^fmj Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Problemet består, har fått testet cpuen i en annen pc nå og den fungerer. Begriper ikke hvorfor den ikke booter. Beholder historikken, det hører sammen. Har nå fått riktig cpu, en mobile pentium 4 2.8ghz (SL77N). Monterte den og kom meg inn i bios, alt så greit ut, bios gjenkjente den som 2.8ghz. Men etter post så blir skjermen svart og alt bare stopper, ingenting skjer. Satte i den gamle cpuen igjen, skriver på denne pcen nå. What to do? Oppgraderte min gamle Acer travelmate 240 med en Pentium 4-m 1.8. Bios sier at den er 1.2 ghz, windows sier 1.8 ghz, men at den bare kjører på 1.2 ghz. Det er ikke speedstep som klokker ned, for det klokker ikke opp under load. I bios var det fint lite å stille på. Noen som vet om en nyere bios kan endre på dette? Eller noen annet smart man kan prøve? Endret 17. juli 2010 av ^fmj Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Mobile Intel® 852GME Chipset, er jo kompatibel med cpu, så det er vel bare å prøve siste bios versjon 1.15 fra 02/10/2004, og se om det hjelper! Men hvorfor det bare er nevnt Celeron cpu i manualen, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Har oppdatert til siste bios nå, da ble den listet opp som en 1.2 celeron i bios, mens windows og cpu-z sier P 4-m 1.2. Snodig ja, ser det står opptil 2.0, den som stod i var 2.8. Googlet litt før jeg kjøpte og så at flere bare fikk den opp som 1.2, men tenkte at det kanskje var knyttet opp mot at cpuen hadde 533 fsb. Derfor kjøpte jeg enn på 400. Det er multiplieren som er feil, den står bare på 12. Er alt håp ute? The processor runs at 1.2 GHZ in battery-optimized mode (1.2V core) Men den rikker seg ikke med strøm tilkoblet heller. Endret 6. mai 2010 av ^fmj Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Har du satt laptopen på high performance da i power options? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Litt merkelig, den skal jo være kompatibel med cpu, og fsb speed på 533MHz. Den er jo også lik TravelMate 250 på alle måter, uten om cpu. Samme bios, hk, chipset og resten av hw. Noen ganger hjelper det å resette bios, ved installasjon av ny hw. Men du har jo oppdatert bios, så jeg har ikke helt tru på det heller. Men du kan jo prøve å fjerne bios batteriet noen minutter, nu som du har siste bios versjon. Legger ved service manual, hvis du ikke har den. Hvis du ser s.137, så er den testet med en Mobile Pentium 4 3.06GHz 512K prosessor. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Har du satt laptopen på high performance da i power options? Det skal være i orden ja. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Litt merkelig, den skal jo være kompatibel med cpu, og fsb speed på 533MHz. Den er jo også lik TravelMate 250 på alle måter, uten om cpu. Samme bios, hk, chipset og resten av hw. Noen ganger hjelper det å resette bios, ved installasjon av ny hw. Men du har jo oppdatert bios, så jeg har ikke helt tru på det heller. Men du kan jo prøve å fjerne bios batteriet noen minutter, nu som du har siste bios versjon. Legger ved service manual, hvis du ikke har den. Hvis du ser s.137, så er den testet med en Mobile Pentium 4 3.06GHz 512K prosessor. Jeg har forstått det sånn at mobile pentium 4 og pentium 4-m er to forskjellige prosessorserier? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Ja det ser sånn ut, men de er jo veldig lik( Northwood (130 nm) ), hvis du ser på bildet tatt i wikipedia, så er de 4 nyeste Mobile Pentium 4 prosessorene, den er testet med i Service Guide. Så da skulle man tru den kunne kjøre de litt eldre(noe som bruker å være normalt). Men kanskje den bare er kompatibel med de 4 cpu'ene. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Det var visst ikke så lett dette. Listen på wikipedia sier at Pentium 4-m er støttet. Har en snikende følelse av at det står feil på wikipedia. Intel lister kun opp mobile pentium 4. Jeg er uansett happy, den er like rask om ikke raskere og batteritiden har gått fra elendig til nesten 1 time. Får prøve en mobile pentium 4, bare synd at den har så høy tdp. Endret 6. mai 2010 av ^fmj Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Det var ikke det jeg mente, den listen i wikipedia, er bare en oversikt over Mobile Pentium 4 prosessorene, jeg tok den bare med, for å vise forskjell på pentium 4 og pentium 4-m cpu'ene. Og din pc er bare testet med de 4 " pentium 4" cpu'ene. Så kanskje det er bare dem som er kompatibel med pc'en, fordi bios ikke kjenner igjen cpu'en din. Det virker litt rart, men det er litt vanskelig, når det ikke er laget en CPU Support list, men det er vel heller ikke så vanlig til bærbare. Intel lister kun opp mobile pentium 4. Ikke hvis du ser i min første link, i tråden din. Da vil du finne "Mobile Intel® Pentium® 4 Processor - M 1.80 GHz, 512K Cache, 400 MHz FSB ", er kompatibel med "Mobile Intel® 852GME Chipset with 82801DBM I/O Controller Hub 4 Mobile (ICH4-M)", som er på din pc. Endret 6. mai 2010 av ask99 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Jo, jeg er helt enig. Veldig sært at den antakelig ikke støtter 4-m. Hvis du ser på 852GME der så står det at 4-m er støttet, står ingenting om mobile pentium 4. Det jeg mente. Glemte linken. Ja har du sett der var den. Snodig, snodig. Forresten sykt at de satte en 2.8ghz celeron i en bærbar. Endret 6. mai 2010 av ^fmj Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hvis du ser på 852GME der så står det at 4-m er støttet, står ingenting om mobile pentium 4. Det jeg mente. Ja, men samtidig står det FSB 400/533 MHz, og det finnes ikke 4-m 533MHz, he he! Ser ikke ut at vi finner noen løsning, hardwaren er kompatibel med cpu, men ikke bios. Så da er det vel ikke noe å gjøre. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 Og den er jo testet med mobile pentium 4 så da må jo det funke. Ufullstendig info på wikipedia gitt. Uansett, takk for innsatsen. Kom hvertfall frem til en konklusjon, selv om det ikke akkurat var den jeg håpet på. Sært av Acer, veldig sært. Tror jeg satser på en mobile pentium 4 da, hvis jeg finner en skapelig en på ebay. To be continued! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Da har jeg fått ny cpu. Den fungerte på 2.8ghz den, men luringen hadde sendt en vanlig pentium 4, ikke mobile. Da ender jeg vel opp med 3 cpuer for mye til slutt. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Update i første post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå