KjellV Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 For ca. 8 måneder siden var denne maskinen i daglig bruk. Maskinen var ikke av de aller nyeste men fungerte fint til mor som skulle bruke den til nettbank. Men så en dag koblet "lille meg" maskinen fra, dro den midt ut på gulvet og koblet en annen maskin til. Den maskinen fungerte ypperlig og jeg koblet den fra igjen (var en ny maskin, sjekket bare at den fungerte) og koblet den gamle "traveren" til igjen. Trykkte på den store, runde power-on knappen og forventet at den vanlige "vsjiiiiiiii"-lyden skulle komme. Uheldigvis kom ikke denne og jeg visste ikke min arme råd (eller.no). Maskinen ble da stuet bort men for rundt en uke siden tok jeg den frem igjen, demonterte, renset og satte sammen igjen. Da den gode, gamle "vsjiiiiiiii"-lyden kom i det jeg trykkte på den store, gråe power-on knappet jublet jeg høyt. Da jeg stod der og jublet og så at harddisk og cd-rom ble funnet kom det plutselig opp en skummel melding: "CMOS checksum error - Defaults loaded". Jaja tenkte jeg og trykkte på del for å komme inn i BIOS. Trykkte og trykkte men uansett hvor mye jeg trykkte ville den ikke inn i BIOS. Det fungerte heller ikke å trykke på F! for å hoppe videre. Mens jeg stod der og rev meg i håret kom jeg plutselig på at jeg hadde en PS/2 til com-port konverter. Dette skal jo normalt ikke fungere men det var da verdt ett forsøk! Konverteren var ikke lett å spore opp i rotet på rommet mitt men etter fanatisk leting fann jeg den under en haug med 120mm vifter. Sa til meg selv: "Nå skal du se det fungerer ja!" Plugget konverteren i com-porten og tastaturet i konverteren. Ventet i spenning og så først harddisken komme opp, deretter cd-rom'en og deretter "Keyboard error or no keyboard present". "Hmmm...", tenkte jeg og kjødde meg i hodet. Etter dette har jeg prøvd ett annet tastatur, resatt CMOS, tatt ut alle PCI og ISA-kort, prøvd med begge og en av de to (hver sin gang) ram-brikkene som står i maskinen og nappet ut IDE og Floppy-devices. Det eneste som står og går bak meg her nå er strømforsyninga, prosessoren, den ene ram-brikka, skjermkortet og hovedkortet. Har til og med prøvd å ha tastatur i com òg PS/2 på samme tid uten suksess. Sitter her og (fortsatt) klør meg i hodet og forstår lite. Noen som har forslag til hva jeg kan prøve på? EDIT: Glemte selvsagt å si at det vanlige "pip'et" kommer (er det ikke at ram er ok?) når jeg starter opp. EDIT2: Glemte seff. å legge ved spesifikasjonene: [*]Pentium2 333MHz [*]AOpen AX6BC hovedkort [*]2*64MB ram (ukjent merke) [*]4MB ATi Rage 128 skjermkort (tror det var det) [*]Fujitsu 4,1GB harddisk [*]noname 32x cd-rom [*]144watt strømforsyning EDIT3: Skriveleif (blir visst mange edit's dette...) Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Mens jeg stod der og rev meg i håret kom jeg plutselig på at jeg hadde en PS/2 til com-port konverter. Dette skal jo normalt ikke fungere men det var da verdt ett forsøk! nei.. var ikke det Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Mens jeg stod der og rev meg i håret kom jeg plutselig på at jeg hadde en PS/2 til com-port konverter. Dette skal jo normalt ikke fungere men det var da verdt ett forsøk! nei.. var ikke det Var nok ikke det nei. Maskinen ville visst ikke gjøre ett unntak bare for meg Men har vel ikke flere forslag? Evt. låne meg et USB-tastatur? Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 test et annet cmos-batteri.. virker so ditt er totalt dødt, evt. ikke har noe kontakt. Siden cmosen var korrupt, og sånn.. (skudd i mørket ) Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 test et annet cmos-batteri.. virker so ditt er totalt dødt, evt. ikke har noe kontakt. Siden cmosen var korrupt, og sånn.. (skudd i mørket ) Tenkte tanken men da hadde vel ikke maskinen kommet så langt som den gjør? Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Joda. det komer an på forskjellige PC'er.. Starta opp in galmle PC med jumperen på "reset CMOS".. fatta ikke hvorfor bios settingsene ine aldri ble lagra.. Så.. er jo verdt et forsøk? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Joda. det komer an på forskjellige PC'er.. Starta opp in galmle PC med jumperen på "reset CMOS".. fatta ikke hvorfor bios settingsene ine aldri ble lagra.. Så.. er jo verdt et forsøk? Den ville ikke starte i det hele tatt med jumperen på resett cmos.. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Det skjedde akkurat det samme da jeg ikke hadde batteriet i. Får prøve å skaffe nytt ett.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå