Gå til innhold

Deling av partisjon mellom windows 98 og redhat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du kan prøve å mounte den, f.eks: mount -t fat /dev/hda1 /mnt/windows

Er ikke sikker på om typen kalles 'fat', men du kan vel egentlig bare prøve, bare erstatt /dev/hda1 med hvor partisjonen er, og /mnt/windows er hvor du vil mounte den.

Prøv forøvrig 'man mount' for litt mer detaljerte instruksjoner.

Lenke til kommentar

eventuelt kan du vel bytte ut -t fat med -t vfat.... Vfat er iallefall fat32... Men det er mulig du kan bruke fat og vfat om en annen. Ønsker du at fat-HD'en skal mountes hver gang du starter opp linux'en må du legge det inn i /etc/fstab (og det finner du mye om her på forumet om du søker etter det...)

Lenke til kommentar

det du kunne gjort å det som jeg vet at du ikke kommer til å feile på er å gjøre det i fstab, den kan du redigere ved å logge inn som root og høyreklikke på fstab å rediger. der skriver du /mnt/hda1 /mnt/mappe/mappe ettellerannet defaults 0 0 så lagrer du denne å logger inn som vanlig bruker da, skal du få opp windows partisjonen din, der som jeg skrev mappe og ettellerannet kan du velge selv hva som skal stå, men du må lage mappe som heter f. eks Windows i /mnt katalogen før du begynner. hehe jeg lærte å mounte mine windows partisjoner av de på forumet her :oops: det som kanskje kan være lurt når du har mounta partisjonen(ene) er å lage en snarvei til disse som ligger på skrivebordet ditt, for da slipper du å gå igjennom så mye mapper når du skal finne windows filene dine.

denne måpen er iallefall den jeg gjorde det på.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det første du gjør er å åpne fila /etc/passwd. Her finner du ut av hvilken brukerid og hvilken gruppeid brukeren din tilhører...

Legg til denna på slutten av /etc/fstab (må redigeres som root):

/dev/hdxy <mappa du vil ha den i> vfat users,noexec,nodev,nosuid,uid=<brukerid>,gid=<gruppeid>,umask=002 0 0

Der x er diskbokstaven (a for master, b for slave) og y er partisjonsnummeret (primære part. fra 1-4, logiske part. fra 5-?)...

Da blir disken perfekt oppsatt i linux :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg gruppe-id i denne filen? Bruker-id, er det samme som brukernavn når jeg logger på? Jeg har prøvd å fjerne koden for gruppe-id, da jeg ikke fant ut hva gruppe-id var, men da stod det bare at /mnt/musikk (jeg kalte partisjonen musikk, det har vel ikke noe å si hva den heter?) ikke eksisterte og failed bak.

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg gruppe-id i denne filen? Bruker-id, er det samme som brukernavn når jeg logger på? Jeg har prøvd å fjerne koden for gruppe-id, da jeg ikke fant ut hva gruppe-id var, men da stod det bare at /mnt/musikk (jeg kalte partisjonen musikk, det har vel ikke noe å si hva den heter?) ikke eksisterte og failed bak.
Er ikke helt sikker, men tror da at det er noen tall, rett og slett....

Eller var det det som var noen tall? Eller er begge deler det? :D

Lenke til kommentar
Bruker- og gruppeid'en er tall (vanligvis tresifrede) som identifiserer brukeren/gruppa. F.eks har root brukerid'en 0 og gruppid'en 0, men brukeren marcel (på mitt system) har brukerid'en 500 og gruppeid'en 100.

MarcelSB

sånn var det, jah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...