Smooth Ceiling Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Oppdatering, 11. Mai 2010: Ved sjekk av kvittering på ordre ved Dustin Home så jeg at opprinnelig PSU (Fractal Design Newton R2 650W) ikke er på lager før 28. Juni, så jeg sendte beskjed med ønske om å bytte til Corsair HX 750W, som koster ca 400 Kr mer. Må kaste Windows 7 Ultimate Retail boksen i søpla, da QXL-selgeren sendte meg et eks. med blokkert lisens. Jeg får pengene tilbake fra Payex, og har bestilt Home Premium ved Dustin. Utgifter til nytt headset og 2.1 høyttalere er ikke tatt med i beregningen (ca 2 000 Kr.), da hovedprioritet er å bygge nytt system. Prisene er ved bestilling. Prosjekt stillegående og kraftig PC for 15-16K ---------------------------------------------------------- Budsjett: 15 000 Kr +/- 1 000 Kr. Skal overklokkes? Ja, før eller senere. AMD eller Intel: Jeg valgte Intel, og har basert oppsettet på det. Hovedkort: Har SATA 6 og USB 3. Bra lydkort og velegnet for OC. God plass for CPU-kjøler. Minne: Oppgraderer evt. til noe med lavere latency ved fremtidig behov. Hvorfor ikke SSD? Venter på neste gen. SSD fra Intel, har ny WDC Blue 500GB. Skjerm: Etter hva jeg har lest, er dette noe av det beste i prisklassen. Kabinett: Lav pris, solid og støydempet. Mye skryt i tester, plass for Radeon 5870. PSU: (Oppdatert) Corsair HX 750W gir mer headroom for overklokking. CPU: Marginal prisdifferanse mellom i920 og i930, samt at i930 OC bedre, ifølge mange. CPU-kjøler: High-end luftkjøler. Stillegående vifter, som evt. erstattes med Nexus 120. GPU: HD5870 Vapor-X OC har markedets minst støyende kjøling. Fabrikk-OC til 870MHz. Bestilt ved Dustin Home: Hovedkort: ASUS P6X58D-E X58 S-1366 ATX - 1 769 kr CPU: Intel Core i7 930 - 2 225 kr CPU-kjøler: NOCTUA NH-D14 - 679 kr PSU: Corsair HX 750W ATX 12V 2.2 /EPS12V - 1 089 kr DVD-rw: Samsung SH-S223B - 169 kr Kabinett: Fractal Design Define R2 - 639 kr Skjerm: NEC Multisync EA231WMI 23" Wide Black - 2 989 kr Minne: CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 - 1 469 kr Beskyttelse: Deltaco ESD armbånd - 49 kr WLAN: Edimax EW-7728In (PCI, 3 antenner, W7 kompatibelt) - 289 Kr Tastatur/mus: Microsoft Wireless Laser Desktop 600 V2 - 159 Kr OS: Windows Home Premium 64-bit OEM - 839 Kr Totalt inkl. frakt: (ca) 12 400 Kr. Bestilt ved Pixmania: GPU: ATI Radeon HD5870 Vapor-X OC (870MHz) - 2 999 kr. Totalt inkl. moms og frakt: 3 109 Kr. Sammenlagt for alt: ca 15 500 Kr. Bruksområde: spill som Armed Assault II, FS X, Fallout 3, GTA IV, Mass Effect, Bio Shock. Bildebehandling (bl.a. DSLR råfiler), web design og 3D modellering. Endret 11. mai 2010 av Sugarbeats Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Bytt skjermkort til: http://www.dustinhome.no/pd_5010400525.aspx Bedre kjøler som er stillere: http://www.elitebastards.com/index.php?option=com_content&view=article&id=945%3Asapphire-radeon-hd-5870-vapor-x-1gb-video-card-review&catid=13%3Ahardware-reviews&Itemid=27&limitstart=9 Ellers kan jeg kommentere CPU-kjøleren, den vil passe i høyden(160mm) ettersom det er plass til 165mm. Plass problemmer på hovedkortet vil det jo ellers alltid være med den viften, viktigste er og styre unna minnebrikker med høye varmeavleder som typisk Dominator har. Som du og nevner så er ikke Schyte-kjøleren et dårlig alternativ, men du får det lille ekstra vist det er det du er ute etter. Til overklokking er faktisk lav latency (cl7) og foretrekke over høy mhz. Det vil si at til overklokking er det bedre med 1333mhz cl7 enn 1600mhz cl9, men la merke til at det ikke var noen aktuelle hos dustinhome, så du har valgt de jeg ville anbefalt. Strømforsyning, ser ut som den Fractal Design er på lager idag? http://www.dustinhome.no/pd_5010331440.aspx Ellers ser alt topp ut, fint og se at noen legger litt ekstra penger i skjerm når de første skal svi av litt mye penger på pc. Angående SSD så er jeg helt enig at det er bedre og vente med den til neste generasjons SSD-disker. Endret 6. mai 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Tusen takk for fyldig tilbakemelding på oppsettet, Henrik Jeg gjorde som du sa, og valgte Sapphire-kortet med Vapor-X. I artikkelen du nevnte, testet de utgaven som er minimalt raskere (870MHz vs 850MHz, minnehastighet 5000MHz vs 4800MHz), men såvidt jeg vet er forskjellen ikke merkbar i praksis. CPU-kjøleren hadde jeg lest bare godt om, og en god prosessor fortjener en god kjøler. Noctuas egen kjølepasta medfølger, ellers hadde jeg kjøpt ny (har noe liggende, men det er gammelt nå). Det med minnehastighet og latency var jeg ikke helt sikker på, så takk for oppklaringen der. Jeg regner ikke med å overklokke ved det første; først vil jeg bl.a. se hvordan systemet takler Flight Simulator X, som er en CPU-krevende tittel, samt GTA IV og Armed Assault 2. PSU fra Fractal var forøvrig "ikke på lager" da jeg startet tråden, og jeg var glad da jeg så at det var inne. Det kommer i sort og hvitt, med sorte kabelstrømper, og passer perfekt for kabinettet. Det har også fått gode omtaler, hvor det bl.a. meldes om lavt støynivå og god kapasitet tilsvarende 80+ Bronze. Det blir definitivt SSD når den neste Intel-generasjonen kommer, ja. Jeg føler ikke for å betale 1.600 Kr for en 80GB SSD nå, når det kommer noe nytt om noen måneder, og jeg har det ikke travelt. Takk igjen, gleder meg til å sette dette sammen. Endret 6. mai 2010 av Sugarbeats Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Tusen takk for fyldig tilbakemelding på oppsettet, Henrik Jeg gjorde som du sa, og valgte Sapphire-kortet med Vapor-X. I artikkelen du nevnte, testet de utgaven som er minimalt raskere (870MHz vs 850MHz, minnehastighet 5000MHz vs 4800MHz), men såvidt jeg vet er forskjellen ikke merkbar i praksis. CPU-kjøleren hadde jeg lest bare godt om, og en god prosessor fortjener en god kjøler. Noctuas egen kjølepasta medfølger, ellers hadde jeg kjøpt ny (har noe liggende, men det er gammelt nå). Det med minnehastighet og latency var jeg ikke helt sikker på, så takk for oppklaringen der. Jeg regner ikke med å overklokke ved det første; først vil jeg bl.a. se hvordan systemet takler Flight Simulator X, som er en CPU-krevende tittel, samt GTA IV og Armed Assault 2. PSU fra Fractal var forøvrig "ikke på lager" da jeg startet tråden, og jeg var glad da jeg så at det var inne. Det kommer i sort og hvitt, med sorte kabelstrømper, og passer perfekt for kabinettet. Det har også fått gode omtaler, hvor det bl.a. meldes om lavt støynivå og god kapasitet tilsvarende 80+ Bronze. Det blir definitivt SSD når den neste Intel-generasjonen kommer, ja. Jeg føler ikke for å betale 1.600 Kr for en 80GB SSD nå, når det kommer noe nytt om noen måneder, og jeg har det ikke travelt. Takk igjen, gleder meg til å sette dette sammen. Hvis du først skal gå for et godt kort i 5870 serien så finnes det ikke bedre enn; http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=144096 Der har du enda mye bedre kjøling enn vapor x kortet, samt bedre clocks. Hardware.no har anmeldt kortet, og det fikk veldig bra. Ellers så ser det veldig bra og veldig likt ut pcen jeg har bestilt, elsker kabinettet, svenskene kan det! Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg vurderte det MSI-kortet (Lightning), men som en av testene sa det: " The extra 50MHz core speed over a stock HD 5870 bumps up performance just a touch, but not enough so that you would notice the difference." De var heller ikke begeistret for støynivået, med vifter som snurrer med inntil 4000 RPM, eller at det trekker opptil 40W ekstra strøm. De nevnte også den høyere prisen i forhold til konkurrentene, men akkurat det tar jeg med en klype salt, da det er snakk om et entusiastprodukt, og de koster som regel litt mer. Men å overklokke et 5870 slik høres ut som å trimme en moped til å gå i 100+ (høres forferdelig ut). Det er flott at MSI tar det så langt, og det er liten tvil om at det er et entusiastkort, men med tanke på varmeutviklingen og det økte støynivået i bytte mot marginalt bedre ytelse, velger jeg Sapphire-kortet. Jeg må kikke litt mer på nettet for å se om forskjellen fra 850 til 875Mhz er verdt to hundre kroner. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Likte listen der. Hvordan er det valgte kabinett i forhold til varmeutvikling? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Likte listen der. Hvordan er det valgte kabinett i forhold til varmeutvikling? Ikke top notch, men allikevel ikke et problem. Kan være lurt og ha en ekstra vifte i front vist du opplever for høye temperaturer. Men kjøler greit til og være bortimot lydløst. Lenke til kommentar
magb Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Likte listen der. Hvordan er det valgte kabinett i forhold til varmeutvikling? Ikke top notch, men allikevel ikke et problem. Kan være lurt og ha en ekstra vifte i front vist du opplever for høye temperaturer. Men kjøler greit til og være bortimot lydløst. Det er plass til totalt 3stk 12cm vifter og 4stk 14cm vifter så kjøling fungerer etter ønske Selv har jeg i tilegg til de 2 medfølgende viftene, 1 stk 14cm Noctua vifte i bunn av kabinettet og en 14cm Mist vifte i toppen over cpu. Alle disse kjører vel på ca 500rpm. Lydløst og relativt kjølig Skal jeg game noe voldsomt er det bare å fyre opp viftene til 1000rpm og kjølingen er da meget tilfredstillende Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Jeg har oppdatert første post for å reflektere de siste forandringene. Så snart Dustin hjelper til med å bytte ut PSU i bestillingen, og NEC-skjermen igjen er på lager, vil varene være på vei også derfra Jeg byttet ut PSU, da de igjen gikk tom for modellen jeg tenkte på (Fractal Design Newton R2 650W). Det var egentlig hell i uhell, da jeg istedet får et kraftigere og mer stillegående (forhåpentligvis) Corsair HX 750W. Ble oppringt fra Pixmania i dag, av en svært hyggelig dame som snakket engelsk. Hun ville bare bekrefte min nye gateadresse (har ikke handlet der på noen år). Det tok bare et øyeblikk, og grafikkortet er på vei. Jeg føler at dette er en god pakke for pengene, og hadde jeg ikke visst hvor bra det billige kabinettet faktisk er, ville jeg ikke vurdert det. En av de smarte løsningene i det er muligheten for å fjerne en eller fler av platene med dempemateriale, og erstatte de med ekstra innsug/utblåsingsvifter. Det er en ublåsingsvifte bak CPU-kjøleren, og sammen med de to viftene i CPU-kjøleren vil varmen fra CPU effektivt transporteres ut av kabinettet. Med tanke på Vapor-X og måten det blåser overskytende varme fra GPU og