Gå til innhold

Valg av selvvalgt stykke til prøvespill til HMKG

Anbefalte innlegg

Bare for å gjøre det klart; jeg har ikke søkt om å få være med på audition (Tenkte det hadde vært litt teit å krysse av at jeg ikke har vært på sesjon, så jeg venter til etter sesjonen. Må jo være sikker på å bli tjenestedyktig først :) )

Jeg spiller da slagverk og har veldig lyst til å spille signaltromme i HMKG's 3. kompani. Jeg har lest rundt på mil.no og funnet ut at jeg får et prima vista stykke, et innøvingsstykke ca. 2 uker før, og må da også ha et selvvalgt.

Det første som slår meg er å ta en klassisk trommeslått siden jeg personlig mener dette er noe av det beste som er skrevet for trommer, og det er ihvertfall ikke det aller enkleste heller. Men det jeg også tenker er at de fleste (ihvertfall i hodet mitt) velger sikkert en trommeslått, og om det blir for likt alle andre kan det jo hende at det blir vanskeligere å komme inn.

Noen som har noen formening om hva jeg bør velge?

Grunnen til at jeg spør såpass tidlig (skal søke om å komme inn i høsten 2011) er at jeg vil være helt sikker på at det selvvalgte stykket sitter ordentlig før jeg får innøvingsstykket, og at det da blir ekstra stress med å få øvd inn begge to på kortere tid :) Bedre føre var.

Takker for absolutt alle innspill :)

Masato

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tromeslått er nok et vanlig valg, men det er da også noe av det mest fantastiske som er skrevet for skarp/signaltromme/lignende.

Noe annet kunne kanskje være et av de klassiske stykkene for "lilletromme", da du får presentert et uttrykk som ikke ligner helt på slåttene.

Hadde jeg vært trommeslager selv hadde jeg nok gått for en trommeslått, og heller forsøkt å prestere BEDRE enn de andre søkerne.

PS. Hvorfor signaltromme? Søker du signaltroppen kan du jo ende på cymbal hele tjenesteperioden. Søker du musikktroppen er du garantert å plasseres litt på sett/melodisk i tillegg til en eller annen form for marsjtromme....

Pps: Garden ftw! Det blir vel høsten 2012 på meg eller deromkring ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan bli satt på cymbal? Jaha? Det har jeg egentlig ikke spessielt lyst til, hehe.

Men jeg har alltid hatt lyst til å være en av signaltrommisene som masjerer først i korpset på 17. mai og lignende.

Men burde vel vurdere musikktropp også da. Hehe.

Lenke til kommentar

Snakka nettopp med broren til en kompis som var signaltrompetist i 07/08, og han sa at cymbal og stortromme var begge i hovedkorpset. Dette er da også det jeg trodde. Hvorfor er det da en fra signal som kan bli satt til cymbal, og ikke en fra hovedkorpset, eller begge to for den saks skyld?

Lenke til kommentar

Er du trommeslager i signalkorpset spiller du signaltromme ("skarptromme") og går i front. Trommeslagerne i hovedkorpset får spilt mer "orkester"-musikk igjennom året, men må til gjengjeld sto midt i troppen i gata og "kompe" for å sette det litt på spissen. Og det er hovedkorps-trommeslagerne som spiller stortromme/symbal

Lenke til kommentar

Ok. MTP at jeg elsker marsjer, og alltid har hatt større glede av å spille det enn type orkestermusikk er det nok signal jeg skal søke. Tusen takk for innspill! Gleder meg allerede til audition som blir om et år ellernoe siden jeg ønsker å komme inn høsten 2011. :) da er det bare å søke først. Hehe.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Heihei!

Mulig dette kommer litt i siste liten, men fant denne tråden først nå :p

Jeg spiller signaltrommer i Garden nå, har vært inne siden 4.okt... Har ikke angra en dag på at jeg søkte meg dit! :)

Når det kommer til valg av stykke vil jeg helt klart anbefale en slåtte. Det er blir godt tatt imot ;) Selv spilte jeg "Etude in 5/4" av Morris Goldenberg (vi var faktisk to som spilte den), et ganske greit stykke. Stykkene du får tilsendt er ikke så altfor vanskelige, vi fikk utdelt 3 stykker i tillegg til det selvvalgte. Jeg slapp prima vista, men vær forberedt på det ;)

For å klarne opp mellom spilleoppgaver: Hovedkorps spiller som sagt mest orkestermusikk, mye variert. Signalkorpset spiller stort sett marsjer, i år har de derimot startet noe nytt så vi opptrer også som brassband :p Trommeslagerne i hovedkorps rulerer på instrument under konserter, men blir satt fast på skarp,bass,cymbal eller melodisk under drill. Så hvis du hadde søker deg dit kan du risikere å bare spille cymbal under marsjering... Signaltrommene spiller også cymbal og basstromme, selv under marsjering, men her ruleres det etter ønske. Må også nevne at de bare spiller under signalmarsjene. Signalkorpset går alltid i front, så blir du plassert på basstromme eller cymbal under en oppmarsj vil du fremdeles gå i front, men ikke første rode. Det er vanlig å sette bass og cymbal i midten av "signaldelen" i hele korpset :) Håper dette er til hjelp, og lykke til med prøvespill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...