Gå til innhold

Nettverkskabler ftp, utp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

FTP er ikke det file transfer protocol da? men det er en type kabel som heter utp kabel... la 50m med slik nevnte kabel her omdagen over gårdsplassen til naboen -> switch og det funka. Sørg for å sette på rett par mot par i rj 45 da... Men 25m er helt kurrant.

Lykke til :)

mvh knutern_

Lenke til kommentar

Det heter STP kabel tror jeg, Shielded-Twisted-Pair...?

Uansett, forskjellen er at STP har et beskyttende lag rundt kablene så de ikke skal bli så påvirket av magnetfelt rundt om kring, da de kan føre til at du får tapte pakker og dermed større belastning på nettet da pakkene må sendes flere ganger.

Like greit å kjøpe det med en gang, hender fort at man drar til litt større lan...

Lenke til kommentar

I en nettverks kabel går det 8 ledninger.

disse er surra sammen. Forskjellen på FTP og UTP er

at FTP har en folie rundt, akkurat som kablen er pakka inn i aluminiums folie, utenpå der igjen er det en strømpe av et eller annet metall så den vanlig isolering.

UTP har bare de 8 ledningene og isolering utenpå.

UTP: Ikke skjermet

FTP: Skjermet

Hvis du vil lære litt om dette anbefaler jeg deg å se på denne siden:

http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/

Lenke til kommentar
Bakdelen med STP er at den er vanskeligere å legge (mindre elastisk). UTP vil nok dekke dine behov.. STP er veldig sjeldent brukt..

Dette stemmer nok ikke helt. De nye STP kablene er vel så elastiske som UTP og det er bare flere og flere som bruker STP pga. magnetfelt, WLAN, store nettverk og ikke minst det at prisen har blitt mye bedre.

Kjører selv kun STP.

Lenke til kommentar
hvilken skole går du på a spirrevipp? bor ikke langt unna lørenskog sjæl jeg...

Skole? Nei, det er nok mange år siden... :D

Mener jeg leste et sted at skjermede kabler var null vits med mindre NIC også var skjermet, er jeg helt på bærtur?

Det tror jeg nok ikke stemmer. Dette med STP er nettopp pga. støykilder, avlytting o.l. Skjermkortet sitter jo inne i kassen og trenger vel ingen annen skjerming. Jeg har i hvert fall aldri hørt om skjermede nettverkskort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Faktisk ikke!

Men det kommer helt ann på hva kabelen skal brukes til.

I en server/main switch tilfelle, hvor det fks er strukket en kabel fra ene enden av kontoret til den andre for å koble på en ekstern switch i dette området. Kan det være en fordel med STP kabel. Men ytterst få kobler på switcher på utsiden av serverrommet.

UTP (Kat5) er godkjent for 300 Meter. Så sant det ikke er ekstreme støyende komponenter på veien. Det kan fks være radiomaster og relay statjoner. Men det kan også være nok at en veteran bil kjører forbi, men på den andre siden. Det er som regel nok til å wipe ut til og med vanlige TV signaler (ikke parabol). (Forutsetning at veteranbilen har uskjerma tennplugg ledninger)

Edit:

Må bare legge til at på kontoret jeg jobber på før hadde vi minst 200 strekk på over 100-150 meter, uten noen som helst form for data tap på disse strekkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...