Gå til innhold

Skal kjøpe første speilrefleks, trolig D5000. Kjøpe fra USA? Og tips til ekstra objektiv?

Anbefalte innlegg

Det kommer sikkert tråder som dette hele tiden, men jeg fant ingen svar som passet det jeg lurte på. Så håper dere bærer over med meg om dette er en av tusen helt like.

Jeg skal kjøpe speilreflekskamera for første gang. Valget stod mellom Nikon D90 og D5000, men valget falt til slutt på D5000 pga pris. Satser på å heller kjøpe tilleggsutstyr for resten av budsjettet.

Om en måneds tid skal jeg besøke en slektning i USA, og har funnet en pris på hus + 18-55mm VR til 700 dollar, (i underkant av 4300,- inkl.frakt) eller kun hus til 600. Det er fra onecall.com, som etter et kjapt google-søk ser ut til å ha et godt rykte . I Norge kan jeg få den samme pakken for rett under 5000,- Det er med andre ord ikke voldsomme penger å spare, og jeg har liten erfaring med å kjøpe slike ting i utlandet. Så spørsmålet er om det er verdt det?

Så lurer jeg på om noen har gode tips til objektiv å supplere med. Jeg har liten erfaring med fotografering fra før, men har lyst til å bruke litt tid på å lære og øve.

Håper noen har gode tips!

Endret av inathegreat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp i Norge. Du sparer bare noen hundrelapper og kaster samtidig fra deg gode garantiordninger.

Akkurat nå har jo også Japan åpningstilbud i Oslo på 3.990 for D5000 m/18-55, så hvis du bor her, stikk ned dit da vel...

Lenke til kommentar

Garantien er nå så, men er du villig til å si fra deg 5års reklamasjonsrett for 700 kroner?

Jeg ville aldri ha kjøpt et elektronisk produkt som et kamera i utlandet da du står mer eller mindre uten rettigheter sammenlignet med Norske rettigheter, samt at det er en smule upraktisk å måtte sende en vare tilbake til USA for eventuell garanti sak om forhandleren krever at det skal gå via dem i stedet for produsent.

Lenke til kommentar

Samme som sagt over her. Norske forbrukerrettigheter er fantastiske, og tenker du på porto til USA for en sporbar pakke, ligger den på 498kr for en bitteliten eske. Så er det noe som helst galt med kameraet, ryker vinnigna meget lett opp i spinninga...

Legg på 5 års reklamasjonsrett og generelt god service i Norge, er det overhodet ingen tvil om hvor du burde kjøpe.

Barberblader til Gillettehøvler derimot, DET burde du kjøpe der borte... Handler du i rett butikk der, sparer du lett 60-70%

Lenke til kommentar

Gode poeng, og jeg er i grunn enig. Satser nok på å kjøpe det hjemme da, og så ev. tilleggsutstyr der hvis jeg finner ut at det er billigere. Eller kanskje det bare blir barberhøvler.

Er det noe jeg som nybegynner kommer til å savne hvis jeg velger D5000 foran D90?

Lenke til kommentar

Gode poeng, og jeg er i grunn enig. Satser nok på å kjøpe det hjemme da, og så ev. tilleggsutstyr der hvis jeg finner ut at det er billigere. Eller kanskje det bare blir barberhøvler.

Er det noe jeg som nybegynner kommer til å savne hvis jeg velger D5000 foran D90?

Kan legge til at Nikon ikke har verdensgaranti på hus, så det er bedre å evt kjøpe optikk hvis du skal over dammen senere. Så kjøp i det minste kamera her!

Bra tips om åpningstilbudet hos JapanPhoto. Anbefaler å kjøpe med et godt fastobjektiv, som f.eks AF-S 35mm 1.8G, til ca 1600 kr. Da får du virkelig sett mulighetene, og kan kontrollere dybdeskarpheten mye bedre. Prøv A-programmet og blender 2.8, gir flott dybdevirkning. Kit-objektivet har ikke slik mulighet, men er fint utgangspunkt for å se hvilke brennvidder du liker.

D5000 er et flott begynnerhus, mye bedre enn D3000, samme sensor som D90 men litt færre direkte instillinger. Men den har jo vippbar skjerm som D90 ikke har.

De dyrere husene har flere funksjoner direkte, og som regel to kommandohjul.

Du klarer deg lenge med ett, du kommer sikkert til å bruke P, A og S mest i starten, og da bruker du bare ett hjul uansett.

Og mellomlegget bruker du til objektivet nevnt over.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp! Hadde jeg vært i Oslo skulle jeg dratt rett på JapanPhoto, men da går de lappene jeg ville ha spart bort i reise. Var innom JP butikken her i byen i dag for å kikke en gang til, og ble litt i tvil. Jeg er ikke overbegeistret for hvordan D5000 er å holde. Det er litt lite, synes grepet blir litt dårlig. Men det kan hende det er en vanesak :)

Forresten var prisforskjellene i Norge og USA mye mindre på D5000 enn D90. Gjorde et søk til, og forskjellen på d90 er helt oppe i 2000,- Men man får jo ikke bedre forbrukerrettigheter av den grunn.

Endret av inathegreat
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er fornøyd med D5000 grepet ville jeg anbefale deg og teste D90,er et mye bedre grep.

Du vil nok tilpasse deg D5000,men hvis du har som intensjon å lære deg fotografering vil du på sikt bli mer fornøyd med et D90 hus.

Og en god fotobok pluss mange spørsmål her på forumet vil hjelpe deg langt på vei :)

Finnes også mange fine guider og innlegg her på forumet,men de kommer vi tilbake til når du har fått kamera i hus og lekte deg litt med det.

Og forresten,velkommen til forumet :thumbup:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for det! Gleder meg stort til å begynne, skulle bare ønske jeg greide å bestemme meg. Nå har jeg begynt å spekulere litt på Canon også :whistle: Kunne veldig gjerne tenkt meg D90, men tror det blir litt i dyreste laget, dessverre.

Lenke til kommentar

Smell til å kjøp deg ett Canon 50D om du vil ha ett større hus som er bedre å holde i. Ellers var jeg inne å tafset på Olympus sitt 450 kamera, (3000 kroner på elprice) syns ikke det var utrivelig for å være så lite. Hvilket merke man handler spiller igrunn ingen rolle.

Men ikke handle på elprice om du ikke veit hva du skal ha, de veit ikke opp ned på ett kamera :)

Endret av fluefiskern
Lenke til kommentar

Det er ingenting du kan gjøre med et D90 som du ikke kan gjøre med D5000. Så utviklingsmessig som fotograf er det ikke noe som skiller de to kameraene. Og teknisk sett bruker de samme bildebrikke, så det er også likt.

Det som skiller de er litt på utformingen/størrelsen på huset samt noe på tilgjengeligheten i menysystemene/knappene.

Velg det du liker å holde i hånda.

Jeg har selv gått ned fra et litt større hus (D100) til D5000 på grunn av størrelsen i tillegg til at 5000 er et meget godt kamera som dekker de aller fleste fotografiske behov.

(Og det gjelder jo også for D90. Og til en viss grad også Canon...hehe)

Lenke til kommentar

Det er ingenting du kan gjøre med et D90 som du ikke kan gjøre med D5000. Så utviklingsmessig som fotograf er det ikke noe som skiller de to kameraene.

Er jo en bitteliten forskjell da,D90 har innebygget fokusmotor noe som gir et større objektivspekter,for å ikke snakke om alle knapper og bryterne som Nikon glemte om montere på D5000 :)

(Og det gjelder jo også for D90. Og til en viss grad også Canon...hehe)

Disser du Canon,så disser jeg D5000 :p

Lenke til kommentar

A500 / A550 er jo verdt å ta en titt på. Kommer godt ut på tester, og for en nybegynner nok det å faktisk kunne ta bildet via liveview skjermen helt sikkert være verdt en god del.

Her en test av disse. Testen har sine mangler (veldig mange faktisk) men gir et greit intrykk Blandt annet så er Canon sin linse her ikke kit. Denne koster nesten like mye som A500 alene (http://www.japanphoto.no/product/objektiv/canon/canon-ef-s-17-85mm-f-4-5-6-is-usm/)

http://www.ephotozin...lpha-A500-12561

Litt morsomt at A500 slår D90 på støy på denne testen. D90 skal vel være slagskipet innafor støy om jeg har skjønt Nikon rett. Sony er klart billigst, eneste med KITlinsen, og vinner likevel på ISO og skarphet. Så klager han over utbrenthet i skyene, uten å bruke DRO/HDR som ble lagd for slike situasjoner.

Linsen som følger med Sony' kameraet er mest sannsynlig den beste kitlinsen i budsjettklassen, samt at du får hvis du velger 550 den beste skjermen på markedet idag. To bildebrikker gjør det å ta bilder via skjermen til en lek, noe som er gull verdt da du slipper å legge deg ned på bakken for å f. eks ta fine dyrebilder.

Her inne er det aldri snakk om alpha, litt rart i grunn. Går jeg på /p/ f.eks så er Sony klart inne som et respektabelt merke.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Bare diss D5000 du. Jeg har hatt det noen uker nå og det funker over all forventning. Jeg har fotografert i drøye 30 år, de siste 10 med digital SLR (D100). Bare for å fortelle at jeg ikke er helt nybegynner...

Jada, Nikon har satset på en litt annen tilnærming på D5000 til funksjoner gjennom menysystemet kontra direkte via knapper. Akkurat dette punktet taler til D90 sin fordel. Men savner jeg det til normal bruk...nope...

Og alles kjære Ken Rockwell har jo også en viss forkjærlighet for D5000...

http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

:)

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått ned fra et litt større hus (D100) til D5000 på grunn av størrelsen i tillegg til at 5000 er et meget godt kamera som dekker de aller fleste fotografiske behov.

Du er ikke den eneste som foretrekker små hus. Jeg har nå en Olympus E-620 som mitt hovedhus; nettop p.g.a kompakt størrelse. Den har også en annen fordel, som også D5000 har, utvippbar skjerm. Genialt sammen med liveview.

Lenke til kommentar

Igjen, takk for gode tips! Har brukt en del dager på å tenke og teste nå. Hadde jeg bare likt D5000 hadde jeg nok kjøpt det (det passet best økonomisk), men etter å ha prøvd det tre ganger, og fortsatt ikke likte å holde det i det hele tatt, slo jeg til på et D90 m/18-105. Gleder meg som en liten unge til å teste, venter bare på at batteriet skal bli ferdigladet :) Hurra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...