Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag eksamen, VG1401 som privatist. Hjelp pls


Anbefalte innlegg

Da er første del av naturfageksamen ferdig. Jeg mener at jeg hadde 24 av 30 rett etter en sjekk. Gir dette 4 eller 5, må vel gi en av de?

 

Det var et spørsmål der som var ekstremt vanskelig, et barn med foreldre med blodtypen AB og 0, hvilken blodtype kan barnet IKKE få? 

 

Svar 1: R+  2: R-  3: A  4: AB  5: B?

 

Først R+ og -  står det NADA om i læreboken, absolutt ingenting. AB er dominant, og da skal barnet få AB. Hvorfor kan han ikke få en av A eller B? Jeg tok ellemelle metoden her og havnet på B. Om dette er rett havner jeg nok på 25 og det er kanskje en 5'er? 

 

Så lurer jeg på hvordan del 2 av eksamen fungerer. Skal jeg ha med meg et hefte for hvert kapittel, så jeg er klar for hvilket som helst foredrag jeg måtte kunne gi? Eller skal jeg ta alt fra scratch? Og denne praktiske delen? Hvordan fungerer den?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett svar er alternativ 4: AB

Siden foreldrene har AB og 0 så kan barna enten få A eller B. R- og R+ er et annet blodtypesystem (R=rhesus) som er uavhengig av AB0 systemet.

 

25 av 30 bør normalt holde til en 5'er.

Lenke til kommentar

Vi kan vel ikke vite hva DU kommer opp i?

 

Men det foregår mest sannsynelig noe som dette. Du kommer inn, møter sensor og faglærer, og da regner jeg med du har fått ett tema som du skal forklare for de, enten om det er 48 timer før, eller 1time(?) før. Si det du skal si, og sitter du fast, er de fleste faglærere kjappe med å spørre og dra deg igang igjen.

 

Regner med at dette også gjelder som privatist. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...