minnebrikkene utover i kabinettet, noe jeg er fullt klar over, er jeg forberedt på at kjølingen vil måtte settes til et nivå hvor kabinettet ikke kan kalles "lydløst", men det vil likevel føles slik i forhold til nåværende system. Det er ikke noe unødvendig flesk i dette oppsettet etter min mening, og stort sett alle komponentene er kjent for å ha høy kvalitet. SSD blir innkjøpt etterhvert, så det er på to-do listen. Jeg er litt spent på hvordan Intels neste lansering vil påvirke det markedet. For å være ærlig, gleder jeg meg mest til en bedre skjerm og et stillegående system, slik at jeg kan arbeide i fred, og når jeg vil spille litt, har systemet nok krefter under panseret for selv krevende titler. Knall! Endret 11. mai 2010 av Sugarbeats Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Jeg har oppdatert første post for å reflektere de siste forandringene. Så snart Dustin hjelper til med å bytte ut PSU i bestillingen, og NEC-skjermen igjen er på lager, vil varene være på vei også derfra Jeg byttet ut PSU, da de igjen gikk tom for modellen jeg tenkte på (Fractal Design Newton R2 650W). Det var egentlig hell i uhell, da jeg istedet får et kraftigere og mer stillegående (forhåpentligvis) Corsair HX 750W. Ble oppringt fra Pixmania i dag, av en svært hyggelig dame som snakket engelsk. Hun ville bare bekrefte min nye gateadresse (har ikke handlet der på noen år). Det tok bare et øyeblikk, og grafikkortet er på vei. Jeg føler at dette er en god pakke for pengene, og hadde jeg ikke visst hvor bra det billige kabinettet faktisk er, ville jeg ikke vurdert det. En av de smarte løsningene i det er muligheten for å fjerne en eller fler av platene med dempemateriale, og erstatte de med ekstra innsug/utblåsingsvifter. Det er en ublåsingsvifte bak CPU-kjøleren, og sammen med de to viftene i CPU-kjøleren vil varmen fra CPU effektivt transporteres ut av kabinettet. Med tanke på Vapor-X og måten det blåser overskytende varme fra GPU og minnebrikkene utover i kabinettet, noe jeg er fullt klar over, er jeg forberedt på at kjølingen vil måtte settes til et nivå hvor kabinettet ikke kan kalles "lydløst", men det vil likevel føles slik i forhold til nåværende system. Det er ikke noe unødvendig flesk i dette oppsettet etter min mening, og stort sett alle komponentene er kjent for å ha høy kvalitet. SSD blir innkjøpt etterhvert, så det er på to-do listen. Jeg er litt spent på hvordan Intels neste lansering vil påvirke det markedet. For å være ærlig, gleder jeg meg mest til en bedre skjerm og et stillegående system, slik at jeg kan arbeide i fred, og når jeg vil spille litt, har systemet nok krefter under panseret for selv krevende titler. Knall! jeg skal ha dette kabinettet, bør jeg kjøpe vapor-x eller vanlig sapphire hd5870 da? trenger svar så fort som mulig Endret 12. mai 2010 av olehh Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Du kan nok få litt mindre støy med Vapor-x. selv hater jeg støy så hadde satset på Vapor-x. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) mange sier det blir veldig varmt da, gjør det noe? jeg har ingen planer om overklokking Endret 12. mai 2010 av olehh Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Du kan selv stille viftehastighet med Ati controllpanel. Har ikke testet 5870 utgaven av vapor-x, men det skal da være kjøligere enn standard kjøler på samme støynivå? I teorien skal det hvertfall være slik, fint om noen som faktisk har kortet kunne kommet med innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå