det hverken på Clas Ohlson eller Biltema. Hvor ellers i Tromsø tror dere jeg kan finne det? Finnes det noen kjerringråd-erstatninger fra vanlige husholdningsmidler? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Du kan jo alltids blande ut harpiks med isopropanol. Aner ikke om det funker, men flussmiddel inneholder mye harpiks hvertfall Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Det er sikkert en elektrofaglig skole/høyskole i området, ta turen innom labben der og spør om du kan låne litt. Er du heldig får du låne proff loddestasjon og alt du trenger også Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Takk. Jeg tror jeg har alt klart nå bortsett fra flussmiddel. De hadde det hverken på Clas Ohlson eller Biltema. Hvor ellers i Tromsø tror dere jeg kan finne det? Finnes det noen kjerringråd-erstatninger fra vanlige husholdningsmidler? De har det på elfa. https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=19744; Og etter min erfaring pleier elfa å levere/sende varene du bestiller ganske fort. Endret 10. mai 2010 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå